ÇTL610 - TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ II | ÇTL610 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Emine Yılmaz | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, Türkçenin 13. yüzyıldan sonraki tarihi dönemlerine ait lehçelerinin ses, biçim, sözdizimi ve anlamsal özelliklerini tanıması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste 13. Yüzyıldan itibaren Tüklerin farklı coğrafyalarda eser vermeye başlamasıyla ortaya çıkan Orta Türkçe dönemi eserleri incelenecektir. Derste Arap harfleriyle farklı coğrafyalarda yazılmış metinlerden seçilmiş metinler üzerinde dil ve kültür incelemeleri yapılacak, bu metinlerin ortaya çıktığı kültürel ortam tanıtılacaktır. | |||||
Kaynaklar | 1. Eckmann, Janos. Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç. İstanbul, 1988. 2. Eckmann, Janos. Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. Hz. Osman Fikri Sertkaya. Ankara: TDK Yay, 1996. 3. Eckmann, Janos. Middle Turkic Glosses of Rylands Interlinear Koran Translation. Budapest:, Akadémiai Kiadó, 1976. 4. Demir, Nurettin, Emine Yılmaz (2003). Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker. 5. Deny, J. vd. (1959) Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner 6. Dilçin, Cem (1983). Yeni Tarama Sözlüğü. Ankara. 7. Johanson, Lars ve Csató, Éva Á (ed). The Turkic languages. London and New York: Routledge, 1998. 8. Johanson, L. Ve Á. É. Csató (1998). The Turkic Languages. London and New York: Routledge. 9. Karamanlıoğlu, Ali Fehmi. Gülistan Tercümesi. İstanbul, 1978. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Doğu Orta Türkçesinin genel özellikleri |
2. Hafta | Doğu Orta Türkçesinin eserleri |
3. Hafta | Harezm-Kıpçakçanın ses bilgisi |
4. Hafta | Metinler üzerinde ses bilgisi incelemeleri |
5. Hafta | Harezm-Kıpçakçanın biçim bilgisi |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Metinler üzerinde biçim bilgisi uygulamaları |
8. Hafta | Harezm-Kıpçakçanın söz dizimi |
9. Hafta | Metinler üzerinde söz dizimi uygulamaları |
10. Hafta | Çağataycanın genel özellikleri |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Çağataycanın biçim bilgisi |
13. Hafta | Metinler üzerinde biçim bilgisi uygulamaları |
14. Hafta | Metin okuma ve uygulamalar |
15. Hafta | Genel tekrar |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 8 | 6 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 37 | 99 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek