ÇTL610 - TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ II ÇTL610 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Emine Yılmaz  
Dersin amacıÖğrencinin, Türkçenin 13. yüzyıldan sonraki tarihi dönemlerine ait lehçelerinin ses, biçim, sözdizimi ve anlamsal özelliklerini tanıması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; 13. yüzyıldan itibaren gelişen tarihi Türk lehçelerini ana hatlarıyla tanır.
  2. Bu metinler ve metinlerin ortaya çıktığı kültürel ortam hakkında genel bilgi sahibi olur.
  3. Metinlerdeki dil durumunu daha önceki dönem ve çağdaş lehçelerdeki biçimleriyle karşılaştırmalı olarak inceleme becerisi kazanır.
Dersin içeriğiBu derste 13. Yüzyıldan itibaren Tüklerin farklı coğrafyalarda eser vermeye başlamasıyla ortaya çıkan Orta Türkçe dönemi eserleri incelenecektir. Derste Arap harfleriyle farklı coğrafyalarda yazılmış metinlerden seçilmiş metinler üzerinde dil ve kültür incelemeleri yapılacak, bu metinlerin ortaya çıktığı kültürel ortam tanıtılacaktır. 
Kaynaklar1. Eckmann, Janos. Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç. İstanbul, 1988.
2. Eckmann, Janos. Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. Hz. Osman Fikri Sertkaya. Ankara: TDK Yay, 1996.
3. Eckmann, Janos. Middle Turkic Glosses of Rylands Interlinear Koran Translation. Budapest:, Akadémiai Kiadó, 1976.
4. Demir, Nurettin, Emine Yılmaz (2003). Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker.
5. Deny, J. vd. (1959) Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner
6. Dilçin, Cem (1983). Yeni Tarama Sözlüğü. Ankara.
7. Johanson, Lars ve Csató, Éva Á (ed). The Turkic languages. London and New York: Routledge, 1998.
8. Johanson, L. Ve Á. É. Csató (1998). The Turkic Languages. London and New York: Routledge.
9. Karamanlıoğlu, Ali Fehmi. Gülistan Tercümesi. İstanbul, 1978.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDoğu Orta Türkçesinin genel özellikleri
2. HaftaDoğu Orta Türkçesinin eserleri
3. HaftaHarezm-Kıpçakçanın ses bilgisi
4. HaftaMetinler üzerinde ses bilgisi incelemeleri
5. HaftaHarezm-Kıpçakçanın biçim bilgisi
6. HaftaAra sınav
7. HaftaMetinler üzerinde biçim bilgisi uygulamaları
8. HaftaHarezm-Kıpçakçanın söz dizimi
9. HaftaMetinler üzerinde söz dizimi uygulamaları
10. HaftaÇağataycanın genel özellikleri
11. HaftaAra sınav
12. HaftaÇağataycanın biçim bilgisi
13. HaftaMetinler üzerinde biçim bilgisi uygulamaları
14. HaftaMetin okuma ve uygulamalar
15. HaftaGenel tekrar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı045
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı055
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)8648
Sunum / Seminer Hazırlama31030
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3799240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.    X
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.    X
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur.   X 
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir.    X
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır.    X
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.    X
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.    X
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek