ÇTL609 - TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ I ÇTL609 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd. Doç. Dr. Ahmet Aydemir Prof. Dr. Nurettin Demir 
Dersin amacıÖğrencinin, Türkçenin 13. yüzyıla kadar olan tarihi dönemlerine ait lehçelerin ses, biçim, sözdizimi ve anlamsal özelliklerini tanıması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; 13. yüzyıla kadar olan Türkçenin tipik ses özelliklerini kavrar.
  2. Tarihi ses ve biçim bilgisini tanır.
  3. Lisans veya hazırlıkta gördüğü bilgileri derinleştirir.
  4. Dönemin dilindeki özelliklerin günümüz lehçelerindeki gelişmelerini tanır. Dönemle ilgili çalışmalardan haberdar olur.
Dersin içeriğiBu derste Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden önceki Göktürk ve Uygur Türkçesi ve İslamiyetin kabulünden 13. yüzyıla kadar olan dönemdeki Türk lehçeleri incelenecektir. Ders kapsamında incelenecek lehçelerin tarihi ve kültürel durumları, Türk Run alfabesi ve Runik harfli Türkçe yazıtlar, Uygur harfli yazıtlar ve Arap harfli ilk metinler tanıtılacak, seçilecek bölümler üzerinde ses, yapı, biçimbilgisi, söz varlığı, ve anlambilim incelemeleri yapılacaktır. Konunun daha iyi anlaşılması için gerektiği zaman modern Türk dilleri ile karşılaştırmalar yapılarak Türkçenin sonraki dönemlerde nasıl değiştiği gösterilecektir. 
Kaynaklar1. Arat, Reşit Rahmeti. Kutadgu Bilig (Metin). Ankara: TTK Yay.

2. Gabain, A. von (2003). Eski Türkçenin Garmeri. Ankara: TDK Yay.

3. Aksan, Doğan (2001). En Eski Türkçenin İzlerinde. İstanbul: Simurg..

4. Erdal, Marcel (1991). Old Turkic word formation: a furctional approach to the lexicon. Wiesbaden: Otto Harrassowitz,.

5. Deny, J. vd. (1959) Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner

6. Johanson, L. Ve Á. É. Csató (1998). The Turkic Languages. London and New York: Routledge.

7. Tekin, Talat (2008) Orhon Yazıtları. Ankara: TDK.

8. Tekin, Talat (2003). Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKonu, kapsam, kaynaklar, Runik yazı
2. HaftaRunik harfli metinler: fonoloji
3. HaftaRunik harfli metinler: morfoloji 1
4. HaftaRunik harfli metinler: morfoloji 2
5. HaftaRunik harfli metinler: Söz varlığı
6. HaftaAra sınav
7. HaftaRunik harfli metin incelemeleri
8. HaftaRunik harfli metin incelemeleri
9. HaftaUygur Yazısı
10. HaftaUygur metinleri: konular ve türler
11. HaftaAra sınav
12. HaftaBudist metinler 1
13. HaftaBudist metinler 2
14. HaftaMektuplar
15. HaftaŞiirler
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı045
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı055
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)8648
Sunum / Seminer Hazırlama31030
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3799240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.    X
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.    X
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur.    X
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. X   
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. X   
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. X   
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. X   
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.    X
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek