ÇTL604 - TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM ve EĞİLİMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM ve EĞİLİMLER ÇTL604 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri  
Dersin amacıTürkolojide ve dilbiliminde kullanılan yöntemleri ve gelenekleri incelemek  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenci, Türk dil ve lehçelerinin farklı alanlarındaki araştırma yöntemleri, araştırma geleneklerini tanır.
  2. Dilbilimsel kuramların ve teknolojik gelişmelerin Türk dili araştırmalarıyla uyarlanabilirliği konuları hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Bilimde yöntem sorununun farkına varır, çalışmalarında yöntem endişesi taşır.
Dersin içeriğiDerste metin neşrinde yöntemler ve eğilimler, sözlü varyantların araştırılmasındaki yöntemler ve eğilimler, dilbilgisi incelemelerindeki yöntem farkları, dilbilimsel yöntemlerin Türkolojiye uyarlanabilirliği, farklı merkezler, ekoller, yeni teknolojiler ve Türkolojiye uyarlanmaları gibi Türk dili araştırmaları yöntemleri ve araştırma eğilimleri ele alınacaktır. 
KaynaklarDeny, J. vd. (1959) Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner.

Eren, Hasan (1999). Türklük Bilimi Sözlüğü. 1. Yabancı Türkologlar. Ankara: TDK.

Johanson, Lars ve Csató, Éva Á (1998). The Turkic languages. London and New York: Routledge.

Litosseliti, Lia (ed.) (2010) Research Methods in Linguistics, London & New York: Continuum.

Tulum, Mertol (2000). Tarihi Metin Çalışmalarında Usul. İstanbul: Deniz.

Araştırılan konuyla ilgili seçilmiş makaleler.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, kapsam ve kaynaklar
2. HaftaYirminci yüz yıla kadar dil incelemeleri
3. HaftaFilolojik araştırmalar
4. HaftaTürkçede Karşılaştırmaları çalışmalar
5. HaftaKarşılaştırmalı araştırma çalışmaları
6. HaftaAra sınav
7. HaftaGeleneksel çalışmaların özellikleri
8. HaftaDil ve kültür incelemeleri
9. HaftaDilbilimsel çalışmalarda kullanılan yöntemler
10. HaftaDilbilim teorileri ve Türkolojiye yansımaları
11. HaftaAra sınav
12. HaftaKonuşma dili ve araştırılması
13. HaftaAğız araştırmaları ve toplumdilbilim
14. HaftaDerlem çalışmaları
15. HaftaSon eğilimler
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı145
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı155
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2612
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3495210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.    X
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.    X
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur.    X
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. X   
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. X   
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. X   
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. X   
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.    X
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek