ÇTL604 - TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM ve EĞİLİMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM ve EĞİLİMLER | ÇTL604 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Türkolojide ve dilbiliminde kullanılan yöntemleri ve gelenekleri incelemek | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Derste metin neşrinde yöntemler ve eğilimler, sözlü varyantların araştırılmasındaki yöntemler ve eğilimler, dilbilgisi incelemelerindeki yöntem farkları, dilbilimsel yöntemlerin Türkolojiye uyarlanabilirliği, farklı merkezler, ekoller, yeni teknolojiler ve Türkolojiye uyarlanmaları gibi Türk dili araştırmaları yöntemleri ve araştırma eğilimleri ele alınacaktır. | |||||
Kaynaklar | Deny, J. vd. (1959) Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner. Eren, Hasan (1999). Türklük Bilimi Sözlüğü. 1. Yabancı Türkologlar. Ankara: TDK. Johanson, Lars ve Csató, Éva Á (1998). The Turkic languages. London and New York: Routledge. Litosseliti, Lia (ed.) (2010) Research Methods in Linguistics, London & New York: Continuum. Tulum, Mertol (2000). Tarihi Metin Çalışmalarında Usul. İstanbul: Deniz. Araştırılan konuyla ilgili seçilmiş makaleler. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, kapsam ve kaynaklar |
2. Hafta | Yirminci yüz yıla kadar dil incelemeleri |
3. Hafta | Filolojik araştırmalar |
4. Hafta | Türkçede Karşılaştırmaları çalışmalar |
5. Hafta | Karşılaştırmalı araştırma çalışmaları |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Geleneksel çalışmaların özellikleri |
8. Hafta | Dil ve kültür incelemeleri |
9. Hafta | Dilbilimsel çalışmalarda kullanılan yöntemler |
10. Hafta | Dilbilim teorileri ve Türkolojiye yansımaları |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Konuşma dili ve araştırılması |
13. Hafta | Ağız araştırmaları ve toplumdilbilim |
14. Hafta | Derlem çalışmaları |
15. Hafta | Son eğilimler |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek