ÇTL602 - TÜRK DÜNYASININ SINIRLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK DÜNYASININ SINIRLARI ÇTL602 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd. Doç. Dr. İ. Ahmet Aydemir Prof. Dr. Nurettin Demir 
Dersin amacıÖğrencinin Altay dil birliği döneminden başlayarak 20. yüzyıla kadar ve bugünkü Türk dünyasını dil, tarih, coğrafya ve kültür açılarından tanıması 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci Altay dil birliği döneminden başlayarak 20. yüzyıla kadar ve bugünkü Türk dünyasını dil, tarih, coğrafya ve kültür açılarından tanıyacaktır.
Dersin içeriğiEski Türkçe dönemi, Orta Türkçe dönemi, Türkiye ve Balkanlarda Türkler, Avrupa'da Türkler, Eski SSCB sınırları içinde Türkler, Sibirya ve Moğolistan'da Türkler, Doğu Türkistan Türkleri 
KaynaklarCaferoğlu, A. (1984), Türk Dili Tarihi, İstanbul.
Golden, P. B., (2002), Türk Halkları Tarihine Giriş, çev. Osman Karatay, KaraM araştırma ve yayıncılık, Ankara.

Johanson, Lars vd. (1998), The Turkic Languages, London: Routledge.

Johanson, Lars (2006), Türk Dili Haritası Üzerinde Keşifler, Grafiker, 2. baskı, Ankara.
Özkan, N. (tarihsiz), Türk Dilinin Yurtları, Akçağ yay., Ankara.

Sinor, D. (2002), Erken İç Asya Tarihi, İletişim yay., İstanbul.

Tekin, Talat, M. Ölmez (1995), Türk Dilleri, Les Langues Turques, Simurg, T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara.

Türk Dünyası El Kitabı 2. c: Dil, Kültür, Sanat (1992), Ankara: TKAE.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAltay dil birliği, İlk Türkçe, Ana Türkçe
2. HaftaDoğu ve Batı Türkçelerinin ayrılması, Tuna ve Volga Bulgarları, Avarlar, Hazarlar, Peçenekler, dil malzemeleri, coğrafya
3. HaftaDoğu Türkçesi, Orhon, Uygur, Karahanlı dönemleri, dil, alfabe, yazı geleneği, coğrafya, din.
4. HaftaHarezm-Kıpçak, Memluk Kıpçakçası, Ermeni Kıpçakçası, Çağatay, dil, alfabe, yazı geleneği, coğrafya, din.
5. HaftaEski Anadolu Türkçesi, Osmanlı dönemleri, dil, alfabe, yazı geleneği, coğrafya, din.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaTürkiye, Balkanlar, Kuzey Kıbrıs ve İran?da Türkçe: Halaçça ve diğerleri.
8. HaftaEski Sovyetler Birliği içinde Türkçe: Azeri, Türkmence, Özbekçe, Kazakça, Karakalpakça, Kırgızca.
9. HaftaMoldova: Gagauzca, Gürcistan: Ahıska, Urumların Türkçesi; Ukrayna, Kırım: Tatarca, Karayca, Kırımçakların Türkçesi, Urumların Türkçesi, Gagauzca.
10. HaftaKuzey Kafkasya: Kumukça, Nogayca, Karaçay-Balkarca.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaVolga Bölgesi: Çuvaşça; Tatarca, Başkurtça
13. HaftaSibirya: Yakutça, Altayca, Hakasça, Tuvaca, Şorca; Afganistan: Özbekçe, Türkmence ve Hazaraların dili.
14. HaftaÇin: Yeni Uygurca, Fu-Yü Kırgızcası, Sarı Uygurca, Salarca; Moğolistan: Kazakça, Tuvaca ve diğerleri
15. HaftaLitvanya: Tatarca, Karayca, Polonya: Tatarca, Karayca; Finlandiya: Tatarca; ve diğer bölgeler.
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler150
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam220
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı045
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı155
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2612
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3495210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.    X
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.    X
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. X   
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. X   
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. X   
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. X   
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.    X
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek