ÇTL602 - TÜRK DÜNYASININ SINIRLARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK DÜNYASININ SINIRLARI | ÇTL602 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Beyin Fırtınası Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd. Doç. Dr. İ. Ahmet Aydemir Prof. Dr. Nurettin Demir | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin Altay dil birliği döneminden başlayarak 20. yüzyıla kadar ve bugünkü Türk dünyasını dil, tarih, coğrafya ve kültür açılarından tanıması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Eski Türkçe dönemi, Orta Türkçe dönemi, Türkiye ve Balkanlarda Türkler, Avrupa'da Türkler, Eski SSCB sınırları içinde Türkler, Sibirya ve Moğolistan'da Türkler, Doğu Türkistan Türkleri | |||||
Kaynaklar | Caferoğlu, A. (1984), Türk Dili Tarihi, İstanbul. Golden, P. B., (2002), Türk Halkları Tarihine Giriş, çev. Osman Karatay, KaraM araştırma ve yayıncılık, Ankara. Johanson, Lars vd. (1998), The Turkic Languages, London: Routledge. Johanson, Lars (2006), Türk Dili Haritası Üzerinde Keşifler, Grafiker, 2. baskı, Ankara. Özkan, N. (tarihsiz), Türk Dilinin Yurtları, Akçağ yay., Ankara. Sinor, D. (2002), Erken İç Asya Tarihi, İletişim yay., İstanbul. Tekin, Talat, M. Ölmez (1995), Türk Dilleri, Les Langues Turques, Simurg, T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara. Türk Dünyası El Kitabı 2. c: Dil, Kültür, Sanat (1992), Ankara: TKAE. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Altay dil birliği, İlk Türkçe, Ana Türkçe |
2. Hafta | Doğu ve Batı Türkçelerinin ayrılması, Tuna ve Volga Bulgarları, Avarlar, Hazarlar, Peçenekler, dil malzemeleri, coğrafya |
3. Hafta | Doğu Türkçesi, Orhon, Uygur, Karahanlı dönemleri, dil, alfabe, yazı geleneği, coğrafya, din. |
4. Hafta | Harezm-Kıpçak, Memluk Kıpçakçası, Ermeni Kıpçakçası, Çağatay, dil, alfabe, yazı geleneği, coğrafya, din. |
5. Hafta | Eski Anadolu Türkçesi, Osmanlı dönemleri, dil, alfabe, yazı geleneği, coğrafya, din. |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Türkiye, Balkanlar, Kuzey Kıbrıs ve İran?da Türkçe: Halaçça ve diğerleri. |
8. Hafta | Eski Sovyetler Birliği içinde Türkçe: Azeri, Türkmence, Özbekçe, Kazakça, Karakalpakça, Kırgızca. |
9. Hafta | Moldova: Gagauzca, Gürcistan: Ahıska, Urumların Türkçesi; Ukrayna, Kırım: Tatarca, Karayca, Kırımçakların Türkçesi, Urumların Türkçesi, Gagauzca. |
10. Hafta | Kuzey Kafkasya: Kumukça, Nogayca, Karaçay-Balkarca. |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Volga Bölgesi: Çuvaşça; Tatarca, Başkurtça |
13. Hafta | Sibirya: Yakutça, Altayca, Hakasça, Tuvaca, Şorca; Afganistan: Özbekçe, Türkmence ve Hazaraların dili. |
14. Hafta | Çin: Yeni Uygurca, Fu-Yü Kırgızcası, Sarı Uygurca, Salarca; Moğolistan: Kazakça, Tuvaca ve diğerleri |
15. Hafta | Litvanya: Tatarca, Karayca, Polonya: Tatarca, Karayca; Finlandiya: Tatarca; ve diğer bölgeler. |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 50 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 220 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek