EFG602 - DOĞAL ÜRÜN. ELDE EDİLME YÖN. ve KİM. ÇÖZ. TEM. PR.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DOĞAL ÜRÜN. ELDE EDİLME YÖN. ve KİM. ÇÖZ. TEM. PR. | EFG602 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. L. Ömür Demirezer, Prof. Dr. Ayşe Uz, Prof. Dr. Didem Şöhretoğlu, Dr. Öğr. Üyesi Nadire Özenver | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı tedavide kullanılan sekonder metabolitlerin doğal kaynaktan elde ediliş ve analiz yöntemlerini ve Farmakope analizlerini öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Doğal bileşiklerin izolasyonu, analizi, farmakope yöntemleri | |||||
Kaynaklar | 1.Cannell, R.J.P., Natural products isolation, Humana Press Totowa, New Jersey, 1998 2.Ders notları (Metin, görsel sunum, görsel sunum notları) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Doğal ürün nedir? Doğal ürünlerin elde edildiği kaynaklar. Materyal seçimi |
2. Hafta | Doğal ürünlerin elde edilme yöntemleri: a. Ekstraksiyon yöntemleri b. Distilasyon yöntemleri |
3. Hafta | Ekstre üzerinde yapılan analizler (Total kalitatif analiz yöntemleri) ? I |
4. Hafta | Ekstre üzerinde yapılan analizler (Total kalitatif analiz yöntemleri) ? II |
5. Hafta | Doğal bileşiklerin izolasyon yöntemleri-I |
6. Hafta | Doğal bileşiklerin izolasyon yöntemleri-II |
7. Hafta | Kromatografik yöntemler |
8. Hafta | ARA SINAV-I |
9. Hafta | Kromatografik yöntemler |
10. Hafta | Farmakope çözümlemeleri Saf madde üzerinde yapılan çözümlemeler (Erime noktası, Kaynama noktası, Yoğunluk, Çözünürlük) |
11. Hafta | Farmakope çözümlemeleri Kırılma indisi tayinleri, Optik çevirme analizi vb.) |
12. Hafta | Farmakope çözümlemeleri Miktar Tayini Yöntemleri |
13. Hafta | Türevlendirme reaksiyonları ve Hidroliz yöntemleri (Uçucu yağlar ve Ozlar) |
14. Hafta | Türevlendirme reaksiyonları ve Hidroliz yöntemleri (Heterozitler) |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 0 |
Laboratuar | 42 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 57 | 88 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bitkisel, hayvansal, mikroorganizma, deniz canlıları ile hücre ve doku kültürleri gibi doğal kaynaklardan elde edilen drog, ilaç hammadde ve yardımcı maddelerinin tanınması, analizleri ve muhtemel biyolojik etkileri konusunda bilgi sahibi olma. | X | ||||
2. Farmakognozi konusunda güncel ve bilimsel olan bilgiye ulaşmada yeterli bir düzeye erişebilme, edinmiş olduğu bilgileri bir araya getirebilme, aktarabilme, yazılı ve sözlü olarak sunabilme, tartışabilme, fikir üretebilme yetilerine sahip olabilme ve Farmakognozi alanında araştırma felsefesi kazandırma. | X | ||||
3. Doğal kaynaklardaki primer ve sekonder metabolizma ürünlerinin oluşum yolakları, kimyasal yapıları, sınıflandırılması, kimyasal ve biyolojik özellikleri, teşhisleri ve miktar tayinlerine hakim olabilme. | X | ||||
4. Doğal kaynaklar ve bunlardan elde edilen doğal bileşikler üzerinde, makroskobik, mikroskobik, kimyasal, kromatografik ve spektroskopik analizleri teorik ve pratik olarak yapabilme ve sonuçları yorumlayabilme. | X | ||||
5. Doğal kaynaklardan ilaç etken maddesi olabilecek veya ilaç geliştirmede model oluşturabilecek yeni ve/veya bilinen bileşiklerin ekstraksiyonu ve saflaştırılmasını yapabilme, yapı tayinleri konusunda bilgi sahibi olma. | X | ||||
6. Doğal kaynaklara doğaya zarar vermeden ulaşabilme yetisi ve çevre bilincine sahip olabilme. | X | ||||
7. Geçerli mevzuat ve yasalar doğrultusunda farmakognozi ile ilgili etik ve deontolojik çalışma yapabilme, bulguları yorumlayabilme. | X | ||||
8. Farmakope ve Monograflar gibi başvuru kitaplarındaki bilgileri kullanabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme. | X | ||||
9. Doğal ürünler ile ilgili sivil toplum örgütleri, yazılı ve görsel basın kuruluşları aracılığıyla halkı bilgilendirme. | X | ||||
10. Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme. | X | ||||
11. Doğal ürünler konusunda edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme. | X | ||||
12. Farmakognozi alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme, çözümlenemeyen durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | X | ||||
13. Farklı doğal kaynaklardan hareketle doğal ilaç üretim teknikleri konusunda bilgi sahibi olma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek