ADB750 - ÇEVRE ORGANİK KİMYASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÇEVRE ORGANİK KİMYASI | ADB750 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Abdülkerim Karabakan | |||||
Dersin amacı | Adli Kimya, adli bilim içinde 20. yüzyılın başlarından itibaren yer almaya başlamıştır. Özellikle enstrümantal (aletli) analiz tekniklerindeki gelişmelerle birlikte adli kimyada çok hızlı gelişmiştir. Bu nedenle Adli Kimya, adli olayların aydınlatılmasına yönelik çalışmaların en önemli dallarından biridir. Su, hava, toprak ve gıdalardaki kimyasal kirleticilerin hızlı artışının ardından çevre kirliliği ve bu kirliliğin önlenmesi günümüzün en önemli konulardandır. Doğal kaynakların kasti olarak kirletilmesi adli olayların kapsamında incelenen konulardan biridir. Doğal kaynakların (hava, su, sediment ve diğer çevresel örnekler) karakteristik özellikleri, orijinleri, doğal süreçte ve dış etkilere göre dönüşüm mekanizmaları ve bu doğal kaynaklarla ilgili örneklerde gerçekleştirilen analizler bu dersin kapsamını oluşturmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Organik yapı analiz tekniklerinin adli kimyadaki yeri ve önemi, verilerin toplanması ve analiz tekniklerinden elde edilen sonuçların değerlendirilmesi. Doğal kaynaklarla (hava, su, sediment, toprak) ilgili örneklerin organik içeriklerinin belirlenmesi kapsamında yapılacak analizlerinde yapılan kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve elde edilen spektral verilerin yorumlanması. | |||||
Kaynaklar | 1. Kitap adı: Organic Structural Spectroscopy Yazarlar: Joseph B. Lambert, Herbert F. Shurvell, David Lightner, and Robert Graham Cooks (1998) 2. Kitap adı: Environmental organic chemistry? Yazarlar: René P. Schwarzenbach, Philip M. Gschwend, Dieter M. Imboden (2003) 3. Kitap adı: Reaction mechanisms in environmental organic chemistry? Yazarlar: Richard A. Larson, Eric J. Weber (1994) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Organik yapı analiz tekniklerinin adli kimyadaki yeri ve önemi, adli kimyanın tarihsel gelişimi ve doğal kaynaklardan elde edilen adli deliller |
2. Hafta | Verilerin toplanması ve elde edilen sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilmesi |
3. Hafta | Verilerin toplanması ve elde edilen sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilmesi |
4. Hafta | Analiz teknikleri ve özelliklerinin genel tanımı |
5. Hafta | Örneklerin analize hazırlanmasında izlenen kimyasal ön işlemler (Kromatografi, TLC, HPLC) |
6. Hafta | I. Ara Sınav |
7. Hafta | Örneklerin analize hazırlanmasında izlenen kimyasal ön işlemler (Kromatografi, TLC, HPLC) |
8. Hafta | Adli analizlerde yer alan Moleküler spektroskopi teknikleri (GC, GC-MS, NMR, FTIR) |
9. Hafta | Adli analizlerde yer alan Moleküler spektroskopi teknikleri (GC, GC-MS, NMR, FTIR) |
10. Hafta | Doğal kaynaklarla (hava, su, sediment, toprak) ilgili örneklerin organik içeriklerinin belirlenmesi kapsamında yapılacak analizlerinde yapılan kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve elde edilen spektral verilerin yorumlanması. |
11. Hafta | Doğal kaynaklarla (hava, su, sediment, toprak) ilgili örneklerin organik içeriklerinin belirlenmesi kapsamında yapılacak analizlerinde yapılan kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve elde edilen spektral verilerin yorumlanması. |
12. Hafta | Dönem performans değerlendirmesi |
13. Hafta | Dönem performans değerlendirmesi |
14. Hafta | Dönem performans değerlendirmesi |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 31 | 68 | 237 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar ve aktarır. | X | ||||
4. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | X | ||||
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir. | X | ||||
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | ||||
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek