ADB750 - ÇEVRE ORGANİK KİMYASI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇEVRE ORGANİK KİMYASI ADB750 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Abdülkerim Karabakan 
Dersin amacıAdli Kimya, adli bilim içinde 20. yüzyılın başlarından itibaren yer almaya başlamıştır. Özellikle enstrümantal (aletli) analiz tekniklerindeki gelişmelerle birlikte adli kimyada çok hızlı gelişmiştir. Bu nedenle Adli Kimya, adli olayların aydınlatılmasına yönelik çalışmaların en önemli dallarından biridir. Su, hava, toprak ve gıdalardaki kimyasal kirleticilerin hızlı artışının ardından çevre kirliliği ve bu kirliliğin önlenmesi günümüzün en önemli konulardandır. Doğal kaynakların kasti olarak kirletilmesi adli olayların kapsamında incelenen konulardan biridir. Doğal kaynakların (hava, su, sediment ve diğer çevresel örnekler) karakteristik özellikleri, orijinleri, doğal süreçte ve dış etkilere göre dönüşüm mekanizmaları ve bu doğal kaynaklarla ilgili örneklerde gerçekleştirilen analizler bu dersin kapsamını oluşturmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Derse katılan öğrenciler; 1. Verilerin toplanması, analiz sonuçlarının istatistiksel olarak değerlendirilmesi ve sonuçların uygun şekilde verilmesi 2. maddenin yapısı ve bileşimi hakkında bilgi verecek kimyasal yöntemler ve enstrümantal teknikler 3. Örnek türüne ve içeriğine göre kromatografik ve moleküler spektroskopi tekniklerinin adli örneklerin analizinde kullanım amaçları ve bu tekniklerin sınırlamaları
Dersin içeriğiOrganik yapı analiz tekniklerinin adli kimyadaki yeri ve önemi, verilerin toplanması ve analiz tekniklerinden elde edilen sonuçların değerlendirilmesi. Doğal kaynaklarla (hava, su, sediment, toprak) ilgili örneklerin organik içeriklerinin belirlenmesi kapsamında yapılacak analizlerinde yapılan kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve elde edilen spektral verilerin yorumlanması. 
Kaynaklar1. Kitap adı: Organic Structural Spectroscopy
Yazarlar: Joseph B. Lambert, Herbert F. Shurvell, David Lightner, and Robert Graham Cooks (1998)
2. Kitap adı: Environmental organic chemistry?
Yazarlar: René P. Schwarzenbach, Philip M. Gschwend, Dieter M. Imboden (2003)
3. Kitap adı: Reaction mechanisms in environmental organic chemistry?
Yazarlar: Richard A. Larson, Eric J. Weber (1994)
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOrganik yapı analiz tekniklerinin adli kimyadaki yeri ve önemi, adli kimyanın tarihsel gelişimi ve doğal kaynaklardan elde edilen adli deliller
2. HaftaVerilerin toplanması ve elde edilen sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilmesi
3. HaftaVerilerin toplanması ve elde edilen sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilmesi
4. HaftaAnaliz teknikleri ve özelliklerinin genel tanımı
5. HaftaÖrneklerin analize hazırlanmasında izlenen kimyasal ön işlemler (Kromatografi, TLC, HPLC)
6. HaftaI. Ara Sınav
7. HaftaÖrneklerin analize hazırlanmasında izlenen kimyasal ön işlemler (Kromatografi, TLC, HPLC)
8. HaftaAdli analizlerde yer alan Moleküler spektroskopi teknikleri (GC, GC-MS, NMR, FTIR)
9. HaftaAdli analizlerde yer alan Moleküler spektroskopi teknikleri (GC, GC-MS, NMR, FTIR)
10. HaftaDoğal kaynaklarla (hava, su, sediment, toprak) ilgili örneklerin organik içeriklerinin belirlenmesi kapsamında yapılacak analizlerinde yapılan kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve elde edilen spektral verilerin yorumlanması.
11. HaftaDoğal kaynaklarla (hava, su, sediment, toprak) ilgili örneklerin organik içeriklerinin belirlenmesi kapsamında yapılacak analizlerinde yapılan kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve elde edilen spektral verilerin yorumlanması.
12. HaftaDönem performans değerlendirmesi
13. HaftaDönem performans değerlendirmesi
14. HaftaDönem performans değerlendirmesi
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3168237

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirlerin analizini, sentezini yapar ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar ve aktarır.  X  
4. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.   X 
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur.    X
6. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. X   
7. Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda çalışabilir.   X 
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.   X 
9. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.   X 
10. Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.  X  
11. Alanındaki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek