ADB630 - ADLİ ENTOMOLOJİK EKOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ADLİ ENTOMOLOJİK EKOLOJİ | ADB630 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 3 | 4 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | ||||||
Dersin amacı | Adli entomolojide kullanılan türlerin çevreleri ile ilişkilerinin adli vaka açıklanırken göz önünde bulundurulması gerektiğinin açıklanmasıdır. Ölüm zamanı tahmini yapılırken objektif böcek delillerinin o anki mevsimsel koşullara bağlı habitat şekli ve yapısı, türler arası besin rekabet derecesi, niş darlığı, fiziksel çevre şartları gibi biyotik ve abiyotik koşullar ile kaynaştırılarak analiz edilmesi gerekmektedir. Bu sayede ölüm zamanının hesaplanmasında kullanılacak böcek türlerinin ekolojik etmenlere olan duyarlılıkları, adli entomolojik yöntemlerle elde edilen verinin anlamlandırılmasına faydalı olacaktır. Ayrıca türlerin farklı yaşam alanlarındaki populasyonlarında ekolojik tercihlerinin bilinmesi cinayetin nerede işlendiğinin ortaya çıkarılmasına da yardımcıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Adli entomolojide önemli böcek gruplarının ekolojik istekleri, bu istekleri etkileyen faktörler, ölüm zamanı hesaplamalarına bu bilgilerin katkısı. | |||||
Kaynaklar | 1. Greenberg, B. and Povolny, D. 1971. Flies and Disease, Vol. I. Ecology, Classification and Biotic Associations, Princeton University Press, Princeton, NJ. 2. Byrd, J. H., and J. L. Castner. 2001. Forensic Entomology: The Utility of Arthropods in Legal Investigations. CRC Press, Boca Raton. 440 sayfa. 3. Gennard, E.D. 2007. Forensic Entomology: An Introduction. Wiley Press, West Sussex. 224 sayfa. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ekoloji Nedir? Ekolojik bakış açısı neleri bilmeyi gerektirir? (T) Ekoloji nedir? Uygulama alanları ve adli bilimlerde uygulamaları (P) |
2. Hafta | Gelişim süresi ve üreme kapasitesi üzerinde etkili olan etmenler ve adli entomolojideki önemi (T) Ekolojik parametreler-Gelişim süresi ve üreme kapasitesi (P) |
3. Hafta | Biyotik etmenler ve etkilerinin adli entomolojideki kullanım biçimleri ? Yoğunluk ve Dispersal (T) Ekolojik parametreler-Biyotik etmenler (P) |
4. Hafta | Biyotik etmenler ve etkilerinin adli entomolojideki kullanım biçimleri ? Yoğunluk ve Dispersal (T) Ekolojik parametreler-Biyotik etmenler (P) |
5. Hafta | Abiyotik etmenler ve etkilerinin adli entomolojideki kullanım biçimleri ? Sıcaklık ve Nem (T) Ekolojik parametreler-Abiyotik etmenler (P) |
6. Hafta | I. Ara Sınav |
7. Hafta | Abiyotik etmenler ve etkilerinin adli entomolojideki kullanım biçimleri ? Jenerasyon süresi hesaplamaları ve Termal Konstant (T) Ekolojik parametreler-Abiyotik etmenler (P) |
8. Hafta | Abiyotik etmenler ve etkilerinin adli entomolojideki kullanım biçimleri ? Jenerasyon süresi hesaplamaları ve Termal Konstant (T) Ekolojik parametreler-Abiyotik etmenler (P) |
9. Hafta | Calliphoridae familyasının ekolojik tercihleri (T) Calliphoridae familyasının ekolojik tercihleri ile ilgili uygulamalar ve davranış özellikleri (P) |
10. Hafta | Calliphoridae familyasının ekolojik tercihleri (T) Calliphoridae familyasının ekolojik tercihleri ile ilgili uygulamalar ve davranış özellikleri (P) |
11. Hafta | Sarcophagidae familyasının ekolojik tercihleri (T) Sarcophagidae familyasının ekolojik tercihleri ile ilgili uygulamalar ve davranış özellikleri (P) |
12. Hafta | Muscidae familyasının ekolojik tercihleri (T) Muscidae familyasının ekolojik tercihleri ile ilgili uygulamalar ve davranış özellikleri (P) |
13. Hafta | Staphylinidae familyasının ekolojik tercihleri (T) Staphylinidae familyasının ekolojik tercihleri ile ilgili uygulamalar ve davranış özellikleri (P) |
14. Hafta | Cesede gelen diğer Arthropoda grupları ve ekolojik tercihleri (T) Diğer Arthropoda gruplarının ekolojik tercihleri ile ilgili uygulamalar ve davranış özellikleri (P) |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 1 | 20 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 45 | 70 | 265 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Farklı alandaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
4. Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
7. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | X | ||||
8. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme yeteneğine sahip olur. | X | ||||
10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, sonuçları dikkate alarak değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek