BDD731 - FENİLEKETONÜRİ ve BESLENME TEDAVİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FENİLEKETONÜRİ ve BESLENME TEDAVİSİ BDD731 3. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hülya Gökmen Özel 
Dersin amacıFenilketonüri hastalığında beslenme tedavisi yöntemlerindeki yeni yaklaşımları tartışmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Fenilketonüri tedavisinde beslenmenin etkinliğini öğrenir.
  2. Fenilektonüride beslenme tedavileri hakkında son yıllara ait yeni bilgileri öğrenir.
  3. Fenilketonüri ile ilgili var olan beslenme tedavi programlarına yeni literatür bilgilerini adapte ederek geliştirmek.
  4. Fenilketonürili hastaların beslenme sorunlarını irdelemek.
  5. Fenilketonürili bireylerin beslenme sorunlarını giderecek çözümler üretmek.
Dersin içeriği1. Fenilketonüri hastalığının sınıflandırılması, tanı yöntemleri, görülme sıklığı, komplikasyonları, klinik ve laboratuar bulgularının yorumlanması
2. Fenilketonüri hastalığının tıbbi tedavi yöntemleri
3. Fenilketonüri hastalığının beslenme tedavisi yöntemleri ve besleme tedavisi yöntemlerindeki farklı uygulamalar ve yaklaşımların tartışılması
4. Fenilketonüri hastalığı konusunda olgu tartışması
 
KaynaklarVanessa Shaw, Margaret Lawson. Clinical Paediatric Dietetics, Blackwell Publishing. 3rd Ed, Oxford, 2007.
John Fernandes, Jean-Marie Saudubray, Georges van den Berghe, John H. Walter. Inborn Errors of Metabolism, 4th Ed, Springer, Heidelberg, 2006.
Nened Blau. BH4 and PKU Advances in Phenylketonuria and Tetrahydrobiopterin. SPS Publications, 1st Ed, Heilbronn, 2006.
David Valle (ed in chief). Metabolic and Molecular Bases of Inherited Disease. Scriver's Online Publication, 2009.
Prof Dr. Gülden Köksal, Uz. Dyt Hülya Gökmen. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatiboğlu Yayınevi, 2000.
Acosta PB, Yannicelli S. The Ross Metabolic Formula System Nutrition Support Protocols, 3rd Ed, Ohio, 1997.
Acosta
J Inherit Metab Dis
Mol Genet Metab
J Hum Nutr Diet
Arch Dis Child
Pediatrics
J Hum Nutr Diet
JADA
Am J Clin Nutr
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaFenilketonüri hastalığı, tanım, insidans, biyokimyası, bulgular
2. HaftaFenilketonüri hastalığı, tedavi yöntemleri
3. HaftaFenilketonüri ve aminoasit karışımları
4. HaftaFenilketonüri ve değişim besinler
5. HaftaFenilketonüri ve özel ürünler
6. HaftaFenilketonüri ve yağ asitleri
7. HaftaFenilketonüri ve büyüme gelişme-şişmanlık
8. HaftaFenilketonüri- anne sütü ve tamamlayıcı besinler
9. HaftaErişkin fenilketonüri ve diyet tedavisi
10. HaftaMaternal fenilketonüri ve diyet tedavisi
11. HaftaFenilketonüri ve PEG-PAL-glikomakropeptidler
12. HaftaFenilketonüri ve BH4 uygulamaları
13. HaftaFenilketonüri ve LNAA uygulamaları, Fenilketonüri ve eğitim
14. HaftaSeminer, olgu sunumu
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması110
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum115
Projeler00
Seminer125
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması14040
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14848
Toplam İş Yükü46116240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Beslenme ve diyetetik alanındaki güncel bilgileri kullanarak ve disiplinler arası etkileşime girerek etik ilkeler doğrultusunda yenilikçi araştırmalar yapma ve istatistiksel yöntemlerle raporlama becerisine sahiptir.    X
2. Alanındaki güncel bilgileri sistematik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.    X
3. Bilime yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır ve uygular.    X
4. Gerçekleştirdiği özgün araştırmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli bir dergide yayınlar ve bilimsel toplantılarda sunar.   X 
5. Araştırma yöntemlerini ve alanı ile ilgili teknolojik donanımları ileri düzeyde kullanabilme becerisine sahiptir ve problemlere yönelik yeni ve yaratıcı çözümler geliştirir.  X  
6. Alanı ile ilgili özgün çalışmalarıyla bilimsel çalışmalara yön vererek bilime katkıda bulunur.   X 
7. Kanıta dayalı diğer araştırmaları takip edip bilişsel becerileri kullanarak araştırmalar yapar.   X 
8. Beslenme ve diyetetik alanı ile ilgili sürekli öğrenme ve etik ilkeler doğrultusunda mesleki gelişime katkıda bulunur.   X 
9. Beslenme ve diyetetik alanı ile ilgili ulusal/uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir ve özgün görüşlerini paylaşır.   X 
10. Birey ve toplumu gözeterek var olan toplumsal, bilimsel ve kültürel sorunların çözümüne katkıda bulunur.   X 
11. Alanı ile ilgili yaptığı çalışmaları yorumlar, analiz eder ve güncel bilgileri birey ve toplum yararına kullanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek