HEP704 - İLERİ EPİDEMİYOLOJİK YÖNTEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İLERİ EPİDEMİYOLOJİK YÖNTEMLER | HEP704 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Sorun/Problem Çözme Diğer: Makale değerlendirme, öğrencilerin seçilmiş konularda problem hazırlaması ve tartışması | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Banu Çakır | |||||
Dersin amacı | Epidemiyolojinin temel prensiplerini öğrenmiş ve araştırma yöntemlerini bizzat uygulamış olan öğrencilere ileri epidemiyoloji tekniklerini tanıtmak; olası hata kaynaklarının varlığında bu kaynakları tespit etmek ve hatayı önlemek/en aza indirmek için kullanılacak yöntemleri tartışmak; hazır veri setleri üzerinde uygulamalar yapmalarını destekleyerek, pratiklerini güçlendirmek hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ?Sağlık alanında araştırma tasarımları; hybrid tasarımlar (vaka-kohort, yuvalandırılmış vaka-kontrol vb.) ?Araştırmalarda hata kaynakları (rasgele hata, sistematik hata, karıştırıcı faktörler) ?Karıştırıcı faktor, etki değişimi, (var olduğunda) uygulanması gerekli analitik değerlendirmeler; inceleme ve kontrol yöntemleri ?Standardizasyon ?Tabakalı analizler ?Örnekleme yöntemine bağlı olarak ağırlıklı analiz uygulanması gereken durumlar ve ağırlıklandırma (weighting) teknikleri; ?Çok değişkenli analiz yöntemleri ?Lojistik regresyon ?Yaşam analizi (Kaplan-Meier ve Cox regresyon analizler) yöntemlerinin genel özellikleri ?Vaka-kontrol araştırmalarda eşleştirme yöntemleri ve ilgili analitik konular ?Veri setleri üzerinde çok değişkenli analiz yöntemlerinin kullanılması ?Standart bir veri tabanı kullanılarak tabakalı ve çok değişkenli analiz yöntemlerini uygulama ve değerlendirme ?Yayınlanmış makalelerin epidemiyoloji yöntemleri açısından eleştirisel değerlendirme | |||||
Kaynaklar | 1. Tezcan S.: Epidemiyoloji. Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi. Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. Yayın No: 92/1, Ankara, 1992 2. Kleinbaum DG.: Logistic Regression. A Self-learning text. Statistics in Health Sciences. Springer-Verlag New York Inc., New York, NY, 1992. 3. Kleinbaum DG.: Survival Analysis. A Self-learning text. Statistics in Health Sciences. Springer-Verlag New York Inc., New York, NY, 1996. 4. Kleinbaum, Kupper and Morgenstern. Epidemiologic Research: Principles and Quantitative Methods. John Wiley and Sons, 1982. 5. Rothman KJ, Greenland S. Modern Epidemiology. 2nd ed. Lippincot-Raven Publishers, Philadelphia, PA, 1998. 6. Güncel Makaleler |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin içeriği, işlenişi, beklentilerin alınması, Ders için kullanılacak veri seti, özellikler/analizlerden beklenenler |
2. Hafta | Çalışma tipleri, temel özelikler OR, RR, AR kavramları, farklılık ve benzerlikler Araştırmalarda Tip I ve Tip II hata, p-değeri, güven aralığı Sistematik hata kaynakları, önleme yöntemleri |
3. Hafta | Karıştırıcı faktörler: özellikleri, kontrolü Etki değişimi (effect modification): değerlendirme yöntemleri Veri setinde düzenlemeler, recoding, karıştırıcı faktör ve etki değiştirici değerlendirmeleri (uygulama) |
4. Hafta | Tabakalı Analiz, MH-Odds Ratio hesaplaması, Breslow-Day istatistiği hesaplaması Çok değişkenli analiz yöntemleri |
5. Hafta | Lojistik regresyona giriş Basit analizler, karıştırıcı faktör ve etkileşim kontrolü, |
6. Hafta | Lojistik modellemede Odds Ratio hesaplaması, güven aralıkları |
7. Hafta | LR - Maximum likelihood teknikleri |
8. Hafta | LR - Maximum likelihood tekniklerine dayalı çıkarımlar, Modelleme stratejileri |
9. Hafta | Modelleme stratejileri |
10. Hafta | Çok değişkenli analizlerde karıştırıcıların kontrolü ve etki değişiminin (effect modification) bildirilmesi Eşleştirilmiş vaka-kontrol çalışmalarda lojistik modelleme |
11. Hafta | Kaplan Meier analizleri ve analitik bulguların yorumlanması |
12. Hafta | Cox regresyonu ve analitik bulguların yorumlanması |
13. Hafta | Modelleme için egzersiz |
14. Hafta | (Take-home) sınaviçin kullanılacak veri setinin tanıtılması |
15. Hafta | Serbest çalışma |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 15 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 30 | 68 | 172 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Eleştirel düşünme, problem çözme ve yaşam boyu öğrenmeyi kullanarak psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramsal ve mesleki bilgilerini geliştirir. | X | ||||
2. Uzmanlık alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana taşır ve sonuçlarını araştırır. | X | ||||
3. Psikiyatri hemşireliğine özgü, nitelikli, bilimsel veri ve kanıt üretme sorumluluğunu bağımsız ve/veya ekip çalışması yaparak yerine getirir, araştırma planlar, yürütür, raporlar ve yayınlar. | X | ||||
4. Bilimsel makaleleri değerlendirir, istatistiksel doğru yöntemleri seçer ve hesaplar. | |||||
5. Psikiyatri hemşireliği etkinlik alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini etkin kullanır. | X | ||||
6. Bir yabancı dili ileri düzeyde kullanarak sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |||||
7. Alanına özgü bilgi, beceri ve mesleki sorumluluk ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır, disiplin içi ve disiplinler arası sorunların çözümünde liderlik üstlenir. | X | ||||
8. Psikiyatri hemşireliği alanlarında insan haklarına ve onuruna saygı gösterir, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranır. | |||||
9. Psikiyatri hemşireliğinde kuramsal ve kanıta dayalı verileri kullanarak birey, aile ya da topluma yönelik bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla hemşirelik bakımı verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve rapor eder. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek