SAY631 - NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE GİRİŞ SAY631 1. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. İlknur Yüksel-Kaptanoğlu 
Dersin amacıNitel araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları öğrenmek 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Nitel araştırmanın temel kavramları ve etikle ilgili bilgi sahibi olur.
  2. Nitel ve nicel araştırmalar arasındaki farkları öğrenir.
  3. Nitel araştırmalarda örneklemeyle ilgili bilgi sahibi olur.
  4. Nitel araştırma yöntemleriyle ilgili beceri edinir.
  5. Derinlemesine görüşmelerin ve odak grupların temel ilkelerini öğrenir.
  6. Yüz yüze görüşmeler ve odak gruplar için yönerge hazırlamayı ve uygulamayı öğrenir.
  7. Nitel veri analizi öğrenir.
Dersin içeriğiBaşlıca nitel araştırma yöntemleri; nicel araştırma ve nitel araştırma kavramları arasındaki farklıklar, nitel araştırmalarda etik konular, yerleşik kuramın ilkeleri, nitel araştırma için temel beceriler, nitel araştırmalar için örnekleme teknikleri, derinlemesine görüşmeler, odak grup, nitel veri analizi için bilgisayar destekli programlarla temel beceriler. 
KaynaklarC.A. Moser ,(1969), Survey Methods in Social Investigation, Heinemann Bools on Sociology, London.
Alan Bryman, (1988), Quantity and Quality in Social Research, Routledge.
Matthew B. Miles, A.Michael Huberman, (1994), Qualitative Data Analysis: An expanded Sourcebook, 2nd edition, Thousand Oaks Sage.
Anselm Strauss, Juliet Corbin, (1996), Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Sage Publication.
Steinar Kvale, (1996), Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing, Sage Publication.
Jennifer Mason, (1996), Qualitative Researching, Sage Publication.
Jenice Morse, Phyliss Noerager Stern, Juliet Corbin, Barbara Bowers, Kathy Charmaz, Adele E.Clarke, (2009), Developing Theory: The Second Generation, Left Coast Press.
Belkıs Kümbetoğlu, (2005), Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları.
W. Lawrance Neuman, (2006), Social Research Methods.
Ali Yıldırım, Hikmet Şimşek,(2000) 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaNitel düşünce ekolleri ve kuramları
3. HaftaSosyal bilime yaklaşımlar
4. HaftaAraştırma etiği
5. HaftaNitel araştırma ve yerleşik kuram
6. HaftaNitel araştırmalar için örnekleme
7. HaftaDerinlemesine görüşmeler
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaOdak grup
10. HaftaDerinlemesine görüşme için uygulama
11. HaftaNitel veri analizi
12. HaftaNitel veri analizi
13. HaftaNitel veri analizi için bilgisayar programları
14. HaftaSunumlar
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler820
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje12626
Ödevler12020
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü34143240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Araştırma yöntemleri konusunda genel teorik bilgi edinir.    X
2. Nicel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal bakış açısına ve bu bilgiyi araştırma tasarımı, uygulaması ve analizine dönüştürme bilgisi kazanır.X    
3. Nicel araştırma yöntemlerinde kullanılan örnekleme teknikleri konusunda bilgiye sahip olur ve genellenebilir, güvenilir araştırma tasarımı yeteneği kazanır.X    
4. Nicel veri analizinde kullanılan modeller ve teknikleri öğrenme ve uygulama bilgisine sahip olur. X    
5. Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal bakış açısına ve bu bilgiyi araştırma tasarımı, örnekleme, nitel veri oluşturma ve analizine dönüştürme bilgisi kazanır.    X
6. Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıklar ve kullanım alanları hakkında bilgi edinir.     X
7. Nicel ve/veya nitel veri analizi sonuçlarını yorumlayarak, akademik ve etik kurallara uygun yayına dönüştürme becerisi edinir.    X
8. Nicel ve nitel araştırmaların niteliğini değerlendirecek ve sonuçlarını yorumlayacak beceri kazanır.    X
9. Nicel ve/veya nitel araştırma sonuçlarını özgün sözlü ve yazılı sunumlara dönüştürerek, ulusal ve uluslararası toplantılarda sunma becerisi kazanır.    X
10. Nicel ve/veya nitel araştırma projelerini bilimsel ve etik kurallara uygun olarak hazırlayabilecek bilgi, yetenek ve bilince sahip olur.     X
11. Nicel ve/veya nitel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir tez çalışması yapar.    X
12. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki uluslararası yayınları takip eder ve meslekdaşlarıyla iletişim kurar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek