HSP701 - HALK SAĞLIĞINDA KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HALK SAĞLIĞINDA KAVRAMSAL YAKLAŞIMLAR HSP701 1. Yarıyıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hakan Altıntaş Prof. Dr. Levent Akın Prof. Dr. Dilek Aslan 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrencilere, halk sağlığının temel ilke ve kavramlarının, ulusal ve global deneyimlerden süzülmüş çağdaş yorumlarını kazandırmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler; Halk sağlığı kavramının zaman içindeki değişimi açıklayabilecektir,
  2. Sağlıkta eşitsizliklerin tanımını yaparak, eşitlik ve hakkaniyet arasındaki farkı ortaya koyabilecektir,
  3. Toplumlardaki gelir dağılımı eşitsizliklerinin sağlık etkilerini tartışabilecektir,
  4. Küreselleşmenin sağlık üzerine etkilerini tartışabilecektir,
  5. Sağlık sistemleri yönetiminin bir halk sağlığı konusu olduğunu kavrayacaktır,
  6. Sağlık sistemlerinde sürdürülebilirliğin tanımını yapabilecek ve önemini tartışabilecektir.
Dersin içeriği1. Halk Sağlığının tarihsel süreci
2. Halk Sağlığı tanımları
3. Bir felsefe olarak halk sağlığı
4. Bir bilim olarak halk sağlığı
5. Biyomedikal model ve halk sağlığı
6. Ekolojik model ve halk sağlığı
7. Halk Sağlığı etiği
8. Eşitlik ve hakkaniyet
9. Verimlilik ve eşitlik karşıtlığı
10. Küreselleşme ve Global köyde sağlık
11. Halk sağlığı bakışı ile sağlık sistemleri
12. Üçüncü bir küresel dönüşüm olarak sağlık finansmanında dönüşüm
13. Sağlık hizmetlerinde sürdürülebilirlik
14. Toplum katılımı 
Kaynaklar1. Fişek NH, Halk Sağlığına Giriş. Hacettepe Üniversitesi-Dünya sağlık Örgütü Hizmet, Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No. 2, Çağ Matbaası, Ankara, 1985.
2. Güler Ç, Akın L. Ha lk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara 2012.
3. Institute of Medicine, Who will keep the public healthy? Educating Public Health Professionals for the 21 st Century. IOM; Washington,2003.
4. Fiona Sim & Martin McKee, Issues in Public Health. Open University Press, 2011.
5. Roger Detels, Martin Gulliford, Quarraisha Abdool Karim, and Chorh Chuan Tan, Oxford Textbook of Global Public Health. Oxford University Press, 2015.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaHalk Sağlığı Kavramı
2. HaftaBiyomedikal model, Ekolojik model, Yeni Halk Sağlığı
3. HaftaHalk Sağlığı Etiği
4. HaftaKavram ve uygulama olarak eşitlik ve hakkaniyet
5. HaftaSağlık sistemlerine bakış
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaDemografik ve epidemiyolojik dönüşümlerden sonra üçüncü küresel dönüşüm: genel sağlık güvencesi
8. HaftaUluslararası sağlık kavramı
9. HaftaYoksulluk ve sağlık
10. HaftaKüreselleşme ve sağlık
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaKalkınma ve sağlık
13. HaftaSürdürebilirlik kavramı ve halk sağlığı
14. HaftaSağlık araştırma sonuçlarının politikalara yansıtılmasında iletişim sorunları
15. HaftaKanıta dayalı halk sağlığı
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama2612
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi2816
Genel sınava hazırlanma süresi188
Toplam İş Yükü3328120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek