DEM705 - ÖLÜMLÜLÜK ANALİZİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÖLÜMLÜLÜK ANALİZİ DEM705 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Ar. Gör. Dr. Zehra Yayla Enfiyeci 
Dersin amacıBu derste, demografide ileri ölümlülük tekniklerinin öğrenilmesi, bu analizlerin uygulamalarını R programlama dilinde uygulanması ve Türkiye'nin geçmişten günümüze ölümlülük örüntüsünü ve eğilimlerini öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders uygulamalı bir derstir. Haftalık ödevlerle anlatılan konuların pekiştirilmesi hedeflenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Temel ölümlülük tekniklerini öğrenir.
  2. Türkiye'de ölümlülük örüntüsü ve veri kaynaklarını öğrenir.
  3. Doğrudan ve dolaylı tekniklerle ölümlülük analizini öğrenir.
  4. Hayat tablolarında ileri analiz yöntemlerini öğrenir.
  5. Ayrıştırma yöntemlerini öğrenir.
Dersin içeriğiDemografide ölümlülük çalışmaları: Giriş
Ölüm veri kaynakları
İleri hayat tablosu analizleri
Doğrudan yöntemlerle ölümlülük analizi
Dolaylı yöntemlerle ölümlülük analizi
Ayrıştırma yöntemleri 
KaynaklarPreston, S. H., Heuveline, P., & Guillot, M. Blackwell Publishers; Malden, MA: 2001. Demography: measuring and modeling population processes.
Wachter, K. W. (2014). Essential demographic methods. Harvard University Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖlümlülük çalışmalarına giriş
2. HaftaUlusal ve uluslararası ölüm veri kaynakları
3. HaftaTemel ölümlülük göstergeleri
4. HaftaLexis diyagramı, ileri hayat tablosu tekniklerine giriş
5. Haftaİleri hayat tablosu teknikleri
6. HaftaR programlama ile uygulama
7. HaftaR programlama ile uygulama
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaDoğrudan yöntemlerle ölümlülük analizi
10. HaftaDolaylı yöntemlerle ölümlülük analizi
11. HaftaKitagawa ayrıştırma yöntemi
12. HaftaArriaga ayrıştırma yöntemi
13. HaftaGenel ayrıştırma yöntemleri
14. HaftaR programlama ile uygulama
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler520
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler51470
Ara sınavlara hazırlanma süresi14040
Genel sınava hazırlanma süresi1120120
Toplam İş Yükü21179300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nüfusbilim alanındaki sorunları, olay ve olguları ve nüfus politikalarını disiplinlinler arası bir yaklaşım ve bütüncül bir bakış açısıyla analiz edebilir, politika etkilerini öngörebilir, uygun çözümler üretebilir ve kararlar alabilir.    X
2. Ulusal ve uluslararası düzeyde demografi alanındaki teorik tartışmaları, bunların uygulamaya yansımalarını ve güncel gelişmeleri takip eder ve kullanır.    X
3. Nüfusbilim alanındaki teori ve yaklaşımlara hakim olur, yeni teorik çerçeveler oluşturabilir, kuramsal çerçeveye ve teoriye dayalı olarak araştırma tasarlayabilme, nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanarak araştırma yapabilme, verileri analiz edebilme ve bulguları ortaya koyabilme yeterliliklerine sahip olur.  X  
4. Mesleki ve toplumsal sorumluluğa sahip olur, etik ilkelere uygun olarak bilimsel bilgi üretebilir ve yayınlayabilir.    X
5. Nüfusbilim alanında uluslararası indeksler tarafından taranan dergilerde en az bir makale yayınlar. X   
6. Türkçe ve İngilizce, yazılı ve sözel, üst düzey iletişim becerisine sahip olarak ulusal ve uluslararası işbirliklerinde aktif rol üstlenebilir.   X 
7. Nüfusbilim alanındaki yazılımları ve bilişim teknolojilerini kullanarak mevcut bilgileri genişletici çalışmalar yapar, üstlendiği görevleri yerine getirmek için çalışma arkadaşlarıyla iletişim kurabilir, basılı kaynaklar yanında bilgi toplumundaki kaynakları da kullanarak kütüphanelerde ve arşivlerde literatür taraması yapabilir, ulusal ve uluslararası projelerde çeşitli seviyelerde görev alarak proje faaliyetlerini yürütür ve sonuçlarını yazılı ya da sözlü olarak sunabilir.   X 
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora sonrasında araştırma ve çalışmalarına devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahip olur, lisans ve lisans üstü düzeylerinde ders verebilir ve tez yönetebilir.   X 
9. Farklı toplumsal kesimler ve kültürler arasında karşılıklı saygıya, hoşgörüye, anlayışa ve empatiye dayalı paylaşıma dair yüksek bir bilinç seviyesine sahip olur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek