DEM705 - ÖLÜMLÜLÜK ANALİZİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÖLÜMLÜLÜK ANALİZİ | DEM705 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Ar. Gör. Dr. Zehra Yayla Enfiyeci | |||||
Dersin amacı | Bu derste, demografide ileri ölümlülük tekniklerinin öğrenilmesi, bu analizlerin uygulamalarını R programlama dilinde uygulanması ve Türkiye'nin geçmişten günümüze ölümlülük örüntüsünü ve eğilimlerini öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders uygulamalı bir derstir. Haftalık ödevlerle anlatılan konuların pekiştirilmesi hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Demografide ölümlülük çalışmaları: Giriş Ölüm veri kaynakları İleri hayat tablosu analizleri Doğrudan yöntemlerle ölümlülük analizi Dolaylı yöntemlerle ölümlülük analizi Ayrıştırma yöntemleri | |||||
Kaynaklar | Preston, S. H., Heuveline, P., & Guillot, M. Blackwell Publishers; Malden, MA: 2001. Demography: measuring and modeling population processes. Wachter, K. W. (2014). Essential demographic methods. Harvard University Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ölümlülük çalışmalarına giriş |
2. Hafta | Ulusal ve uluslararası ölüm veri kaynakları |
3. Hafta | Temel ölümlülük göstergeleri |
4. Hafta | Lexis diyagramı, ileri hayat tablosu tekniklerine giriş |
5. Hafta | İleri hayat tablosu teknikleri |
6. Hafta | R programlama ile uygulama |
7. Hafta | R programlama ile uygulama |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Doğrudan yöntemlerle ölümlülük analizi |
10. Hafta | Dolaylı yöntemlerle ölümlülük analizi |
11. Hafta | Kitagawa ayrıştırma yöntemi |
12. Hafta | Arriaga ayrıştırma yöntemi |
13. Hafta | Genel ayrıştırma yöntemleri |
14. Hafta | R programlama ile uygulama |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 14 | 70 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 120 | 120 |
Toplam İş Yükü | 21 | 179 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Nüfusbilim alanındaki sorunları, olay ve olguları ve nüfus politikalarını disiplinlinler arası bir yaklaşım ve bütüncül bir bakış açısıyla analiz edebilir, politika etkilerini öngörebilir, uygun çözümler üretebilir ve kararlar alabilir. | X | ||||
2. Ulusal ve uluslararası düzeyde demografi alanındaki teorik tartışmaları, bunların uygulamaya yansımalarını ve güncel gelişmeleri takip eder ve kullanır. | X | ||||
3. Nüfusbilim alanındaki teori ve yaklaşımlara hakim olur, yeni teorik çerçeveler oluşturabilir, kuramsal çerçeveye ve teoriye dayalı olarak araştırma tasarlayabilme, nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanarak araştırma yapabilme, verileri analiz edebilme ve bulguları ortaya koyabilme yeterliliklerine sahip olur. | X | ||||
4. Mesleki ve toplumsal sorumluluğa sahip olur, etik ilkelere uygun olarak bilimsel bilgi üretebilir ve yayınlayabilir. | X | ||||
5. Nüfusbilim alanında uluslararası indeksler tarafından taranan dergilerde en az bir makale yayınlar. | X | ||||
6. Türkçe ve İngilizce, yazılı ve sözel, üst düzey iletişim becerisine sahip olarak ulusal ve uluslararası işbirliklerinde aktif rol üstlenebilir. | X | ||||
7. Nüfusbilim alanındaki yazılımları ve bilişim teknolojilerini kullanarak mevcut bilgileri genişletici çalışmalar yapar, üstlendiği görevleri yerine getirmek için çalışma arkadaşlarıyla iletişim kurabilir, basılı kaynaklar yanında bilgi toplumundaki kaynakları da kullanarak kütüphanelerde ve arşivlerde literatür taraması yapabilir, ulusal ve uluslararası projelerde çeşitli seviyelerde görev alarak proje faaliyetlerini yürütür ve sonuçlarını yazılı ya da sözlü olarak sunabilir. | X | ||||
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora sonrasında araştırma ve çalışmalarına devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahip olur, lisans ve lisans üstü düzeylerinde ders verebilir ve tez yönetebilir. | X | ||||
9. Farklı toplumsal kesimler ve kültürler arasında karşılıklı saygıya, hoşgörüye, anlayışa ve empatiye dayalı paylaşıma dair yüksek bir bilinç seviyesine sahip olur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek