DEM617 - TÜRKİYE'NİN SOSYO-EKONOMİK YAPISI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYE'NİN SOSYO-EKONOMİK YAPISI DEM617 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. İsmet Koç 
Dersin amacıDersin amacı öğrencilerin Osmanlı İmparatorluğu döneminden başlayarak günümüze kadar Türkiye'nin yaşadığı sosyo-ekonomik dönüşümü ve bu dönüşümün sonuçlarını öğrenmeleridir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Osmanlı İmparatorluğu dönemindeki sosyo-ekonomik dönüşümü öğrenir.
  2. Cumhuriyetin ilanı öncesindeki sosyo-ekonomik gelişmeleri öğrenir.
  3. Türkiye Cumhuriyeti'nin Osmanlıdan devraldığı ekonomik mirası ve 1923-1929 dönemindeki sosyo-ekonomik gelişmeleri öğrenir.
  4. Korumacı-devletçi sanayileşme dönemindeki (1930-1939) ve ikinci dünya savaşı dönemindeki gelişmeleri (1940-1945) öğrenir.
  5. 1946-1953 döneminde Türkiye'nin dünya ekonomisine eklemlenme deneyimini öğrenir.
  6. Ekonomide durgunluk döneminin (1954-1961) nedenlerini ve sonuçlarını ve planlı dönemde yaşanılan sosyo-ekonomik gelişmeleri öğrenir.
  7. Ekonomide yaşanılan durgunluk döneminin (1977-1980) nedenlerini ve sonuçlarını öğrenir.
  8. Türkiye'nin liberal politikalara geçiş sürecini ve bu dönemdeki (1981-2004) uygulamaları öğrenir.
Dersin içeriğiOsmanlı İmparatorluğu dönemine giriş
Cumhuriyet öncesi dönem
Osmanlı İmparatorluğunun mirası
Cumhuriyetin kuruluşu ve serbest ekonomi koşullarında yeniden yapılanma politikaları: 1923-1929
Korumacı-devletçi sanayileşme:1930-1939
İkinci dünya savaşı dönemi: 1940-1945
Dünya ekonomisine eklemlenme deneyimi: 1946-1953
Ekonomide durgunluk dönemi: 1954-1961
Planlı ekonominin ilk dönemi: 1962-1976
Ekonomide yeni bir durgunluk dönemi: 1977-1980
Liberal politikalara geçiş ve uygulamalar: 1981-2004 
KaynaklarTunçay, M. (1992) Çağdaş Türkiye: 1980-1980, Türkiye Tarihi Dizisi, Cilt: 1-2-3-4-5, Cem Yayınları, İstanbul.
Kazgan, G. (1999) Tanzimattan XXI. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi: 1. Küreselleşmeden 2. Küreselleşmeye, Altın Kitaplar, İstanbul.
McGowan, B. (1981) Economic Life in Ottoman Europe, Taxation, Trade and the Struggle for Land (1600-1800), Cambridge.
Urquhart, D. (1980) The Economic History of Turkey: 1800-1914, Academic Press, London. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOsmanlı İmparatorluğunun sosyo-ekonomik yapısına giriş
2. HaftaCumhuriyet öncesi dönem: 1908-1922
3. HaftaOsmanlı İmparatorluğu'nun mirası
4. HaftaCumhuriyetin kuruluşu
5. HaftaSerbest ekonomi koşullarında yeniden yapılanma politikaları: 1923-1929
6. HaftaKorumacı-devletçi sanayileşme: 1930-1939
7. Haftaİkinci Dünya Savaşı dönemi: 1940-1945
8. HaftaDünya ekonomisine eklemlenme deneyimi: 1946-1953
9. HaftaEkonomide durgunluk dönemi: 1954-1961
10. HaftaPlanlı ekonominin ilk dönemi: 1962-1976
11. HaftaEkonomide yeni bir durgunluk dönemi: 1977-1980
12. HaftaLiberal politikalara geçiş ve uygulamalar: 1981-2004
13. HaftaTürkiye'de 2000'li yıllarda yaşanan ekonomik krizlerin neden ve sonuçları
14. HaftaEkonomik iyileşme dönemi (2005-)
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler240
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama21530
Proje000
Ödevler22550
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11818
Toplam İş Yükü3366210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, nüfus dönüşümlerinin nedenleri ve sonuçlarına, kuramsal bakış açısına ve bunları uygulamaya dönüştürebilme bilgisine sahiptir. X   
2. Nüfusbilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. X   
3. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili göstergeleri ve modelleri bilir, veri ve modelleri kullanarak göstergeleri hesaplayabilir, modelleme, simülasyon ve projeksiyon yapabilir.   X 
4. Nüfusbilim alanındaki kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, kuramsal ve veriye dayalı bilgiyi bir araya getirerek akademik ve etik kurallara uygun yayınlar hazırlama becerisine sahiptir.  X  
5. Nüfusbilim alanında ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapabilir, akademik çalışmalarda ve uygulamalarda bireysel olarak sorumluluk alabilir ve grup içerisinde çalışabilir, proje hazırlayabilir, araştırma yapabilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayabilir.   X 
6. Nüfusbilim alanında özgün bir tez çalışması yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.   X 
7. Nüfusbilim alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.    X
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora eğitimine devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahiptir, edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarır.  X  
9. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X   
10. Üreme, yaşama ve yer değiştirme (göç ve hareketlilik etme) haklarının evrenselliği ve bu hakların toplum her kesimine yayılmasının önemi konusunda yeterli bilince sahiptir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek