DEM608 - GÖÇ ve KENTLEŞME
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GÖÇ ve KENTLEŞME | DEM608 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Mehmet Ali Eryurt | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin göçle ilgili temel kavramları, göstergeleri, veri kaynaklarını ve ölçüm tekniklerini öğrenmeleridir. Kapsam olarak hem dünya hem de Türkiye ele alınmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Giriş ve tanımlar Hareketlilik geçişi (mobility transition) kuramı Göç ve veri kaynakları Göçün ölçülmesi Göç tipolojileri ve göç teorileri Dünyada kentleşme Türkiye'de kentleşme İçgöçler Dışgöçler Dışgöçler ve Türkiye Yerinden olmuş kişiler, mülteciler ve sığınmacılar | |||||
Kaynaklar | Rowland, D.T., (2003), Demographic Methods and Concepts, Oxford University Press (Chapter 11: Migration). Shryock, H.S. et al. (1976), The Methods and Materials of Demography, Academic Press, Inc., (Chapter 20: International Migration; Chapter 21: Internal Migration and Short-Distance Mobility). United Nations. (1970) Methods of Measuring Internal Migration. Manuals on Methods of Estimating Population, Manual VI; Population Studies No. 47. New York: United Nations Department of Economic and Social Affairs. Douglas S. Massey et al. Theories of International Migration: A Review and Appraisal. Population and Development Review, Vol. 19, No. 3 (Sep., 1993), pp. 431-466. Zelinsky, W. (1971) "The Hypothesis of the Mobility Transition". Geographical Review, 61: 219-259. Abadan-Unat, N. (2006) Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa [Unending Migration: from Guest-worker to Transnational Citizen]. Istanbul: Bilgi University Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş ve tanımlar |
2. Hafta | Hareketlilik geçişi (Mobility transition) kuramı |
3. Hafta | Göçe ilişkin veri kaynakları |
4. Hafta | Göçün ölçülmesi |
5. Hafta | Göçün ölçülmesi |
6. Hafta | Göç teorileri |
7. Hafta | Dünyada kentleşme |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Türkiye'de kentleşme |
10. Hafta | İç göç |
11. Hafta | Uluslararası göçün tarihi |
12. Hafta | Türkiye'de iç göç |
13. Hafta | Türkiye ve uluslararası göç |
14. Hafta | Özel göçmen grupları: mülteciler, sığınmacılar, zorunlu göçmenler |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | 2 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 33 | 58 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, nüfus dönüşümlerinin nedenleri ve sonuçlarına, kuramsal bakış açısına ve bunları uygulamaya dönüştürebilme bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Nüfusbilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili göstergeleri ve modelleri bilir, veri ve modelleri kullanarak göstergeleri hesaplayabilir, modelleme, simülasyon ve projeksiyon yapabilir. | X | ||||
4. Nüfusbilim alanındaki kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, kuramsal ve veriye dayalı bilgiyi bir araya getirerek akademik ve etik kurallara uygun yayınlar hazırlama becerisine sahiptir. | X | ||||
5. Nüfusbilim alanında ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapabilir, akademik çalışmalarda ve uygulamalarda bireysel olarak sorumluluk alabilir ve grup içerisinde çalışabilir, proje hazırlayabilir, araştırma yapabilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayabilir. | X | ||||
6. Nüfusbilim alanında özgün bir tez çalışması yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | ||||
7. Nüfusbilim alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | X | ||||
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora eğitimine devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahiptir, edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | ||||
9. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | ||||
10. Üreme, yaşama ve yer değiştirme (göç ve hareketlilik etme) haklarının evrenselliği ve bu hakların toplum her kesimine yayılmasının önemi konusunda yeterli bilince sahiptir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek