DEM608 - GÖÇ ve KENTLEŞME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
GÖÇ ve KENTLEŞME DEM608 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mehmet Ali Eryurt 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilerin göçle ilgili temel kavramları, göstergeleri, veri kaynaklarını ve ölçüm tekniklerini öğrenmeleridir. Kapsam olarak hem dünya hem de Türkiye ele alınmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Göç alanında kullanılan tanımları öğrenir.
  2. Göç çalışmalarında kullanılan veri kaynaklarını tanır.
  3. Göçün ölçülmesinde kullanılan doğrudan ve dolaylı yöntemleri öğrenir ve uygulayabilir.
  4. Göç tipolojilerini ve göç teorilerini öğrenir.
  5. Hem dünyada hem de Türkiye'deki kentleşme ile ilgili eğilimleri, nedenlerini ve sonuçlarını öğrenir.
  6. Dünyada ve Türkiye'de iç ve dış göçlerle ilgili eğilimleri öğrenir.
  7. Yerinden olmuş kişiler, mülteciler, sığınmacılar gibi özel göçmen grupları hakkında bilgi edinir.
Dersin içeriğiGiriş ve tanımlar
Hareketlilik geçişi (mobility transition) kuramı
Göç ve veri kaynakları
Göçün ölçülmesi
Göç tipolojileri ve göç teorileri
Dünyada kentleşme
Türkiye'de kentleşme
İçgöçler
Dışgöçler
Dışgöçler ve Türkiye
Yerinden olmuş kişiler, mülteciler ve sığınmacılar 
KaynaklarRowland, D.T., (2003), Demographic Methods and Concepts, Oxford University Press (Chapter 11: Migration).
Shryock, H.S. et al. (1976), The Methods and Materials of Demography, Academic Press, Inc., (Chapter 20: International Migration; Chapter 21: Internal Migration and Short-Distance Mobility).
United Nations. (1970) Methods of Measuring Internal Migration. Manuals on Methods of Estimating Population, Manual VI; Population Studies No. 47. New York: United Nations Department of Economic and Social Affairs.
Douglas S. Massey et al. Theories of International Migration: A Review and Appraisal. Population and Development Review, Vol. 19, No. 3 (Sep., 1993), pp. 431-466.
Zelinsky, W. (1971) "The Hypothesis of the Mobility Transition". Geographical Review, 61: 219-259.
Abadan-Unat, N. (2006) Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa [Unending Migration: from Guest-worker to Transnational Citizen]. Istanbul: Bilgi University Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş ve tanımlar
2. HaftaHareketlilik geçişi (Mobility transition) kuramı
3. HaftaGöçe ilişkin veri kaynakları
4. HaftaGöçün ölçülmesi
5. HaftaGöçün ölçülmesi
6. HaftaGöç teorileri
7. HaftaDünyada kentleşme
8. HaftaAra sınav
9. HaftaTürkiye'de kentleşme
10. Haftaİç göç
11. HaftaUluslararası göçün tarihi
12. HaftaTürkiye'de iç göç
13. HaftaTürkiye ve uluslararası göç
14. HaftaÖzel göçmen grupları: mülteciler, sığınmacılar, zorunlu göçmenler
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum230
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21530
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü3358210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, nüfus dönüşümlerinin nedenleri ve sonuçlarına, kuramsal bakış açısına ve bunları uygulamaya dönüştürebilme bilgisine sahiptir.    X
2. Nüfusbilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.    X
3. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili göstergeleri ve modelleri bilir, veri ve modelleri kullanarak göstergeleri hesaplayabilir, modelleme, simülasyon ve projeksiyon yapabilir.    X
4. Nüfusbilim alanındaki kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, kuramsal ve veriye dayalı bilgiyi bir araya getirerek akademik ve etik kurallara uygun yayınlar hazırlama becerisine sahiptir.   X 
5. Nüfusbilim alanında ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapabilir, akademik çalışmalarda ve uygulamalarda bireysel olarak sorumluluk alabilir ve grup içerisinde çalışabilir, proje hazırlayabilir, araştırma yapabilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayabilir.    X
6. Nüfusbilim alanında özgün bir tez çalışması yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.   X 
7. Nüfusbilim alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.   X 
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora eğitimine devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahiptir, edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarır.   X 
9. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.   X 
10. Üreme, yaşama ve yer değiştirme (göç ve hareketlilik etme) haklarının evrenselliği ve bu hakların toplum her kesimine yayılmasının önemi konusunda yeterli bilince sahiptir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek