DEM606 - NÜFUS ve KALKINMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NÜFUS ve KALKINMA DEM606 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. İsmet Koç 
Dersin amacıDersin sonunda öğrencilerin nüfus ve kalkınma arasındaki ilişkileri, kalkınma göstergelerini, kalkınmanın farklı boyutlarını ve Türkiye'deki nüfus ve kalkınma politikalarını öğrenmesi amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Nüfus ve kalkınma ilişkisini ve demografik dönüşümün ekonomik sonuçlarını, kalkınma teorilerini ve bunların nüfus ile ilişkilerini öğrenir.
  2. İnsani kalkınmanın bileşenlerini, göstergelerini ve bunların ekonomik büyüme ile ilişkilerini öğrenir.
  3. Nüfus ve yapısal uyum programlarının demografik ve ekonomik etkilerini öğrenir.
  4. Sürdürülebilir kalkınma ile nüfus değişkenleri arasındaki ilişkileri anlar.
  5. Kentleşme ve göç ile kalkınma arasındaki ilişkileri anlar.
  6. Yoksulluğun temel kavramlarını ve nüfus ve yoksulluk ilişkisini anlar.
  7. Kalkınma ve toplumsal cinsiyet ilişkisini öğrenir.
  8. Türkiye'de nüfus ve kalkınma politikalarının nasıl entegre edildiğini öğrenir.
Dersin içeriğiNüfus ve kalkınma kavramlarının tanımı
Nüfus ve kalkınma ilişkisi
Kalkınma teorileri
İnsani kalkınma ve kalkınma göstergeleri
Nüfus programları ve ekonomik programların demografik ve ekonomik sonuçları
Nüfus, sürdürülebilir kalkınma ve çevre ilişkisi
Kentleşme, göç ve kalkınma ilişkisi
Yoksulluk ve kalkınma ilişkisi
Kalkınma ve toplumsal cinsiyet ilişkisi
Türkiye'deki nüfus ve kalkınma politikaları 
KaynaklarBloom, D.E, Canning, D. and Sevilla, J. (2003) The Demographic Dividend: A New Perspective on the Economic Consequences of Population Change, RAND Publications, Pittsburgh, USA.
Furedi, F. (1997) Population and Development: A Critical Introduction, St. Martin's Press, New York.
Bandarage, A. (1997) Women, Population and Global Crises: A Political-Economic Analysis, Part I-2 (Politics of Global Population Control), Zed Books, London & New York. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNüfus ve kalkınma ilişkisi
2. HaftaKalkınmanın tarihçesi ve kalkınma teorileri
3. HaftaKalkınmanın tarihçesi ve kalkınma teorileri
4. Haftaİnsani kalkınma ve kalkınma göstergeleri
5. Haftaİnsani kalkınma ve kalkınma göstergeleri
6. HaftaNüfus politikaları ve yapısal uyum programları
7. HaftaNüfus politikaları ve yapısal uyum programları
8. HaftaNüfus, çevre ve sürdürülebilir kalkınma
9. HaftaNüfus, göç ve kalkınma
10. HaftaNüfus, yoksulluk ve kalkınma
11. HaftaTürkiyede yoksulluk
12. HaftaNüfus, kadın ve kalkınma
13. HaftaTürkiyede Nüfus politikaları ve bunların kalınma planlarına entegrasyonu
14. HaftaTürkiyede kalkınma planları ve Nüfus politikaları
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum240
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler22346
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11212
Toplam İş Yükü3363210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, nüfus dönüşümlerinin nedenleri ve sonuçlarına, kuramsal bakış açısına ve bunları uygulamaya dönüştürebilme bilgisine sahiptir.   X 
2. Nüfusbilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.   X 
3. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili göstergeleri ve modelleri bilir, veri ve modelleri kullanarak göstergeleri hesaplayabilir, modelleme, simülasyon ve projeksiyon yapabilir.   X 
4. Nüfusbilim alanındaki kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, kuramsal ve veriye dayalı bilgiyi bir araya getirerek akademik ve etik kurallara uygun yayınlar hazırlama becerisine sahiptir.  X  
5. Nüfusbilim alanında ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapabilir, akademik çalışmalarda ve uygulamalarda bireysel olarak sorumluluk alabilir ve grup içerisinde çalışabilir, proje hazırlayabilir, araştırma yapabilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayabilir.  X  
6. Nüfusbilim alanında özgün bir tez çalışması yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.  X  
7. Nüfusbilim alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.    X
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora eğitimine devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahiptir, edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarır. X   
9. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X   
10. Üreme, yaşama ve yer değiştirme (göç ve hareketlilik etme) haklarının evrenselliği ve bu hakların toplum her kesimine yayılmasının önemi konusunda yeterli bilince sahiptir. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek