DEM602 - NÜFUS ÇALIŞMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
NÜFUS ÇALIŞMALARI | DEM602 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Abbasoğlu-Özgören | |||||
Dersin amacı | Öğrencilerin nüfus ve nüfusun ele alınışının zaman içindeki gelişimine kuramsal bakışı; doğurganlık, ölümlülük, göç ve nüfusla ilgili çeşitli konular hakkında bilgi edinmek ve nüfus sorunlarını demografik mekanizmalarla açıklayarak demografik bir bakış açısı kazanmak | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Demografi alanı: demografik verilerin tanımı, kapsamı ve kaynakları; nüfus yapısı ve özellikleri; dünya nüfus artışının tarihi: Kalıplar, eğilimler ve geleceğe ilişkin genel beklentiler; tarihsel ve çağdaş nüfus düşüncesi ve teorisi; demografik geçiş teorisi; Doğurganlık: Doğurganlık kavramları ve ölçümü: Doğurganlık ölçümleri, küresel eğilimler ve farklılıklar, doğurganlık süreçlerinin belirleyicileri ve sonuçları, demografik analizlerde faydalı teorik çerçeveler; Evlilik: Evlenme ve boşanma kavramları ve tedbirleri; Ölümlülük: Ölümlülük kavramı ve ölçümü; ölüm eğilimleri, açıklamaları ve belirleyicileri; Göç: Göçün tanımı ve sınıflandırılması; veri kaynakları ve ölçümü; göçün eğilimleri ve sonuçları; Nüfus Politikası: Nüfus politikaları kavramı ve sınıflandırılması; çağdaş nüfus sorunları. | |||||
Kaynaklar | Cox, P.R. (1976) Demography. Cambridge University Press. Lundquist, J. H., Anderton, D. L., & Yaukey, D. (2015). Demography: The Study of Human Population. Waveland Press. Newell, C. (1989). Methods and Models in Demography. New York: Wiley. Weeks, J. (2008). Population: An Introduction to Concepts and Issues. Belmont: Thomson Higher Education. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Nüfusbilim alanı: tanımı, kapsamı |
2. Hafta | Demografik veri kaynakları ve demografi alanındaki veri paradigmaları |
3. Hafta | Nüfus kompozisyonu |
4. Hafta | Dünya nüfus artışının tarihi: Kalıplar, eğilimler ve geleceğe yönelik genel beklentiler |
5. Hafta | Tarihsel ve çağdaş nüfus düşüncesi ve teorisi |
6. Hafta | Demografik geçiş teorisi |
7. Hafta | Doğurganlık kavramları ve ölçümü: Doğurganlık ölçütleri, küresel eğilimler ve diferansiyeller; doğurganlık süreçlerinin belirleyicileri ve sonuçları; demografik analizlerde faydalı teorik çerçeveler |
8. Hafta | Evlilik ve boşanma kavramları ve ölçütleri |
9. Hafta | Ara Sınav |
10. Hafta | Ölümlülük kavramları ve ölçümü; Ölümlülük eğilimleri, açıklamalar ve belirleyiciler |
11. Hafta | Göçün tanımı ve sınıflandırılması; veri kaynakları ve ölçümü; göç eğilimleri ve sonuçları |
12. Hafta | Nüfus politikaları kavramı ve sınıflandırılması |
13. Hafta | Çağdaş nüfus sorunları: Nüfus değişiminin sosyal ve ekonomik sonuçları, aile/hane demografisi; yaşlanma; gençlik |
14. Hafta | Çağdaş nüfus sorunları: nüfus ve kalkınma; nüfus ve kaynaklar/çevre; iş demografisi; antropolojik demografi; mekansal demografi |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 30 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 33 | 78 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, nüfus dönüşümlerinin nedenleri ve sonuçlarına, kuramsal bakış açısına ve bunları uygulamaya dönüştürebilme bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Nüfusbilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili göstergeleri ve modelleri bilir, veri ve modelleri kullanarak göstergeleri hesaplayabilir, modelleme, simülasyon ve projeksiyon yapabilir. | X | ||||
4. Nüfusbilim alanındaki kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, kuramsal ve veriye dayalı bilgiyi bir araya getirerek akademik ve etik kurallara uygun yayınlar hazırlama becerisine sahiptir. | X | ||||
5. Nüfusbilim alanında ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapabilir, akademik çalışmalarda ve uygulamalarda bireysel olarak sorumluluk alabilir ve grup içerisinde çalışabilir, proje hazırlayabilir, araştırma yapabilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayabilir. | X | ||||
6. Nüfusbilim alanında özgün bir tez çalışması yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | ||||
7. Nüfusbilim alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | X | ||||
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora eğitimine devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahiptir, edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | ||||
9. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | ||||
10. Üreme, yaşama ve yer değiştirme (göç ve hareketlilik etme) haklarının evrenselliği ve bu hakların toplum her kesimine yayılmasının önemi konusunda yeterli bilince sahiptir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek