IDB719 - SESBİLİM KURAMLARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SESBİLİM KURAMLARI | IDB719 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üye ve görevlileri | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin dilin ses özelliklerini kavramalarına yardımcı olmak ve sesbilim alanında özgün kuramsal ve uygulamalı çalışmalar üretmelerini sağlamaktır | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Sesbilim Kuramları, hece, güçlü ve zayıf heceler, basit sözcüklerde vurgu, karmaşık sözcük vurgusu, bağlam-içi konuşmanın özellikleri | |||||
Kaynaklar | Roach, P. (2000). English Phonetics and Phonology: A Practical Course. 3rd ed. Cambridge: CUP. Roach, P. (1992). Introducing Phonetics. London: Longman. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sesbilim alanının tanıtılması ve modern dilbilim çerçevesinde sesbilim alanında gelişen kuramsal yaklaşımlar |
2. Hafta | Sesbilim alanında geliştirilen kuramların tanıtılması |
3. Hafta | Ses kavramının kuramsal olarak tanımlanması ve konuşma seslerinin kuramsal olarak tanıtılması |
4. Hafta | Akustik seslerin türleri |
5. Hafta | Ses kaynakları |
6. Hafta | Ses analizinin temelleri |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Ünlü ve ünsüz seslerin kuramsal açıdan incelenmesi |
9. Hafta | Ünlü seslere ilişkin kuramsal yaklaşımlar |
10. Hafta | Ünlü seslerin kuramsal olarak sınıflandırılması |
11. Hafta | Ünsüz seslere ilişkin kuramsal yaklaşımlar |
12. Hafta | Ünsüz seslerin kuramsal olarak sınıflandırılması |
13. Hafta | Karşıtsal seslerin etkileşiminin tanıtılması |
14. Hafta | Farklı kuramlar çerçevesinde seslerin ele alınası |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 34 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 10 |
Sunum | 7 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 15 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 8 | 8 | 64 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 10 | 70 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 45 | 67 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Dilin rolü, tarihsel gelişimi, edinimi, verinin doğası, sınırları, güvenilirliği ve geçerliliği hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Dilbilimin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar, gerektiğinde antitez oluşturabilecek yeni bilgi üretebilir. | X | ||||
3. Doğal dillerin çözümlemesini yapabilir, özgün bir araştırma tasarımı geliştirebilir, bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir. | X | ||||
4. Akademik çalışmada sorunları analiz eder, ileri düzey araştırma yöntemleriyle özgün çözümler üretir. | X | ||||
5. Özgün çalışmalar yürütür, karmaşık sorunları çözmek için yeni stratejiler geliştirir, işbirliği gerektiren çalışmalara liderlik edebilir. | X | ||||
6. En az bir bilimsel makale yayınlar veya özgün bir yapıt üreterek alanındaki bilgiyi genişletir. | X | ||||
7. Kuramsal kaynak araştırması yapabilir, uygulamalı çalışmalar yürütebilir. | X | ||||
8. İleri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
9. Bilimsel etkinliklere katılarak çalışmalarını sistemli biçimde aktarabilir, özgün görüşlerini savunabilir ve geliştirebilir. | |||||
10. Yabancı dilde iletişim kurabilir, bilimsel üretim yapabilir, alanyazını takip edebilir. | |||||
11. Bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek