IDB719 - SESBİLİM KURAMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SESBİLİM KURAMLARI IDB719 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üye ve görevlileri 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilerin dilin ses özelliklerini kavramalarına yardımcı olmak ve sesbilim alanında özgün kuramsal ve uygulamalı çalışmalar üretmelerini sağlamaktır 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. sesbilim kuramlarının farkına varır,
  2. sesbilgisi ve sesbilim arasındaki farkı tanımlayabilir,
  3. İngilizce sözcüklerde hece sistemini tanımlayabilir,
  4. İngilizcede güçlü ve zayıf hecelerin özelliklerini belirleyebilir,
  5. basit sözcüklerde sözcük vurgusunun özelliklerinin farkına varır,
  6. İngilizcede basit sözcüklerde sözcük vurgusunu belirleyebilir,
  7. karmaşık sözcüklerde sözcük vurgusunun özelliklerinin farkına varır,
  8. İngilizcede karmaşık sözcüklerde sözcük vurgusunu belirleyebilir, İngilizcede birbirine bağlanmış seslerin özelliklerini listeleyebilir.
Dersin içeriğiSesbilim Kuramları, hece, güçlü ve zayıf heceler, basit sözcüklerde vurgu, karmaşık sözcük vurgusu, bağlam-içi konuşmanın özellikleri 
KaynaklarRoach, P. (2000). English Phonetics and Phonology: A Practical Course. 3rd ed.
Cambridge: CUP.
Roach, P. (1992). Introducing Phonetics. London: Longman. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSesbilim alanının tanıtılması ve modern dilbilim çerçevesinde sesbilim alanında gelişen kuramsal yaklaşımlar
2. HaftaSesbilim alanında geliştirilen kuramların tanıtılması
3. HaftaSes kavramının kuramsal olarak tanımlanması ve konuşma seslerinin kuramsal olarak tanıtılması
4. HaftaAkustik seslerin türleri
5. HaftaSes kaynakları
6. HaftaSes analizinin temelleri
7. HaftaAra sınav
8. HaftaÜnlü ve ünsüz seslerin kuramsal açıdan incelenmesi
9. HaftaÜnlü seslere ilişkin kuramsal yaklaşımlar
10. HaftaÜnlü seslerin kuramsal olarak sınıflandırılması
11. HaftaÜnsüz seslere ilişkin kuramsal yaklaşımlar
12. HaftaÜnsüz seslerin kuramsal olarak sınıflandırılması
13. HaftaKarşıtsal seslerin etkileşiminin tanıtılması
14. HaftaFarklı kuramlar çerçevesinde seslerin ele alınası
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)340
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler710
Sunum710
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama8864
Proje000
Ödevler71070
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü4567300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Dilin rolü, tarihsel gelişimi, edinimi, verinin doğası, sınırları, güvenilirliği ve geçerliliği hakkında bilgi sahibidir.    X
2. Dilbilimin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar, gerektiğinde antitez oluşturabilecek yeni bilgi üretebilir.   X 
3. Doğal dillerin çözümlemesini yapabilir, özgün bir araştırma tasarımı geliştirebilir, bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir.  X  
4. Akademik çalışmada sorunları analiz eder, ileri düzey araştırma yöntemleriyle özgün çözümler üretir.  X  
5. Özgün çalışmalar yürütür, karmaşık sorunları çözmek için yeni stratejiler geliştirir, işbirliği gerektiren çalışmalara liderlik edebilir.    X
6. En az bir bilimsel makale yayınlar veya özgün bir yapıt üreterek alanındaki bilgiyi genişletir.X    
7. Kuramsal kaynak araştırması yapabilir, uygulamalı çalışmalar yürütebilir. X   
8. İleri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.    X
9. Bilimsel etkinliklere katılarak çalışmalarını sistemli biçimde aktarabilir, özgün görüşlerini savunabilir ve geliştirebilir.     
10. Yabancı dilde iletişim kurabilir, bilimsel üretim yapabilir, alanyazını takip edebilir.     
11. Bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek