SBT716 - SPORDA UYARILMIŞLIK KURAMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPORDA UYARILMIŞLIK KURAMLARI SBT716 2. Yarıyıl 3 1 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Deney
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Ziya Koruç 
Dersin amacıBu dersin amacı; Sporda fizyolojik ve duygusal olarak organizmayı hazır hale getiren yaklaşımları ele alıp, bu doğrultuda uyarılmışlık, stres, kaygı ve bir model olarak motivasyon üzerinde durmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, -Uyarılmışlığı tanımlayabilecek, kaygı ve stresi ayrıştırabilecek, başa çıkma yollarını analiz edecek. -Başa çıkma yollarını kullanabilecek
Dersin içeriğiUyarılmışlık kavramı ve tanımlar, sporda stres ve başa çıkma, sporda kaygı (kaygı kuramları ve ölçümleri), yarışma, sporda kaygı-performans ilişkisi, sporda kaygı-dikkat ilişkisi, sporda kaygı-tükenmişlik ilişkisi, kaygının kontrolü, üst düzey sporcularda korku ve kaygı düzenleme eğitimlerini kapsamaktadır. 
KaynaklarBrewer, B. W. (2009). Handbook of Sports Medicine and Science: Sport Psychology. Oxford: Wiley-Blacwell.
Duda, J. J. (1998). Advances in Sport and Exercise Psychology Measurement. Morgantown: Fitnes Information Technology Inc.
Hackfort, D. & Spilberger, D. C. (1989), Anxiety in Sports: An International Perspective.
NewYork: Hemsphere pub. Corp.
Hanin, Y., L. (2000). Emotion in Sport, Il. Champain: Human Kinetics.
Hardy, L., Jones, G. & Gould, D. (1996). Understanding Psychological Preparation For Sport: Theory and practice of elite performers. Sussex: Wiley.
Horn, T. S. (2002), Advances in Sport Psychology, (2nd. Ed.) Il. Champain: Human Kinetics.
Martene, R., Vealey, R. S. & Burton, D. (1990). Competitive Anxiety in Sport. Il. Champain: Human Kinetics. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaUyarılmışlık kavramı ve tanımlar,
2. HaftaSporda stres,
3. HaftaSporda kaygı
4. HaftaKuramsal yaklaşımlar,
5. HaftaKaygı ve performans ilişkisi,
6. HaftaKaygı dikkat ilişkisi,
7. HaftaKaygı ve tükenmişlik,
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaBaşa çıkma becerileri,
10. HaftaGevşeme çalışmaları ve gevşeme türleri,
11. HaftaGevşeme çalışmalarında kuramsal yaklaşımlar
12. HaftaSporsal ortamda gevşeme
13. HaftaProje Hazırlama
14. HaftaProje Sunumu
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama1420
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum25
Projeler115
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14114
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama21632
Proje14040
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü48118300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.  X  
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır.   X 
3. Hareket ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir. X   
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir.  X  
5. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. X   
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal / uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. X   
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.  X  
8. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. X   
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. X   
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.X    
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. X   
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.X    
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.X    
14. Hareket ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek