TAE646 - TÜRK DÜNYASININ SOSYO-KÜLTÜREL YAPISI II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK DÜNYASININ SOSYO-KÜLTÜREL YAPISI II | TAE646 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Ebubekir GÜNGÖR | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, öğrencilere farklı coğrafyalarda yaşayan ve Sovyetler Birliği?nin 1991 yılında dağılmasından sonra bağımsızlıklarını ilan eden veya özerkliklerine kavuşan Türk Cumhuriyetlerinin sosyal, kültürel, demografik, siyasi ve ekonomik yapılarını kavratmak; dil, din ve eğitim durumları hakkında analizler yaptırmak; farklı kültürlerle etkileşim sonucunda yaşadıkları kültürel, politik ve ekonomik süreçlerin toplumsal boyutları hakkında tespit ve tahliller yaptırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | -Sosyal yapıya ilişkin temel kavramlar ve `Türk dünyası? kavramı, -Türk Cumhuriyetlerinin bağımsızlık öncesi ve bağımsızlık sonrası dönemdeki durumları, -Bağımsız veya özerk Türk topluluklarının yaşadıkları coğrafyalar ve tarihsel süreçler, -Türk topluluklarının farklı sosyo-kültürel yapılar ile etkileşim süreçleri, -Tarihsel süreçte Türk dünyasının sosyo-kültürel yapısında meydana gelen değişmeler ve bu değişimin dinamikleri, -Bağımsız veya özerk Türk Cumhuriyetlerinin sosyal, kültürel, siyasal ve ekonomik konumları; yaşadıkları temel sorunlar, -Türk Cumhuriyetleri ile Türkiye arasındaki sosyo-kültürel, sosyo-politik ve sosyo-ekonomik ilişkiler, -Küreselleşme sürecinin Türk dünyası üzerindeki etkileri. | |||||
Kaynaklar | Avşar, B. Z. (1994). Türkiye ve Türk Cumhuriyetleri. Ankara: Vadi Yayınları. Aydıngün, A., Balım, Ç. (Ed.). (2012). Bağımsızlıklarının Yirminci Yılında Orta Asya Cumhuriyetleri. Ankara: AKM Yayınları. Büyükakıncı, E., Bacanlı, E., (Ed.). (2012). Sovyetler Birliğinin Dağılmasından Yirmi Yıl Sonra Rusya Federasyonu. Ankara: AKM Yayınları. Garibova, J. (2012). Sovyet Sonrası Dönemde Türk Dilli Halklar, Dil Sorunu, Yeniden Biçimlenen Kimlikler. Ankara: AKM Yayınları. Golden, P. (2002). Türk Halkları Tarihine Giriş (O. Karatay, Çev.). Ankara: Karam Yayınları. Türkdoğan, O. (2002). Osmanlı?dan Günümüze Türk Toplum Yapısı, İstanbul: Çamlıca Yayınları. Togan, Z. V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş, İstanbul, Enderun. Uludağ, İ., Mehmedov, S. (1992). Sovyetler Birliği Sonrası Bağımsız Türk Cumhuriyetleri ve Türk Gruplarının Sosyo Ekonomik Analizi Türkiye ile İlişkiler. Ankara: TOBB Yayınları, No: 249. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sosyo-kültürel yapıya ilişkin temel kavramlar ve `Türk dünyası? kavramının tartışılması |
2. Hafta | Türk dünyasına genel bir bakış: -Bağımsızlıklarını ilan eden Türk Cumhuriyetleri, Özerk Türk Cumhuriyetleri ve tarihsel süreçteki sosyo-politik konumları; -Türkiye ile sosyo-kültürel, siyasi ve ekonomik ilişkileri. |
3. Hafta | Kazakistan?ın sosyo-kültürel yapısı |
4. Hafta | Kırgızistan?ın sosyo-kültürel yapısı |
5. Hafta | Özbekistan?ın sosyo-kültürel yapısı |
6. Hafta | Altay Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı |
7. Hafta | Hakas Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı |
8. Hafta | Tuva Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı |
9. Hafta | Tatar Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı |
10. Hafta | Çuvaş Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı |
11. Hafta | Başkurt Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı |
12. Hafta | Yakutistan ve Karaçay-Balkar Özerk Cumhuriyetleri?nin sosyo-kültürel yapısı |
13. Hafta | İran ve Afganistan?daki Türklerin sosyo-kültürel yapısı |
14. Hafta | Irak ve Suriye?deki Türklerin sosyo-kültürel yapısı |
15. Hafta | Balkanlar?daki Türklerin sosyo-kültürel yapısı |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek