TAE646 - TÜRK DÜNYASININ SOSYO-KÜLTÜREL YAPISI II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK DÜNYASININ SOSYO-KÜLTÜREL YAPISI II TAE646 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Ebubekir GÜNGÖR 
Dersin amacıDersin amacı, öğrencilere farklı coğrafyalarda yaşayan ve Sovyetler Birliği?nin 1991 yılında dağılmasından sonra bağımsızlıklarını ilan eden veya özerkliklerine kavuşan Türk Cumhuriyetlerinin sosyal, kültürel, demografik, siyasi ve ekonomik yapılarını kavratmak; dil, din ve eğitim durumları hakkında analizler yaptırmak; farklı kültürlerle etkileşim sonucunda yaşadıkları kültürel, politik ve ekonomik süreçlerin toplumsal boyutları hakkında tespit ve tahliller yaptırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. -Sosyo-kültürel yapıya ilişkin kavramsal ve kuramsal çerçeveyi bilir ve kuramsal bir bakış açısından hareketle Türk dünyasını değerlendirir,
  3. -Türk topluluk ve halklarının yaşadıkları coğrafyaları ve tarihsel süreçlerini bilir,
  4. -Türk Cumhuriyetlerinin bağımsızlık öncesi ve sonrasındaki durumlarını tahlil eder ve Türklerin etkileşim içerisinde olduğu toplumları ve kültürleri tanır,
  5. -Türk Cumhuriyetlerinin sosyo-kültürel, sosyo-politik ve sosyo-ekonomik durumlarını kavrar,
  6. -İlgili Türk topluluklarının demografik yapısını kavrar ve azınlık-çoğunluk ilişkisi çerçevesinde değerlendirir,
  7. -Türk Cumhuriyetlerinde dil, din ve eğitim durumunu bilir, örf ve adetler hakkında bilgi sahibi olur,
  8. -Türk topluluklarının tarihsel süreçten günümüze kadar yaşadıkları temel yapısal sorunları neden-sonuç ilişkisi çerçevesinde tartışır.
Dersin içeriği-Sosyal yapıya ilişkin temel kavramlar ve `Türk dünyası? kavramı,
-Türk Cumhuriyetlerinin bağımsızlık öncesi ve bağımsızlık sonrası dönemdeki durumları,
-Bağımsız veya özerk Türk topluluklarının yaşadıkları coğrafyalar ve tarihsel süreçler,
-Türk topluluklarının farklı sosyo-kültürel yapılar ile etkileşim süreçleri,
-Tarihsel süreçte Türk dünyasının sosyo-kültürel yapısında meydana gelen değişmeler ve bu değişimin dinamikleri,
-Bağımsız veya özerk Türk Cumhuriyetlerinin sosyal, kültürel, siyasal ve ekonomik konumları; yaşadıkları temel sorunlar,
-Türk Cumhuriyetleri ile Türkiye arasındaki sosyo-kültürel, sosyo-politik ve sosyo-ekonomik ilişkiler,
-Küreselleşme sürecinin Türk dünyası üzerindeki etkileri. 
KaynaklarAvşar, B. Z. (1994). Türkiye ve Türk Cumhuriyetleri. Ankara: Vadi Yayınları.
Aydıngün, A., Balım, Ç. (Ed.). (2012). Bağımsızlıklarının Yirminci Yılında Orta Asya Cumhuriyetleri. Ankara: AKM Yayınları.
Büyükakıncı, E., Bacanlı, E., (Ed.). (2012). Sovyetler Birliğinin Dağılmasından Yirmi Yıl Sonra Rusya Federasyonu. Ankara: AKM Yayınları.
Garibova, J. (2012). Sovyet Sonrası Dönemde Türk Dilli Halklar, Dil Sorunu, Yeniden Biçimlenen Kimlikler. Ankara: AKM Yayınları.
Golden, P. (2002). Türk Halkları Tarihine Giriş (O. Karatay, Çev.). Ankara: Karam Yayınları.
Türkdoğan, O. (2002). Osmanlı?dan Günümüze Türk Toplum Yapısı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
Togan, Z. V. (1981). Umumi Türk Tarihine Giriş, İstanbul, Enderun.
Uludağ, İ., Mehmedov, S. (1992). Sovyetler Birliği Sonrası Bağımsız Türk Cumhuriyetleri ve Türk Gruplarının Sosyo Ekonomik Analizi Türkiye ile İlişkiler. Ankara: TOBB Yayınları, No: 249. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSosyo-kültürel yapıya ilişkin temel kavramlar ve `Türk dünyası? kavramının tartışılması
2. HaftaTürk dünyasına genel bir bakış: -Bağımsızlıklarını ilan eden Türk Cumhuriyetleri, Özerk Türk Cumhuriyetleri ve tarihsel süreçteki sosyo-politik konumları; -Türkiye ile sosyo-kültürel, siyasi ve ekonomik ilişkileri.
3. HaftaKazakistan?ın sosyo-kültürel yapısı
4. HaftaKırgızistan?ın sosyo-kültürel yapısı
5. HaftaÖzbekistan?ın sosyo-kültürel yapısı
6. HaftaAltay Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı
7. HaftaHakas Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı
8. HaftaTuva Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı
9. HaftaTatar Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı
10. HaftaÇuvaş Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı
11. HaftaBaşkurt Özerk Cumhuriyeti?nin sosyo-kültürel yapısı
12. HaftaYakutistan ve Karaçay-Balkar Özerk Cumhuriyetleri?nin sosyo-kültürel yapısı
13. Haftaİran ve Afganistan?daki Türklerin sosyo-kültürel yapısı
14. HaftaIrak ve Suriye?deki Türklerin sosyo-kültürel yapısı
15. HaftaBalkanlar?daki Türklerin sosyo-kültürel yapısı
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum125
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.   X 
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.  X  
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.   X 
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. X   
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.    X
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.   X 
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. X   
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.  X  
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek