SBT657 - ÇOCUK ve SPOR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUK ve SPOR SBT657 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 4 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Proje Tasarımı/Yönetimi
Diğer: Ev Ödevi  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Ayşe Kin İşler 
Dersin amacıÖğrencinin, büyüme, gelişme, olgunlaşma ve antrenman etkileşimini, antrenman ve antrenman ilkeleri, çocuğa düzenli antrenman yaklaşımında karşılaşılan sorunlar, boy ve kilo ile performans ve spor dalı etkileşimi, kuvvet, sürat, dayanıklılık, esneklik, koordinasyon antrenmanlarına verdikleri cevaplar, antrenmana yaklaşımda antrenman ilkeleri ve çocuk ve gençlerde antrenman yaklaşımı, erken ve geç özelleşilen sporlar, çocuk ve yetenek, elit spor ve yetenek, yetenek seçme, yönlendirme ve geliştirme modelleri ve uygulamalarda karşılaşılan sorun ve kavramları öğrenmesini sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Büyüme, gelişme, olgunlaşma ve antrenman etkileşimini
  2. Antrenman ve antrenman ilkeleri
  3. Çocuğa düzenli antrenman yaklaşımında karşılaşılan sorunlar
  4. Boy ve kilo ile performans ve spor dalı etkileşimi
  5. Kuvvet, sürat, dayanıklılık, esneklik, koordinasyon antrenmanlarına verdikleri cevaplar
  6. Erken ve geç özelleşilen sporlar
  7. Çocuk ve yetenek
  8. Elit spor ve yetenek, yetenek seçme, yönlendirme ve geliştirme modelleri, Yetenek modeli geliştirme uygulamalarında karşılaşılan sorun ve kavramları öğrenir
Dersin içeriğiBüyüme, gelişme, olgunlaşma ve antrenman etkileşimini ve buna bağlı olarak antrenmana yaklaşımda dikkate alınması gereken kavramları, antrenman ve antrenman ilkeleri öğretilir. Çocuğa düzenli antrenman yaklaşımında karşılaşılan sorunlar, boy ve kilo ile performans ve spor dalı etkileşimi, kuvvet, sürat, dayanıklılık, esneklik, koordinasyon antrenmanlarına verdikleri cevaplar ele alınır. Antrenmana yaklaşımda antrenman ilkeleri ve çocuk ve gençlerde antrenman yaklaşımı, erken ve geç özelleşilen sporlar, çocuk ve yetenek, elit spor ve yetenek, yetenek seçme, yönlendirme ve geliştirme modelleri ve uygulamalarda karşılaşılan sorun ve kavramları içerir. 
KaynaklarAçıkada, C. Çocuk ve Antrenman. Acta Orthop Traumatol Turc 2004;38 Suppl 1:16-26. Bakera J, Cobleyb S ve Fraser-Thomasa J. What do we know about early sport specialization? Not much. High Ability Studies, Vol. 20, No. 1, June 2009, 77?89. Balyi, I. Periodisation for the Junior Athlete. Salt Lake City, September 25, 2009. Balyi, I. Long Term Athlete Development: The System and Solutions. Coaches Report Vol 8, Summer 2001. Balyi, I. (2002). Long Term Athlete Development: A Model of Player Development. Balyi I,. Hamilton A. (2004) Long-Term Athlete Development: Trainability in Childhood and Adolescence. Windows of Opportunity. Optimal Trainability. Victoria: National Coaching Institute British Columbia & Advanced Training and Performance Ltd. Berg KE, Lavoie JC, ve Latin RW. Physiological training effects of playing youth soccer. Med. Sci. Sports Exerc. 17:656?660. 1985.  

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Çocuklarda büyüme, olgunlaşma ve performans
2. HaftaÇocuklarda fiziksel gelişim
3. HaftaÇocuklarda aerobik güç gelişimi
4. HaftaÇocuklarda kuvvet gelişimi
5. HaftaÇocuklarda sürat gelişimi
6. HaftaÇocuklarda anaerobik performans gelişimi
7. HaftaÇocuklarda çeviklik gelişimi
8. HaftaÇocuklarda esneklik gelişimi
9. HaftaBiyolojik olgunlaşma; Değerlendirme yöntemleri ve performansa etkisi
10. HaftaÇocuk sporcularda periodizasyon stratejileri
11. HaftaYetenek seçimi ve yönlendirme: kriterler ve modeller
12. HaftaYetenek seçimi ve yönlendirme: kriterler ve modeller
13. HaftaSeminer sunum I
14. HaftaSeminer sunum II
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum210
Projeler110
Seminer110
Ara Sınavlar110
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı850
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 14 1 14
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama31545
Proje14040
Ödevler4624
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12222
Toplam İş Yükü52109300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.    X
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği laboratuvar güvenliği, teknik bilgi ve beceriye sahiptir ve bu alandaki araç ve gereçleri kullanarak araştırma sorularına yanıt arar.  X  
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir.   X 
4. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlama yetkinliğine sahiptir.   X 
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X   
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır.    X
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili bilimsel bir makaleyi okur, analiz eder, ilgili mesleki alanda kanıta dayalı araştırma planlar ve yürütür.    X
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.   X 
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. X   
10. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek