HSE606 - SAĞLIK EĞİTİMİ ve SAĞLIĞI GELİŞTİRME UYGULAMASI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAĞLIK EĞİTİMİ ve SAĞLIĞI GELİŞTİRME UYGULAMASI I HSE606 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Şevkat Bahar-Özvarış 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrencilerin sağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramları, sağlık davranışlarının belirleyicilerini, sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri ve özelliklerini, sağlık eğitiminin sağlığı geliştirmedeki işlevini kavrayarak sağlığı geliştirmede kullanılan bir eğitim programını geliştirme, uygulama ve değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, Sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimiyle ilgili temel kavramları açıklar
  2. Sağlık davranışlarının belirleyicilerini tanımlar ve sağlığı geliştirme modellerini açıklar
  3. Yetişkinin öğrenme özelliklerini ve olumlu eğitim atmosferi yaratma koşullarını sıralar
  4. İnteraktif (etkileşimli) eğitim tekniklerini karşılaştırır
  5. Bir eğitim grubunda var olan dinamikleri söyler, içerik ve süreç fonksiyonlarını ayırt eder ve grubunun geçirdiği evreleri açıklar
  6. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme ile ilgili program geliştirme adımlarını izleyerek bir hedef gruba sağlık eğitimi programı hazırlar
  7. Görsel-işitsel araçların hazırlanma kurallarına uygun eğitim araç-gereçlerini hazırlar
  8. Geliştirdiği sağlık eğitimi programını pilot olarak yürütür, uygulama sonuçlarını değerlendirir ve sunar.
Dersin içeriğiSağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar
Sağlık eğitimine genel bakış
Sağlık davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri
Dünya Sağlık Örgütü'nün sağlığı geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.)
Yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri
Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları
İhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme
Olumlu eğitim atmosferi, İletişim teknikleri
İnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri
Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programının değerlendirilmesi
Grup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri
Görsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama
Bir sağlık eğitimi programını yürütme ve uygulama sonuçlarını değerlendirme 
Kaynaklar1. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2011
2. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme In: Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara, 2006.
3. Hands-on Health Promotion. Moodie R, Hulme A. IP Communications Melbourne, 2004.
4. GREEN L.W. Prevention and Health Education in Clinical, School and Community Settings, In: Maxcy-Rosenau-Last Public Health & Preventive Medicine, 14 th Ed., Robert B. Wallace (Ed.), Appleton & Lange A Simon & Schuster Company, Stamford, Connecticut, 1998.
5. KNOWLES M. Yetişkin Öğrenenler, Göz Ardı Edilen Bir Kesim, Serap Ayhan (Çev.), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1996.
6. AKTAŞ Aliye Mavili: Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, Yayın No: 093, İstanbul, 1997.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar
2. HaftaSağlık eğitimine genel bakış
3. HaftaSağlık davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri
4. HaftaDünya Sağlık Örgütü'nün sağlığı geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.)
5. HaftaYetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaSağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları
8. Haftaİhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme
9. HaftaOlumlu eğitim atmosferi yaratma
10. Haftaİnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaSağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programının değerlendirilmesi
13. HaftaGörsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama
14. HaftaGrup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri
15. HaftaSağlık eğitimi programını yürütme ve uygulama sonuçlarını değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama110
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum210
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama12424
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12672
Sunum / Seminer Hazırlama166
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi2612
Genel sınava hazırlanma süresi188
Toplam İş Yükü3152150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir.    X
2. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir    X
3. Sağlığı geliştirmede kullanılan modeller, sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimi ile ilgili program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir.    X
4. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. X   
5. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.    X
6. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda sorunları tespit eder, çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir.    X
7. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda bir araştırmayı planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.   X 
8. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.   X 
9. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme alanındaki gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.    X
10. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.   X 
11. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.  X  
12. Sağlığı geliştirmeye yönelik ulusal ve uluslar arası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek