HSE606 - SAĞLIK EĞİTİMİ ve SAĞLIĞI GELİŞTİRME UYGULAMASI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK EĞİTİMİ ve SAĞLIĞI GELİŞTİRME UYGULAMASI I | HSE606 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Şevkat Bahar-Özvarış | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerin sağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramları, sağlık davranışlarının belirleyicilerini, sağlığı geliştirmede kullanılan modelleri ve özelliklerini, sağlık eğitiminin sağlığı geliştirmedeki işlevini kavrayarak sağlığı geliştirmede kullanılan bir eğitim programını geliştirme, uygulama ve değerlendirme konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Sağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar Sağlık eğitimine genel bakış Sağlık davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri Dünya Sağlık Örgütü'nün sağlığı geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.) Yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları İhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme Olumlu eğitim atmosferi, İletişim teknikleri İnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programının değerlendirilmesi Grup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri Görsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama Bir sağlık eğitimi programını yürütme ve uygulama sonuçlarını değerlendirme | |||||
Kaynaklar | 1. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2011 2. BAHAR ÖZVARIŞ Ş. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme In: Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara, 2006. 3. Hands-on Health Promotion. Moodie R, Hulme A. IP Communications Melbourne, 2004. 4. GREEN L.W. Prevention and Health Education in Clinical, School and Community Settings, In: Maxcy-Rosenau-Last Public Health & Preventive Medicine, 14 th Ed., Robert B. Wallace (Ed.), Appleton & Lange A Simon & Schuster Company, Stamford, Connecticut, 1998. 5. KNOWLES M. Yetişkin Öğrenenler, Göz Ardı Edilen Bir Kesim, Serap Ayhan (Çev.), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1996. 6. AKTAŞ Aliye Mavili: Grup Süreci ve Grup Dinamikleri, Sistem Yayıncılık, Yayın No: 093, İstanbul, 1997. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sağlığı geliştirme ile ilgili temel kavramlar ve yaklaşımlar |
2. Hafta | Sağlık eğitimine genel bakış |
3. Hafta | Sağlık davranışlarının belirleyicileri ve sağlığı geliştirme modelleri |
4. Hafta | Dünya Sağlık Örgütü'nün sağlığı geliştirme projeleri (sağlıklı okullar, sağlıklı şehirler, sağlıklı işyerleri vb.) |
5. Hafta | Yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenme özellikleri |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programını geliştirme adımları |
8. Hafta | İhtiyaç saptama, amaç-hedef ve içerik belirleme |
9. Hafta | Olumlu eğitim atmosferi yaratma |
10. Hafta | İnteraktif (etkileşimli) eğitim teknikleri |
11. Hafta | Ara Sınav |
12. Hafta | Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme programının değerlendirilmesi |
13. Hafta | Görsel-işitsel araç ve afiş-broşür hazırlama |
14. Hafta | Grup dinamikleri ve bir eğitim grubunun evreleri |
15. Hafta | Sağlık eğitimi programını yürütme ve uygulama sonuçlarını değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 5 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 24 | 24 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 6 | 72 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 6 | 12 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 31 | 52 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
3. Sağlığı geliştirmede kullanılan modeller, sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimi ile ilgili program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir. | X | ||||
4. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
5. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | X | ||||
6. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda sorunları tespit eder, çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir. | X | ||||
7. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda bir araştırmayı planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır. | X | ||||
8. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
9. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme alanındaki gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | ||||
10. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
11. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar. | X | ||||
12. Sağlığı geliştirmeye yönelik ulusal ve uluslar arası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek