JEM660 - JEOELEKTRİK YÖNTEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
JEOELEKTRİK YÖNTEMLER | JEM660 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 3 | 3 | 7.5 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Alan Gezisi Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. İnan Ulusoy | |||||
Dersin amacı | Dikey Elektrik Sondaj, Elektrik rezistivite tomografi, Yapay kutuplaşma, Doğal Potansiyel ve Elektromanyetik yöntemlerinin teorik ve pratik esaslarının, uygulama yöntemlerinin öğretilmesi. Arazi uygulamaları ile veri toplanması, verinin değerlendirilmesi ve yorumunun öğretilmesi. Jeoelektrik yöntemlerin jeolojik ve hidrojeolojik problemlerin çözümüne katkısının öğretilmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kayaçların elektriksel özellikleri; Doğal Potansiyel, Rezistivite, IP ve elektromanyetik yöntemlerin temel teori ve prensipleri; Saha işlemleri, saha verilerini yorumlama yöntemleri; Jeolojik ve Hidrojeolojik uygulama alanları. | |||||
Kaynaklar | 1. W. M. Telford, L. P. Geldart, Robert E. Sheriff, R. E. Sheriff, 1990, Applied geophysics, Cambridge University Press, 770 sayfa. 2. D. S. Parasnis, 1997. Principles of applied geophysics, Springer, 429 sayfa. 3. P. Kearey, M. Brooks, Ian Hill, 2002. An introduction to geophysical exploration. John Wiley & Sons, 262 sayfa. 4. Canıtez, N (Ed), 1997. Jeofizikte Modelleme, Literatür Yay., 368 sayfa. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş - Jeoelektrik yöntemler, kayaçların elektriksel özellikleri, Jeoelektrik yöntemlerde rezistivite, anomali, kontrast, derinlik, doğrudan çözümleme, düz ve ters modelleme kavramları. |
2. Hafta | Doğal potansiyel (SP) yöntemi, SP - Uygulama, veri toplama |
3. Hafta | Dikey elektrik sondaj (VES) yöntemi, VES - Uygulama, veri toplama |
4. Hafta | Elektrik rezistivite tomografi (ERT) yöntemi, ERT - Uygulama, veri toplama |
5. Hafta | Ara Sınav |
6. Hafta | SP - doğrudan çözümleme, gradyan, SP - Değerlendirme, yorumlama |
7. Hafta | SP - ters modelleme yöntemleri, SP - Değerlendirme, yorumlama |
8. Hafta | VES - ters modelleme yöntemleri, VES - Değerlendirme, yorumlama |
9. Hafta | ERT - düz modelleme yöntemleri, ERT - Düz modelleme |
10. Hafta | Ara Sınav |
11. Hafta | ERT - ters modelleme yöntemleri, ERT - Değerlendirme, yorumlama |
12. Hafta | SP, VES ve ERT veri değerlendirilmesi, SP, VES ve ERT - Değerlendirme, yorumlama |
13. Hafta | Yapay uçlaşma (IP) yöntemi, IP - Örnek uygulamalar |
14. Hafta | EM yöntemler, Sonuç, EM - Örnek uygulamalar |
15. Hafta | Genel Sınav |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 11 | 3 | 33 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 3 | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 43 | 43 | 225 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilimsel araştırma teknikleriyle bilgiye her yönüyle ulaşır, yorumlar ve kullanır. | X | ||||
2. Bilim ve teknolojiyi yakından takip eder, yerbilimleri ve mühendislik alanındaki güncel teknikler ve yöntemler hakkında derinlemesine bilgi sahibidir. | X | ||||
3. Veri üretme tekniklerini bilir, gerektiğinde sınırlı veya eksik veri kümelerini bilimsel tekniklerle değerlendirerek tamamlar ve kullanır. | X | ||||
4. Farklı disiplinlere ait bilgileri birlikte yorumlayarak bütünleştirir. | X | ||||
5. Yaşam boyu öğrenmenin ve evrensel değerlerin bilincinde olarak yerbilimleriyle ilgili yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır. | X | ||||
6. Mühendislik problemlerini tanımlar, problem çözümünde ve tasarım geliştirmede yenilikçi yöntemler geliştirir. | X | ||||
7. Bireysel çalışma becerisinin yanı sıra çok disiplinli ekip çalışmasına liderlik yapar, karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Yeni ve özgün fikir ve yöntemler geliştirme kapasitesine sahiptir. | X | ||||
9. Sözlü ve yazılı iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanır. | X | ||||
10. Çalışma süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel düzlemlerde sistematik ve açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunar. | X | ||||
11. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır, mühendislik uygulamalarında sosyal ve çevresel etkileri de dikkate alır. | X | ||||
12. Araştırmaları kapsamında laboratuarda ve sahada deneysel çalışmaları tasarlayıp organize edebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek