HİD746 - HİDROJEOKİMYASAL MODELLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HİDROJEOKİMYASAL MODELLER HİD746 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)C. Serdar Bayarı  
Dersin amacıÖğrenciye, hidrojeolojik araştırmalarda kullanabileceği hidrojeokimyasal modelleri öğretmek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, Temel hidrojeokimyasal süreçleri bilir
  2. NETPATH ve PHREEQC modelleme kodları ile temel düzeyde uygulamalar yapar
  3. Araştırmasında anılan model kodlarını etkin biçimde kullanabilir.
Dersin içeriğiHidrojeokimyasal modellemeye giriş, kütle dengesi, kütle akısı, elektriksel denge, faz dengesi, hidrojeokimyasal modelleme yaklaşımları, izotopik ayrışma, NETPATH ve PHREEQC model programlarına giriş. NETPATH ve PHREEQC modelleri ile uygulamalar. 
Kaynaklar-Appelo, CAJ and Postma, D, 2005, Geochemistry, Groundwater and Pollution, Second Edition, Taylor and Francis, ISBN 9780415364218
-Clark, ID and Fritz, P, 1997,Environmental Isotopes in Hydrogeology, Francis 328 p.
-Plummer LN, Prestemon EC and Parkhurst DL, 1996, An Interactive Code (NETPATH) for Modeling Net Geochemical Reactions Along a Flow Path, Version 2.0, Water-Resources Investigations Report 94-4169, U.S. Geological Survey, Revision 2.13,
-Parkhurst Dl And Appelo Caj, 1999, User's Guide To Phreeqc (Version 2) A Computer Program For Speciation, Batch-Reaction, One-Dimensional Transport, And Inverse Geochemical Calculations, Water-Resources Investigations Report 99-4259
-Uygulama örnekleri
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, kütle akısı ve kimyasal denge
2. Haftaİzotopik ayrışma (kinetik ve denge)
3. HaftaTemel hidrojeokimyasal süreçlerin gözden geçirilmesi
4. HaftaTemel hidrojeokimyasal süreçlerin gözden geçirilmesi
5. HaftaNETPATH model kodunun temel özellikleri
6. HaftaNETPATH model kodu ile eğitici uygulamalar
7. HaftaNETPATH model kodu ile eğitici uygulamalar
8. HaftaNETPATH model kodu ile eğitici uygulamalar
9. HaftaAra sınav
10. HaftaPHREEQC model kodunun temel özellikleri
11. HaftaPHREEQC model kodunun temel özellikleri
12. HaftaPHREEQC model kodunun temel özellikleri
13. HaftaPHREEQC model kodunun temel özellikleri
14. HaftaÖrnek uygulamalar
15. HaftaÖrnek uygulamalar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10880
Sunum / Seminer Hazırlama12424
Proje000
Ödevler520100
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4696300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Temel bilimler, mühendislik bilimleri ve matematik konularında üst düzeyde bilgiye sahiptir ve uygulamasını da üst düzeyde yapar.    X
2. Bilgiye ulaşır ve kavrar, bilgiyi kullanarak araştırma yapmak için gerekli yöntem ve kabiliyete sahiptir.    X
3. Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı çalışmalar yapar, ayrıca bilime ve teknolojiye yenilik kazandıran yeni bir yöntem, teknolojik ürün veya süreç geliştirir.    X
4. Su kaynakları ve Yerbilimleri alanında güncel gelişmelerde dahil her yönlü bilgiye sahiptir.   X 
5. Su kaynakları ve Yerbilimleri alanındaki fikirleri ve gelişmeleri değerlendirir ve eleştirel yaklaşımla analiz ve sentezini yapar.     X
6. Uzmanlık alanında sözlü, yazılı ve görsel etkin iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanır.   X 
7. Akademik çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilime ve teknolojiye katkı koyar.    X
8. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır; bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri izler, değerlendirir ve bu gelişmeleri tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle toplumla paylaşır.   X 
9. Özgün bir araştırma sürecinin yönetiminde süreci bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır.    X
10. sil     
11. sil     
12. sil     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek