JEM621 - AKTİF TEKTONİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
AKTİF TEKTONİK JEM621 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7.5
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Kadir DİRİK 
Dersin amacıTektonik jeomorfoloji ana kavramını vermek ve karakteristik yüzey şekillerini de kullanarak potansiyel deprem tehlikesi yaratan aktif fayları tanıma metotlarını öğretmek. Aktif fayları tanıma, tekrarlanma periyodlarını ortaya koymak için büyük öneme sahip olan paleosismolojik çalışmaları açıklamak ve yapılmış olan çalışmaları tartışmak. Türkiyenin neotektoniğini öğrenmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Değişik tektonik rejimlerin özelliklerini öğrenir.
  2. Türkiye ve çevresinin güncel gerilme durumunu öğrenir.
  3. Türkiyenin neotektonik bölgelerini öğrenir.
  4. Tektonik morfoloji ve değişik tür faylarla gelişen yüzey şekillerini öğrenir.
  5. Aktif fayların sınıflamasını öğrenir.
  6. Aktif fayların belirlenmesini öğrenir.
  7. Segmantasyon ve segment kavramını öğrenir.
  8. Deprem ve deprem oluşumunu öğrenir.
Dersin içeriğiTektonik jeomorfoloji. Aktif fayların incelenmesi ve tespiti. Aktif tektonik rejimler ve ilişkili yapılar. Paleosismoloji, sismik tehlike değerlendirilmesi ve depremlerin önceden tahmini. Türkiye?den örnek çalışmalar. 
KaynaklarDirik, K., 2012. Aktif Tektonik Ders Notları. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~kdirik /ActiveTectonics.pdf
Keller, E. and Pinter, N., 2002, Active Tectonics. Earthquakes, Uplift, and Landscape. Prentice Hall, 362p.
Ollier, C.D., 1981, Tectonics and Landforms, Longman,324p.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAktif tektoniğe giriş
2. HaftaDeprem kavramı
3. HaftaTektonik rejimler (sıkışmalı ve çekme gerilimli rejimler)
4. HaftaTektonik rejimler (doğrultu atımlı rejimler)
5. HaftaTürkiye çevresi ve Akdeniz bölgesinde güncel gerilme durumu
6. HaftaNormal ve ters/bindirme faylarla gelişen yüzey şekilleri
7. HaftaDoğrultu atımlı faylarla gelişen yüzey şekilleri
8. HaftaAktif fayların önemi ve sınıflandırılması
9. HaftaAra sınav
10. HaftaAktif fayların belirlenmesi
11. HaftaPaleosismoloji, tanım, amacı ve önemi
12. HaftaPaleosismolojinin kullandığı jeolojik veriler
13. HaftaHendek açma, yaşlandırma yöntemleri
14. HaftaPaleosismolojik sonuçlar
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum00
Projeler00
Seminer110
Ara Sınavlar120
Genel sınav120
Toplam60
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10440
Sunum / Seminer Hazırlama12323
Proje000
Ödevler42080
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3190225

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilimsel araştırma teknikleriyle bilgiye her yönüyle ulaşır, yorumlar ve kullanır.    X
2. Bilim ve teknolojiyi yakından takip eder, yerbilimleri ve mühendislik alanındaki güncel teknikler ve yöntemler hakkında derinlemesine bilgi sahibidir.   X 
3. Veri üretme tekniklerini bilir, gerektiğinde sınırlı veya eksik veri kümelerini bilimsel tekniklerle değerlendirerek tamamlar ve kullanır.   X 
4. Farklı disiplinlere ait bilgileri birlikte yorumlayarak bütünleştirir.   X 
5. Yaşam boyu öğrenmenin ve evrensel değerlerin bilincinde olarak yerbilimleriyle ilgili yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır.    X
6. Mühendislik problemlerini tanımlar, problem çözümünde ve tasarım geliştirmede yenilikçi yöntemler geliştirir.    X 
7. Bireysel çalışma becerisinin yanı sıra çok disiplinli ekip çalışmasına liderlik yapar, karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.   X 
8. Yeni ve özgün fikir ve yöntemler geliştirme kapasitesine sahiptir.   X 
9. Sözlü ve yazılı iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanır.   X 
10. Çalışma süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel düzlemlerde sistematik ve açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunar.   X 
11. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır, mühendislik uygulamalarında sosyal ve çevresel etkileri de dikkate alır.   X 
12. Araştırmaları kapsamında laboratuarda ve sahada deneysel çalışmaları tasarlayıp organize edebilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek