HİD652 - İZOTOP HİDROJEOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İZOTOP HİDROJEOLOJİSİ | HİD652 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 7.5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. C. Serdar Bayarı | |||||
Dersin amacı | Öğrenciye, ileri düzey hidrolojik, hidrojeolojik ve paleoiklim amaçlı araştırmalarında çevresel izotoplardan nasıl yararlanabileceğini öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Hidrolojik araştırmalarda kullanılan duraylı ve radyoaktif izotoplar, del ve izotop oranı gösterimleri, ilgili standartlar, dengeli ve kinetik izotopik ayrışma, duraylı izotop içeriğinin değiştiren süreçler, yağış kökeninin ve beslenim yükseltisi/sıcaklığının belirlenmesi. Radyoaktif izotoplar ile yeraltısuyu geçiş süresinin belirlenmesi; radyokarbon yaşının belirlenmesi, tümsel ve dağınık parametreli modeller. | |||||
Kaynaklar | Clark, ID and Fritz, P, 1997, Environmental Isotopes in Hydrogeology, Francis 328 p., Uygulama örnekleri |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, izotopların hidroloji ve hidrojeolojide kullanımı, atomun yapısı, duraylı ve duraysız izotoplar |
2. Hafta | Del ve izotop oranı gösterimleri, dengeli ve kinetik izotopik ayrışma |
3. Hafta | Hidrolojide kullanılan duraylı izotoplar; O, C, H, S, N |
4. Hafta | Örnekleme, duraylı ve duraysız izotopların analizi |
5. Hafta | Hidrolojik çevrimde O ve H izotopları |
6. Hafta | Beslenim alanı-yükseltisi-sıcaklığını belirlemek, farklı suların karışımı durumunda köken analizi |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Yeraltısuyu yaş tayininde kullanılan izotoplar ve izleyiciler: 3H, 14C, CFC, 3He* diğerleri. Yeraltısuyu geçiş süresinin belirlenmesi; tümsel ve dağınık parametreli modeller |
9. Hafta | Asal gaz izotopları ve kullanım alanları: tektonik aktivitenin izlenmesi, beslenim sıcaklığı, trityum/3Helyum* yaşı |
10. Hafta | Örnek çalışma: Göl karışım dinamiği |
11. Hafta | Örnek çalışma: Tümsel ve dağınık-parametreli modeller ile yeraltısuyu geçiş süresi hesabı |
12. Hafta | Örnek çalışma: Yeraltısuyu beslenim yükseltisi ve sıcaklığı hesabı |
13. Hafta | Örnek çalışma: Yeraltısuyunda radyokarbon yaş tayini ve paleoiklim sinyal analizi |
14. Hafta | Genel değerlendirme |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 3 | 30 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 29 | 29 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 15 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 45 | 101 | 225 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilimsel araştırma teknikleriyle bilgiye her yönüyle ulaşır, yorumlar ve kullanır. | X | ||||
2. Bilim ve teknolojiyi yakından takip eder, yerbilimleri ve mühendislik alanınında ve su kaynakları ile ilgili yönetim ve mühendislik sorunlarının çözümüne yönelik derinlemesine bilgi sahibidir. | X | ||||
3. Veri üretme tekniklerini bilir, gerektiğinde sınırlı veya eksik veri kümelerini bilimsel tekniklerle değerlendirerek tamamlar ve kullanır. | X | ||||
4. Farklı disiplinlere ait bilgileri birlikte yorumlayarak bütünleştirir. | X | ||||
5. Yaşam boyu öğrenmenin ve evrensel değerlerin bilincinde olarak yerbilimleriyle ilgili yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır. | X | ||||
6. Mühendislik problemlerini tanımlar, problem çözümünde ve tasarım geliştirmede yenilikçi yöntemler geliştirir. | X | ||||
7. Bireysel çalışma becerisinin yanı sıra çok disiplinli ekip çalışmasına liderlik yapar, karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Yeni ve özgün fikir ve yöntemler geliştirme kapasitesine sahiptir. | X | ||||
9. Sözlü ve yazılı iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanır. | X | ||||
10. Çalışma süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel düzlemlerde sistematik ve açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunar. | X | ||||
11. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır, mühendislik uygulamalarında sosyal ve çevresel etkileri de dikkate alır. | X | ||||
12. Araştırmaları kapsamında laboratuarda ve sahada deneysel çalışmaları tasarlayıp organize edebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek