HİD652 - İZOTOP HİDROJEOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İZOTOP HİDROJEOLOJİSİ HİD652 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 7.5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. C. Serdar Bayarı  
Dersin amacıÖğrenciye, ileri düzey hidrolojik, hidrojeolojik ve paleoiklim amaçlı araştırmalarında çevresel izotoplardan nasıl yararlanabileceğini öğretmek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda,
  2. Suyun izotopik bileşiminin hidrolojik ve hidrojeolojik süreçler ile nasıl değiştiğini bilir, ilgili hesaplamaları yapar,
  3. Örnekleme ve analiz işlemlerinin nasıl gerçekleştirildiğini bilir, uygun biçimde örnekleme yapabilir,
  4. Türkiye?de gerçekleştirilen tipik uygulamalardan edinilen tecrübesini mesleki faaliyetlerine taşıyacaktır.
Dersin içeriğiHidrolojik araştırmalarda kullanılan duraylı ve radyoaktif izotoplar, del ve izotop oranı gösterimleri, ilgili standartlar, dengeli ve kinetik izotopik ayrışma, duraylı izotop içeriğinin değiştiren süreçler, yağış kökeninin ve beslenim yükseltisi/sıcaklığının belirlenmesi. Radyoaktif izotoplar ile yeraltısuyu geçiş süresinin belirlenmesi; radyokarbon yaşının belirlenmesi, tümsel ve dağınık parametreli modeller.  
KaynaklarClark, ID and Fritz, P, 1997, Environmental Isotopes in Hydrogeology, Francis 328 p.,
Uygulama örnekleri 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, izotopların hidroloji ve hidrojeolojide kullanımı, atomun yapısı, duraylı ve duraysız izotoplar
2. HaftaDel ve izotop oranı gösterimleri, dengeli ve kinetik izotopik ayrışma
3. HaftaHidrolojide kullanılan duraylı izotoplar; O, C, H, S, N
4. HaftaÖrnekleme, duraylı ve duraysız izotopların analizi
5. HaftaHidrolojik çevrimde O ve H izotopları
6. HaftaBeslenim alanı-yükseltisi-sıcaklığını belirlemek, farklı suların karışımı durumunda köken analizi
7. HaftaAra sınav
8. HaftaYeraltısuyu yaş tayininde kullanılan izotoplar ve izleyiciler: 3H, 14C, CFC, 3He* diğerleri. Yeraltısuyu geçiş süresinin belirlenmesi; tümsel ve dağınık parametreli modeller
9. HaftaAsal gaz izotopları ve kullanım alanları: tektonik aktivitenin izlenmesi, beslenim sıcaklığı, trityum/3Helyum* yaşı
10. HaftaÖrnek çalışma: Göl karışım dinamiği
11. HaftaÖrnek çalışma: Tümsel ve dağınık-parametreli modeller ile yeraltısuyu geçiş süresi hesabı
12. HaftaÖrnek çalışma: Yeraltısuyu beslenim yükseltisi ve sıcaklığı hesabı
13. HaftaÖrnek çalışma: Yeraltısuyunda radyokarbon yaş tayini ve paleoiklim sinyal analizi
14. HaftaGenel değerlendirme
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10330
Sunum / Seminer Hazırlama12929
Proje000
Ödevler41560
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü45101225

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilimsel araştırma teknikleriyle bilgiye her yönüyle ulaşır, yorumlar ve kullanır.    X
2. Bilim ve teknolojiyi yakından takip eder, yerbilimleri ve mühendislik alanınında ve su kaynakları ile ilgili yönetim ve mühendislik sorunlarının çözümüne yönelik derinlemesine bilgi sahibidir.    X
3. Veri üretme tekniklerini bilir, gerektiğinde sınırlı veya eksik veri kümelerini bilimsel tekniklerle değerlendirerek tamamlar ve kullanır.    X
4. Farklı disiplinlere ait bilgileri birlikte yorumlayarak bütünleştirir.   X 
5. Yaşam boyu öğrenmenin ve evrensel değerlerin bilincinde olarak yerbilimleriyle ilgili yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır.   X 
6. Mühendislik problemlerini tanımlar, problem çözümünde ve tasarım geliştirmede yenilikçi yöntemler geliştirir.     X
7. Bireysel çalışma becerisinin yanı sıra çok disiplinli ekip çalışmasına liderlik yapar, karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.   X 
8. Yeni ve özgün fikir ve yöntemler geliştirme kapasitesine sahiptir.   X 
9. Sözlü ve yazılı iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanır.  X  
10. Çalışma süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel düzlemlerde sistematik ve açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunar.   X 
11. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır, mühendislik uygulamalarında sosyal ve çevresel etkileri de dikkate alır.   X 
12. Araştırmaları kapsamında laboratuarda ve sahada deneysel çalışmaları tasarlayıp organize edebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek