TDE717 - TEHLİKEDEKİ DİLLER- SİBİRYA TÜRK DİL. DUR. ÇAL. I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TEHLİKEDEKİ DİLLER- SİBİRYA TÜRK DİL. DUR. ÇAL. I TDE717 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ülkü ÇELİK ŞAVK 
Dersin amacıBu dersin temel amacı, Rusya Federasyonu içinde yer alan Sibirya bölgesinde konuşulan Türk dillerinden risk altında ve kritik eşikte bulunanlar üzerine bir durum çalışması yapmak, bunlar üzerinde yapılmış çalışma ve geliştirilmiş projeleri derinlemesine incelemektir. Dersin kapsamını oluşturan ünitelerde, çeşitli aşamalarda durumları tehlike altında bulunan Sibirya Türk dilleri, bu dillerin doğal konuşurlarının dile bakışı, dış etkiler ve birbirleri ile etkileşimleri ile bu diller üzerine yapılmış çalışmalar ve geliştirilmiş projeler yer alacaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Tehlikedeki Sibirya Türk dillerini bilir. Sibirya Türk dillerinin risk derecelerini tahlil eder. Sibirya Türk dilleri hakkında yapılmış çalışmaları tanır. İlgili konuda geliştirilmiş projeleri tanır.
Dersin içeriğiTehlikedeki Sibirya Türk dillerinin tasnifi.
Risk altındaki Sibirya Türk dilleri.
Kritik eşikteki Türk dilleri.
Sayan grubu Türk dillerinin tehlikelilik durumu.
Sibirya Türk dilleri üzerine yapılmış çalışmalar.
Sibirya Türk dilleri projeleri. 
KaynaklarBeljyukova N.P. (2004). Konsonantizm dolganskogo jazyka. Tomsk.
Karpov, V.G., Nasilov, D.M. (2002). Hakasskiy Yazık/Gosudacrtvennıye i titul'nıye Rossiya, Moskva: Akademiya.
Li, Yong-Song & Lee, Ho-young & Choi, Hyong-won & Kim, Geon Sook & Lee, Dong Eun & Ölmez, Mehmet (2008) A Study of the Middle Chulım Dialect of the Chulım Language. Snupress : Seoul National University Press.
Nevskaja, I. A. (1993). Formy deepriçastnogo tipa v şorskom jazyke. Novosibirsk: Izdatel'stvo NGU. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması
2. HaftaTehlikedeki Sibirya Türk dillerinin tasnifi
3. HaftaRisk altındaki Sibirya Türk dilleri
4. HaftaHakasçanın tehlikelilik durumu
5. HaftaHakasça çalışmaları
6. HaftaYakutçanın tehlikelilik durumu
7. HaftaYakutça çalışmaları
8. HaftaŞorcanın tehlikelilik durumu ve Şorca çalışmaları
9. HaftaAra sınav
10. HaftaKritik eşikteki Türk dilleri
11. HaftaSayan grubu Türk dillerinin tehlikelilik durumu
12. HaftaSayan grubu Türk dilleri çalışmaları
13. HaftaTuvacanın tehlikelilik durumu
14. HaftaTofacanın tehlikelilik durumu
15. HaftaGenel tekrar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler810
Sunum710
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama71070
Proje000
Ödevler8864
Ara sınavlara hazırlanma süresi12626
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü43101300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur    X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir.     X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek