TDE717 - TEHLİKEDEKİ DİLLER- SİBİRYA TÜRK DİL. DUR. ÇAL. I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TEHLİKEDEKİ DİLLER- SİBİRYA TÜRK DİL. DUR. ÇAL. I | TDE717 | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ülkü ÇELİK ŞAVK | |||||
Dersin amacı | Bu dersin temel amacı, Rusya Federasyonu içinde yer alan Sibirya bölgesinde konuşulan Türk dillerinden risk altında ve kritik eşikte bulunanlar üzerine bir durum çalışması yapmak, bunlar üzerinde yapılmış çalışma ve geliştirilmiş projeleri derinlemesine incelemektir. Dersin kapsamını oluşturan ünitelerde, çeşitli aşamalarda durumları tehlike altında bulunan Sibirya Türk dilleri, bu dillerin doğal konuşurlarının dile bakışı, dış etkiler ve birbirleri ile etkileşimleri ile bu diller üzerine yapılmış çalışmalar ve geliştirilmiş projeler yer alacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Tehlikedeki Sibirya Türk dillerinin tasnifi. Risk altındaki Sibirya Türk dilleri. Kritik eşikteki Türk dilleri. Sayan grubu Türk dillerinin tehlikelilik durumu. Sibirya Türk dilleri üzerine yapılmış çalışmalar. Sibirya Türk dilleri projeleri. | |||||
Kaynaklar | Beljyukova N.P. (2004). Konsonantizm dolganskogo jazyka. Tomsk. Karpov, V.G., Nasilov, D.M. (2002). Hakasskiy Yazık/Gosudacrtvennıye i titul'nıye Rossiya, Moskva: Akademiya. Li, Yong-Song & Lee, Ho-young & Choi, Hyong-won & Kim, Geon Sook & Lee, Dong Eun & Ölmez, Mehmet (2008) A Study of the Middle Chulım Dialect of the Chulım Language. Snupress : Seoul National University Press. Nevskaja, I. A. (1993). Formy deepriçastnogo tipa v şorskom jazyke. Novosibirsk: Izdatel'stvo NGU. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtılması |
2. Hafta | Tehlikedeki Sibirya Türk dillerinin tasnifi |
3. Hafta | Risk altındaki Sibirya Türk dilleri |
4. Hafta | Hakasçanın tehlikelilik durumu |
5. Hafta | Hakasça çalışmaları |
6. Hafta | Yakutçanın tehlikelilik durumu |
7. Hafta | Yakutça çalışmaları |
8. Hafta | Şorcanın tehlikelilik durumu ve Şorca çalışmaları |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | Kritik eşikteki Türk dilleri |
11. Hafta | Sayan grubu Türk dillerinin tehlikelilik durumu |
12. Hafta | Sayan grubu Türk dilleri çalışmaları |
13. Hafta | Tuvacanın tehlikelilik durumu |
14. Hafta | Tofacanın tehlikelilik durumu |
15. Hafta | Genel tekrar |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 10 |
Sunum | 7 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 4 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 7 | 10 | 70 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 8 | 64 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 43 | 101 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur | X | ||||
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir. | X | ||||
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek