TDE704 - TÜRK DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI MORFOLOJİSİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI MORFOLOJİSİ II | TDE704 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Ülkü Çelik Şavk | |||||
Dersin amacı | Bu dersin temel amacı; Türk dillerinin yapım eklerini karşılaştırmalı biçimde incelemek, Türk dil grupları arasındaki biçimbirimsel benzerlik ve farklılıkları tespit etmek, biçimbirimleri yapısal ve işlevsel olarak inceleme yöntemlerini kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin kapsamını oluşturan ünitelerde, Türk dillerinde işlek biçimde kullanılan yapım ekleri karşılaştırılacak, tarihsel ve çağdaş kollarda oluşan gelişmeleri tespit edilecek, Türk dili grupları arasındaki farklı ve benzer yönler üzerinde durulacaktır. | |||||
Kaynaklar | Erdal, M. (1991). Old Turkic Word Formation, Wiesbaden. Menges, K.H. (1968). The Turkic Languages and Peoples, Wiesbaden Rasanen, M. (1957). Materialien zur Morphologie der türkischen Sprachen, Helsinki. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtılması |
2. Hafta | Türk dilinin yapım ekleri hakkında genel bilgiler |
3. Hafta | İsimden isim yapım ekleri |
4. Hafta | İsimden fiil yapım ekleri |
5. Hafta | Fiilden fiil yapım ekleri |
6. Hafta | Fiilden fiil yapım ekleri |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Çekim eklerinin yapım eki fonksiyonunda kullanımı |
9. Hafta | Karşılaştırma sonuçlarının tahlili |
10. Hafta | Fiilimsi ekleri |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | İsim-fiil ekleri |
13. Hafta | Sıfat-fiil ekleri |
14. Hafta | Zarf-fiil ekleri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 10 |
Sunum | 7 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 4 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 7 | 10 | 70 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 8 | 64 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 25 | 50 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 44 | 76 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur | X | ||||
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir. | X | ||||
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek