TDE704 - TÜRK DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI MORFOLOJİSİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK DİLLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI MORFOLOJİSİ II TDE704 Bahar 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Ülkü Çelik Şavk  
Dersin amacıBu dersin temel amacı; Türk dillerinin yapım eklerini karşılaştırmalı biçimde incelemek, Türk dil grupları arasındaki biçimbirimsel benzerlik ve farklılıkları tespit etmek, biçimbirimleri yapısal ve işlevsel olarak inceleme yöntemlerini kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenci,
  2. Türk dil grupları arasındaki biçimbirimsel benzerlik ve farklılıkları tespit edebilecek, biçimbirimleri yapısal ve işlevsel olarak inceleyecek seviyeye ulaşır.
Dersin içeriğiDersin kapsamını oluşturan ünitelerde, Türk dillerinde işlek biçimde kullanılan yapım ekleri karşılaştırılacak, tarihsel ve çağdaş kollarda oluşan gelişmeleri tespit edilecek, Türk dili grupları arasındaki farklı ve benzer yönler üzerinde durulacaktır. 
KaynaklarErdal, M. (1991). Old Turkic Word Formation, Wiesbaden.
Menges, K.H. (1968). The Turkic Languages and Peoples, Wiesbaden
Rasanen, M. (1957). Materialien zur Morphologie der türkischen Sprachen, Helsinki.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması
2. HaftaTürk dilinin yapım ekleri hakkında genel bilgiler
3. Haftaİsimden isim yapım ekleri
4. Haftaİsimden fiil yapım ekleri
5. HaftaFiilden fiil yapım ekleri
6. HaftaFiilden fiil yapım ekleri
7. HaftaAra sınav
8. HaftaÇekim eklerinin yapım eki fonksiyonunda kullanımı
9. HaftaKarşılaştırma sonuçlarının tahlili
10. HaftaFiilimsi ekleri
11. HaftaAra sınav
12. Haftaİsim-fiil ekleri
13. HaftaSıfat-fiil ekleri
14. HaftaZarf-fiil ekleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler810
Sunum710
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı1760
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama71070
Proje000
Ödevler8864
Ara sınavlara hazırlanma süresi22550
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü4476300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur    X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir.     X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek