HSP626 - YARALANMALAR, KORUNMA ve GÜVENLİ TOPLUMLAR YAKLAŞI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YARALANMALAR, KORUNMA ve GÜVENLİ TOPLUMLAR YAKLAŞI HSP626 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hilal Özcebe 
Dersin amacıÖğrenciler, yaralanmalar, korunma ve güvenli toplumlar yaklaşımı kavramlarını öğreneceklerdir. Yaralanma tanımı ve mekanizmasını açıklayabilecek  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Yaralanma epidemiyolojisini değerlendirebilecek
  2. Yaralanma önleme programlarını tartışabilecek
  3. Güvenli toplum yaklaşımını açıklayacak
  4. Güvenli toplum müdahale programının yararlarını sıralayabilecek
Dersin içeriğiYaralanma epidemiyolojisi, nedenleri ve korunma önlemleri yer almaktadır; güvenli toplumlar iyi bir korunma örneği olarak tartışılmaktadır. 
KaynaklarLaflamme L, Svanström L and Schelp L. ?Safety Promotion Research. Karolinska Institute, Sweden.
Peek-Asa C, Dean B and Kraus JF. ?Injury Control: The Public Health Approach?. Oxford Textbook of Public Health The Scope of Public Health. Editors: R Detels, J McEwen, R Beaglehole and H Tanaka. 1533-1548, Oxford University Press.
Prothron Stith D, Spivak H and Sege RD. ?Interpersonel Violence Prevention: A Recent Public Health Mandate?. Oxford Textbook of Public Health The Scope of Public Health. Edıtors: R Detels, J McEwen, R Beaglehole and H Tanaka. 1549-1568, Oxford University Press.
Karolinska Institutet, Community Safety Promotion, http://www.phs.ki.se/csp/publication_menu.htm
http://www.phs.ki.se/csp/links.htm
WHO Department Injuries and Violence Prevention, http://www.who.int/violence_injury_prevention/en/
World Report on Violence and Health. Editors: EG Krug, L Daahlberg, JA Mercy, AB Zwi and R Lozano. 2002, Switzerland, 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYaralanma tanımı ve nedenleri
2. HaftaYaralanmalarda nedensel teoriler
3. HaftaYaralanma epidemiyolojisi
4. HaftaYaralanmalarda kişisel risk faktörleri ve riskli davranışlar
5. HaftaYaralanmalarda çevresel risk faktörleri
6. HaftaYaralanmalarda risk faktörleri ile ilgili makale tartışmaları
7. HaftaŞiddet tanımı ve epidemiyolojisi
8. HaftaYaralanmalardan korunma
9. HaftaGüvenli toplum kavramı
10. HaftaGüvenli toplumda toplum katılımı
11. HaftaGüvenli toplum müdahaleleri
12. HaftaGüvenli toplum programlarının değerlendirilmesi
13. HaftaDünyadaki Güvenli Toplum programları
14. HaftaGüvenli toplumların programları ve değerlendirilmeleri ile ilgili makale tartışmaları
15. HaftaGenel tartışma
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum210
Projeler00
Seminer120
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı540
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10330
Sunum / Seminer Hazırlama31030
Proje000
Ödevler4520
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11212
Toplam İş Yükü3232120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Halk sağlığı ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirip ve derinleştirebilir.    X
2. Halk sağlığı konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.    X
3. Halk sağlığında kullanılan yöntemleri bilerek halk sağlığı ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir.   X 
4. Halk sağlığı konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.  X  
5. Halk sağlığı konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.    X
6. Halk sağlığı alanında edindiği bilgi ve becerilerini uygun yöntemler ve araçlar kullanarak toplumlarda var olan sağlık sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.   X 
7. Halk sağlığı konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.   X  
8. Halk sağlığı konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.    X
9. Halk sağlığı alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir.    X
10. Halk sağlığı alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.   X 
11. Halk sağlığı alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.   X 
12. Ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına halk sağlığı bakış açısıyla katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek