KİM644 - FOTOKİMYA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FOTOKİMYA | KİM644 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Gösteri | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Elmas Gökoğlu | |||||
Dersin amacı | Fotokimya dersi kapsamında; temel fotokimya konuları, atom ve moleküllerin fotonlarla etkileşimi, elektromanyetik ışıma, fotokimya kanunları, kuantum verimi, Jablonski diyagramı; Frank-Condon prensibi, ışımalı ve ışımasız geçişler; atomik ve moleküler spektrum; seviyeler arası geçişler, singlet ve triplet haller; spin-orbital birleşmesi, moleküliçi ve moleküllerarası enerji transferleri; fotokimyasal tepkimeler; flaş spektroskopi, fotoelektron ve lüminesans spektroskopisi, XRF ve AFS gibi spektroskopik yöntemleri; aktinometri floresans uçlar, FRET; fotoduyarlılaştırma, lazerler gibi konuları öğretmek amaçlanmaktadır. Ayrıca, bu bilgilerin ışığında öğrencilerin literatürü kullanmayı öğrenmesi, gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve bu bilgileri seminer verebilmesi için kullanmasını amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Elektromanyetik ışıma, ışık absorpsiyonu ve emisyonu, Fotokimya kanunları, kuantum verimi, Jablonski diyagramı Frank-Condon prensibi, ışımalı ve ışımasız geçişler Atomik ve moleküler spektrum, Seviyeler arası geçişler (n-pi*, pi-pi* geçişleri ve özellikleri), Singlet ve triplet haller, Spin-Orbital birleşmesi, moleküliçi ve moleküllerarası enerji transferleri Fotokimyasal tepkimeler Flaş spektroskopi, fotoelektron spektroskopisi, aktinometri Lüminesans spektroskopisi (floresans, fosforesans, kemilüminesans) X-Işını ve Atomik Floresans Spektroskopileri (XRF ve AFS) Floresans uçlar, FRET Fotoduyarlılaştırma Lazerler | |||||
Kaynaklar | Modern Molecular Photochemistry, N.J. Turro, 1991, University Science Books. Principles of Fluorescence Spectroscopy, 2006, J.R. Lakowicz, 3rd Edition, Springer Press, New York. Principles of Photochemistry, J.A.Barltrop and J.D.Coyle Photochemistry and Photobiology (Journal of Wiley) ve Journal of Fluorescence (Journal of Springer) dergileri. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Elektromanyetik ışıma, ışık absorpsiyonu ve emisyonu, |
2. Hafta | Fotokimya kanunları, kuantum verimi, Jablonski diyagramı |
3. Hafta | Frank-Condon prensibi, ışımalı ve ışımasız geçişler |
4. Hafta | Atomik ve moleküler spektrum |
5. Hafta | Seviyeler arası geçişler (n-p*, p-p* geçişleri ve özellikleri), Singlet ve triplet haller |
6. Hafta | Spin-Orbital birleşmesi, moleküliçi ve moleküllerarası enerji transferleri |
7. Hafta | Fotokimyasal tepkimeler |
8. Hafta | Flaş spektroskopi, fotoelektron spektroskopisi, aktinometri |
9. Hafta | Lüminesans spektroskopisi (floresans, fosforesans, kemilüminesans) |
10. Hafta | X-Işını ve Atomik Floresans Spektroskopileri (XRF ve AFS) |
11. Hafta | Floresans uçlar, FRET |
12. Hafta | Fotoduyarlılaştırma |
13. Hafta | Lazerler |
14. Hafta | Seminer Hazırlama ve/veya Sunma |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 50 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 4 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 12 | 5 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 40 | 52 | 190 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler. | X | ||||
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur. | X | ||||
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir. | X | ||||
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | ||||
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir. | X | ||||
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | ||||
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek