KİM613 - ATOMİK KÜTLE SPEKTROMETRİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ATOMİK KÜTLE SPEKTROMETRİSİ | KİM613 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Cengiz Kavaklı | |||||
Dersin amacı | Kıvılcım kaynaklı kütle spektrometrisi, akkor boşalımlı kütle spektrometrisi ve indüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometrisinin teorik ilkeleri ile ilgili temel düzeyde bilgiler vermek. Ayrıca, indüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometrisinin kullanıldığı analiz teknikleri ile ilgili detaylı bilgiler vermektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Atomik kütle spektrometrinin genel özellikleri, atomik kütle spektrometri tipleri, kütle spektrometreler, kütle spektrometre dedektörleri, kütle analizörleri, kıvılcım kaynaklı kütle spektrometri (SSMS), akkor boşalımlı kütle spektrometri (GDMS), indüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometri (ICPMS), indüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometrisine genel bir bakış, indüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometresinin bileşenleri, iyon oluşum ilkeleri, numune verme sistemi, plazma kaynağı, plazma ve kütle spektrometresi arayüz bölgesi, iyon odaklama sistemi, kuadrupol kütle analizörlü ICPMS, çift odaklamalı manyetik sektör kütle analizörlü ICPMS, uçuş zamanlı kütle analizörlü ICPMS, ICPMS dedektörleri, çarpışma/reaksiyon hücresi tekniği, pik ölçüm yöntemi, ICPMS ile nicel analiz yöntemleri, girişim kaynakları, ICPMS için numune hazırlama, alternatif numune verme teknikleri, ICPMS sisteminin kromatografik teknikler ile birleştirilmesi ve ICPMS uygulamalarıdır. | |||||
Kaynaklar | Practical guide to ICP-MS, Robert Thomas 2nd ed, CRC Press, 2008. Practical inductively coupled plasma spectroscopy, John R. Dean, John Wiley, 2006. Inductively coupled plasma-mass spectrometry: practices and techniques, Howad E. Taylor, Academic Press, 2000. Principles of instrumental analysis 6ed, Douglas A. Skoog, F. James Holler, Stanley R. Crouch, Brooks/Cole Pub Co., 2006. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Atomik kütle spektrometrinin genel özellikleri, atomik kütle spektrometri tipleri, kütle spektrometreler |
2. Hafta | Kütle spektrometre dedektörleri, kütle analizörleri, kıvılcım kaynaklı kütle spektrometri (SSMS) |
3. Hafta | Akkor boşalımlı kütle spektrometri (GDMS), indüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometri (ICPMS) |
4. Hafta | İndüktif eşleşmiş plazma kütle spektrometresinin bileşenleri, iyon oluşum ilkeleri, numune verme sistemi, |
5. Hafta | Plazma kaynağı, plazma ve kütle spektrometresi arayüz bölgesi, iyon odaklama sistemi, |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Kuadrupol kütle analizörlü ICPMS, çift odaklamalı manyetik sektör kütle analizörlü ICPMS, uçuş zamanlı kütle analizörlü ICPMS |
8. Hafta | ICPMS dedektörleri, çarpışma/reaksiyon hücresi tekniği |
9. Hafta | Pik ölçüm yöntemi, ICPMS ile nicel analiz yöntemleri |
10. Hafta | Girişim kaynakları |
11. Hafta | ICPMS için numune hazırlama yöntemleri |
12. Hafta | Alternatif numune verme teknikleri |
13. Hafta | ICPMS sisteminin kromatografik teknikler ile birleştirilmesi ve ICPMS uygulamaları |
14. Hafta | Ödev - Sunum |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 2 | 20 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 28 | 135 | 192 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler. | X | ||||
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur. | X | ||||
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir. | X | ||||
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | ||||
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir. | X | ||||
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | ||||
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek