KİM720 - KİMYASAL SENSÖRLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KİMYASAL SENSÖRLER KİM720 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Kadir Pekmez 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencileri ?Sensör kavramı ve tarihsel gelişme, Temel ilkeler, Kimyasal sensörlerin sınıflandırılması, Ölçüm cihazlarının tanıtılması, Fiber-Optik sistemlerde kimyasal algılama, Sensör tasarımı ve sınıflandırılması? konularında ileri düzeyde bilgilendirmek ve bu alanlardaki son gelişmeleri tartışmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler, araştırma için literatür taraması yapabilir,
  2. Çeşitli orijinal sensörler tasarlayabilir ve,
  3. Tasarladıkları bu sensörlerin analitik amaçlı kullanımı için Endüstriyel,Klinik ve Çevre uygulamalarını yapabilirler.
Dersin içeriğiSensör kavramı ve tarihsel gelişme,
Temel ilkeler,
Kimyasal sensörlerin sınıflandırılması, özellikle elektrokimyasal ve
optik sensörlere odaklanılması,
Ölçüm sistemleri ve cihazlarının tanıtılması,
Fiber-Optik sistemlerde kimyasal algılama,
Sensör tasarımları ve sınıflandırılması,
pH, Anyon, Katyon ve Gaz Sensörleri, Biyokimyasal ve Organik
bileşikler için sensörler ve bu alanlardaki son gelişmeler,
Mikroçip elektroforez yöntemine dayalı sensörlerin tasarımı ve
uygulamaları. 
KaynaklarChemical Sensors, Robert W. Cattrall, Oxford (Chemistry Primers) Science Publications
Fiber Optic Chemical Sensors and Biosensors, Volume I, Editor: Otto S. Wolfbeis, CRC Press
The book on the technologies of Polymicro, Specialists in Fused Silica
Handbook of Capillary Electrophoresis (second edition) Edited by James P. Landers, CRC Press
Muhtelif makaleler ve derlemeler 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSensör kavramı ve tarihsel gelişme
2. HaftaTemel ilkeler
3. HaftaKimyasal sensörlerin sınıflandırılması
4. HaftaElektrokimyasal ve optik sensörlerin incelenmesi
5. HaftaÖlçüm sistemleri ve cihazlarının tanıtılması
6. HaftaFiber-Optik sistemlerde kimyasal algılama
7. HaftaSensör tasarımları ve sınıflandırılması
8. HaftaÖğrencilerin yapacağı sensör tasarım projelerinin belirlenmesi
9. HaftapH, Anyon, Katyon ve Gaz Sensörleri, Biyokimyasal ve Organik bileşikler için sensörler ve bu alanlardaki son gelişmeler,
10. HaftapH, Anyon, Katyon ve Gaz Sensörleri, Biyokimyasal ve Organik bileşikler için sensörler ve bu alanlardaki son gelişmeler (devam)
11. HaftaMikroçip elektroforez yöntemine dayalı sensörlerin tasarımı ve uygulamaları 1
12. HaftaMikroçip elektroforez yöntemine dayalı sensörlerin tasarımı ve uygulamaları 2
13. HaftaÖğrenci sensör tasarım projelerinin ve raporlarının sunumları
14. HaftaÖğrenci sensör tasarım projelerinin ve raporlarının sunumları (devam)
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama50
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum125
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)129108
Sunum / Seminer Hazırlama15050
Proje15050
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü29162300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisansla uzmanlaşır ve alanına yenilikçi bilimsel kavramlar getirir.    X
2. Disiplinlerarası etkileşimi değerlendirerek karmaşık fikirleri analiz eder ve özgün sonuçlar elde eder.    X
3. Alanındaki yeni bilgileri önyargısız bir şekilde değerlendirir, eleştirir, yorumlar ve aktarır.    X
4. Alanında yeni fikirler, yöntemler ve uygulamalar geliştirir veya farklı alanlara uyarlar.   X 
5. Alanında ileri bilgi ve tecrübesiyle farklı araştırma yöntemleriyle bilimsel stratejiler geliştirir.    X
6. Ulusal/uluslararası hakemli dergilerde özgün makaleler yayınlayarak bilimsel birikime katkıda bulunur.   X 
7. Alanında liderlik yaparak özgün çalışmalar ve disiplinlerarası sorunların çözümüne katkı sağlar.   X 
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme ile sorun çözme yeteneklerini kullanarak yeni düşünceler ve yöntemler geliştirir.   X 
9. Alanında yetkin kişilerle tartışırken özgün görüşlerini savunur ve etkili iletişim kurar.    X
10. Yabancı dil kullanarak uluslararası kaynaklara erişir, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.  X  
11. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında çalışır.  X  
12. Alanındaki ilerlemeleri takip eder, içselleştirir ve toplumun bilgi toplumu ve sürdürülebilirlik sürecine katkı sağlar.   X 
13. Alanıyla ilgili veri yönetimini toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek etkin ve güvenli bir şekilde yönetir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek