SBT707 - EGZERSİZ METABOLİZMASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
EGZERSİZ METABOLİZMASI | SBT707 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | SBT 647 Spor Fizyolojisi | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. A. Haydar Demirel | |||||
Dersin amacı | Bu ders egzersiz metabolizması ile ilgili temel prensiplerin gerek makro ve gerekse mikromoleküler düzeyde tartışılmasınını amaçlamaktadır. Dönem süresince özellikle öğrencinin bu araştırma alanı ile ilgili deneysel hipotezler geliştirebilmesine özen gösterilecektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kapsamında egzersiz metabolizmasının temel konuları, ATP, CP, NADH, FADH2 gibi moleküller ile koenzimler, egzersiz sırasında yag, karbonhidrat ve protein metabolizması, egzersiz sırasında AMPK sinyal iletimi konuları ele alınacaktır. Bu çerçevede. egzersiz ve gerekse dinlenim sırasında glukoliz, glukogenez, TCA, oksidatif fosforilasyon, pentoz fosfat yolağı ve glukoneogenez kavramları yanı sıra egzersiz ve antioksidan savunma sistemi ile egzersiz metabolizması ile ilgili kavramların aydınlatılmasında moleküler biyoloji araçları tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | Mark Ed. Hargreaves. Exercise Metabolism, Human Kinetics; 2 edition 2006. Brooks, G.A., T.D. Fahey, and K.M. Baldwin Exercise Physiology Human Bioenergetics and Its applications.. McGraw-Hill Companies; 4 edition Exercise Metabolism. Mark Hargreaves (Editor), 2. Edition. Human Kinetics, 2006 Frank C., Mooren (Eds). Molecular and Cellular Exercise Physiology, Human Kinetiks,2005. Powers, S.K., and E.T. Howley. Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance. Fourth Edition. Madison, WI: Mc Graw Hill, 2006. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Yüksek şiddette egzersiz sırasında enerji martabolizması |
2. Hafta | Anaerobik enerji yolları |
3. Hafta | Egzersizin iskelet kası karbonhidrat metabolizmasına etkisi |
4. Hafta | Egzersiz sırasında karaciğerin metabolik işlevi |
5. Hafta | İskelet kasında laktat taşınımı |
6. Hafta | Egzersizin adipoz dokuda lipolize etkisi |
7. Hafta | Egzersizin iskelet kasında lipit metabolizmasına etkisi |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Protein ve aminoasitlerin egzersiz metabolizmasına katkıları |
10. Hafta | Yorgunluğun metabolik nedenleri ve dayanıklık antrenmanına metabolik adaptasyon |
11. Hafta | Egzersizle radikal oluşumu, kas hasarı ve antioksidan savunma |
12. Hafta | Egzersizle radikal oluşumu, kas hasarı ve antioksidan savunma |
13. Hafta | Egzersizin gen ekspresyonu üzerine etkisi ve egzersiz metabolizmasıyla entegrasyonu |
14. Hafta | Öğrenci seminer sunumları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 15 |
Seminer | 1 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 24 | 24 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 32 | 32 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 32 | 157 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Hareket ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | X | ||||
5. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal / uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | ||||
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | ||||
8. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | ||||
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | ||||
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | X | ||||
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | X | ||||
14. Hareket ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek