SBT685 - KAS FİZYOLOJİSİ LABORATUVAR YÖNTEMLERİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KAS FİZYOLOJİSİ LABORATUVAR YÖNTEMLERİ I | SBT685 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Deney Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. A. Haydar Demirel | |||||
Dersin amacı | Bu ders, kas fizyolojisi alanında çalışmakta olan lisansüstü öğrencisine kendi projesine başlamadan önce gerekli donanımı kazanması için kas fizyolojisi ve biyokimyasını içeren bazı temel tekniklerin öğretilmesini amaçlamaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders, hem teorik anlatım hem de laboratuvar uygulamasını içermektedir. Genel olarak teorik dersler laboratuvar uygulamalarına temel oluşturacak konularda yapılacak olup bu çerçevede kas da histokimyasal yöntemle lif tipi tayini tartışılacak, egzersiz ve kas fizyolojisini ilgilendiren çeşitli deneysel modeller ele alınacak ve basit biyokimyasal solüsyonların hazırlanışından kas dokusunda protein konsantrasyonu ölçümüne değin çeşitli teknikler gözden geçirilecektir. | |||||
Kaynaklar | Bu ders için takip edilecek bir ders kitabı bulunmamakla birlikte, çeşitli makalelerin yöntem bölümlerinden yararlanılacaktır. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Koşu bandı ile yapılan egzersiz protokolleri |
2. Hafta | Yüzme aracılığıyla yapılan egzersiz protokolleri |
3. Hafta | İskelet kasında atrofi modelleri: Kuyruktan asma yoluyla yüksüzleştirme |
4. Hafta | İskelet kasının makroskobik görünümü: Kırmızı ve beyaz kaslar ve lokalizasyonları |
5. Hafta | Çeşitli lokomotor kaslar ile kalpte ventriküllerin izolasyonu |
6. Hafta | Kas örneklerinin histokimya ve biyokimya ölçümleri için hazırlanması |
7. Hafta | Kas örneklerinin histokimyası: Cryostat kullanılarak kesit alınması |
8. Hafta | Kas lifi ATPaz histokimyası için solüsyon hazırlanması |
9. Hafta | Kas lifi belirlenmesi, kas lifi enine kesit alanı ve lif tipi dağılımının değerlendirilmesi |
10. Hafta | Kasta histokimyasal lif tipi belirlenmesine ilişkin makale tartışması |
11. Hafta | Çeşitli biyokimyasal solüsyon hazırlıkları ve kas dokusu homojenizasyonu |
12. Hafta | Miyofibiler ve konnektif doku proteini izolasyonları |
13. Hafta | Biüret, Bradford ve Lowry yöntemleri yolu ile protein konsantrasyonları belirleme yöntemleri |
14. Hafta | Kasta miyofibriler ve konnektif doku proteinlerinin ölçümleri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 0 |
Laboratuar | 14 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 2 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 46 | 106 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | ||||
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | ||||
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. | X | ||||
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | X | ||||
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. | X | ||||
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir. | X | ||||
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek