GTM613 - RİTUEL ve MÜZİK I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
RİTUEL ve MÜZİK I | GTM613 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Alan Gezisi Gösteri | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. F. Gülay Mirzaoğlu Sıvacı | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, ritüelin özellikleri ve işlevleri ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları ve tartışmaları açıklamak, bu alanda yapılmış öncü ve çağdaş çalışmaları değerlendirmek, Türk kültüründe mevcut törensel müzik gelenekleri bağlamında ritüel ve müzik ilişkisini açıklamak, ritüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ritüel: Tanım, özellikler ve işlevleri. Ritüel ve müzik ilişkisi. İnanç-müzik, mitoloji-müzik ilişkisi. Türk müzik geleneklerinin ritüel ve törenlerle ilişkisi.Törensel müzik gelenekleri. Dinsel törenler. Ritüel ve müzik alanında çalışmalar ve çağdaş yaklaşımlar. Ritüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelenmesi | |||||
Kaynaklar | 1. And, M.(1975) Dramatik Köylü Gösterimlerinin Ritüel Niteliği, Ankara. 2.And M.(2012) Oyun ve Bügü/ Türk Kültüründe Oyun Kavramı. 3.Aslan, M.(2009) Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri I. 4.Bauman, R.(1992) Folklore, Cultural Performances and Popular Entertaintments, Ed. Richard Bauman. 5.Beverey, J.S.(1992). ?Festival? Folklore, Culturel Performences, s.261-271, Ed. Richard Bauman, Oxford Press. 6.Ferris, W. (1997). ?Halk Şarkıları ve Kültür: George Seeger ve Alan Lomax?, (Çev. F. Gülay Mirzaoğlu) Milli Folklor, 34 (1997 Haziran): 87-93. 7.Merriam, A. P. 1964. The Anthropology of Music. Evaston Illinois: Northwestern University Press. 8.Mirzaoğlu, F. G. 2001. Türkülerin İşlevleri ve Zeybek Türküleri?. Türkbilig. 2001/2: 76-91. 9.Mirzaoğlu, F. G. (2012). ?Alevi-Bektaşi Şiirinde Bâd-ı Sabâ Motifi? Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Bahar/61: 109-130. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ritüel: Tanım, temel kavramlar, özellikler ve işlevleri I |
2. Hafta | Ritüel: Tanım, temel kavramlar, özellikler ve işlevleri II |
3. Hafta | Ritüel ve müzik ilişkisi |
4. Hafta | İnanç-müzik, mitoloji-müzik ilişkisi |
5. Hafta | Türk müzik geleneklerinin ritüel ve törenlerle ilişkisi I |
6. Hafta | Türk müzik geleneklerinin ritüel ve törenlerle ilişkisi I |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Törensel müzik gelenekleri |
9. Hafta | Dinsel törenler |
10. Hafta | Şamanizm ve Müzik |
11. Hafta | Mevlevilik bağlamında Ritüel ve Müzik: Sema |
12. Hafta | Alevi-Bektaşilik bağlamında Ritüel ve Müzik: Semah |
13. Hafta | Ritüel ve müzik alanında çalışmalar ve çağdaş yaklaşımlar |
14. Hafta | Ritüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelenmesi |
15. Hafta | Ritüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelenmesi II |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 10 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 1 | 10 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 20 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 33 | 112 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Geleneksel Türk Müziklerinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirirler. | X | ||||
2. Alanında edindiği bilgileri, disiplinlerarası çalışmalarla sentezler ve bütünleştirir. | X | ||||
3. Uzmanlaştığı alana ilişkin en uygun araştırma yöntem ve teknikleri kullanırlar. | X | ||||
4. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanırlar. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayını takip ederler. | X | ||||
6. Müziği çok boyutlu algılayabilme, çözümleyebilme ve yorumlama becerisi kazanırlar. | X | ||||
7. Kuramsal ve uygulamalı çalışmalardan edindiği bilgileri ve belgeleri, görsel, işitsel ve yazılı medyada üst düzeyde sorumluluk anlayışıyla toplumla paylaşırlar. | X | ||||
8. Alanında gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel becerilerini ve yaratıcı gücünü sergiler. | X | ||||
9. Uzmanlaştığı alanda edindiği bilgi ve becerilerini, belirlenen hedef kitleye göre biçimleyip etkin bir biçimde sunarlar. | X | ||||
10. Alanında gerçekleştirilecek etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | ||||
11. Ulusal ve uluslararası projelerde sanatçı ve bilim insanı olarak etkin olabilecek donanımı kazanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek