GTM613 - RİTUEL ve MÜZİK I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
RİTUEL ve MÜZİK I GTM613 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Alan Gezisi
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. F. Gülay Mirzaoğlu Sıvacı 
Dersin amacıBu dersin amacı, ritüelin özellikleri ve işlevleri ile ilgili temel kavramları, yaklaşımları ve tartışmaları açıklamak, bu alanda yapılmış öncü ve çağdaş çalışmaları değerlendirmek, Türk kültüründe mevcut törensel müzik gelenekleri bağlamında ritüel ve müzik ilişkisini açıklamak, ritüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Ritüeli tanımlar; özelliklerini ve işlevlerini ifade ederler.
  2. Ritüel ve müzik ilişkisini açıklarlar.
  3. İnanç-müzik, mitoloji-müzik ilişkisini açıklarlar.
  4. Türk kültüründe müzik geleneklerinin ritüeller ve törenlerle ilişkisini kavrarlar.
  5. Ritüel ve müzik alanında çalışmalar ve çağdaş yaklaşımlar ile uygulamaları tanır ve ifade ederler.
  6. Ritüel ve müzik ilişkisini, onun icra özelliklerini, anlam ve işlevlerini teorik araştırmalar yoluyla inceler ve değerlendirirler
Dersin içeriğiRitüel: Tanım, özellikler ve işlevleri. Ritüel ve müzik ilişkisi. İnanç-müzik, mitoloji-müzik ilişkisi. Türk müzik geleneklerinin ritüel ve törenlerle ilişkisi.Törensel müzik gelenekleri. Dinsel törenler. Ritüel ve müzik alanında çalışmalar ve çağdaş yaklaşımlar. Ritüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelenmesi 
Kaynaklar1. And, M.(1975) Dramatik Köylü Gösterimlerinin Ritüel Niteliği, Ankara.

2.And M.(2012) Oyun ve Bügü/ Türk Kültüründe Oyun Kavramı.

3.Aslan, M.(2009) Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri I.

4.Bauman, R.(1992) Folklore, Cultural Performances and Popular Entertaintments, Ed. Richard Bauman.

5.Beverey, J.S.(1992). ?Festival? Folklore, Culturel Performences, s.261-271, Ed. Richard Bauman, Oxford Press.

6.Ferris, W. (1997). ?Halk Şarkıları ve Kültür: George Seeger ve Alan Lomax?, (Çev. F. Gülay Mirzaoğlu) Milli Folklor, 34 (1997 Haziran): 87-93.
7.Merriam, A. P. 1964. The Anthropology of Music. Evaston Illinois: Northwestern University Press.

8.Mirzaoğlu, F. G. 2001. Türkülerin İşlevleri ve Zeybek Türküleri?. Türkbilig. 2001/2: 76-91.

9.Mirzaoğlu, F. G. (2012). ?Alevi-Bektaşi Şiirinde Bâd-ı Sabâ Motifi? Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Bahar/61: 109-130.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaRitüel: Tanım, temel kavramlar, özellikler ve işlevleri I
2. HaftaRitüel: Tanım, temel kavramlar, özellikler ve işlevleri II
3. HaftaRitüel ve müzik ilişkisi
4. Haftaİnanç-müzik, mitoloji-müzik ilişkisi
5. HaftaTürk müzik geleneklerinin ritüel ve törenlerle ilişkisi I
6. HaftaTürk müzik geleneklerinin ritüel ve törenlerle ilişkisi I
7. HaftaAra sınav
8. HaftaTörensel müzik gelenekleri
9. HaftaDinsel törenler
10. HaftaŞamanizm ve Müzik
11. HaftaMevlevilik bağlamında Ritüel ve Müzik: Sema
12. HaftaAlevi-Bektaşilik bağlamında Ritüel ve Müzik: Semah
13. HaftaRitüel ve müzik alanında çalışmalar ve çağdaş yaklaşımlar
14. HaftaRitüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelenmesi
15. HaftaRitüel ve müzik ilişkisinin anlam ve işlevlerinin teorik araştırmalar yoluyla incelenmesi II
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması110
Derse Özgü Staj (Varsa) 110
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı340
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması22040
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi12626
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü33112210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Geleneksel Türk Müziklerinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirirler.    X
2. Alanında edindiği bilgileri, disiplinlerarası çalışmalarla sentezler ve bütünleştirir.    X
3. Uzmanlaştığı alana ilişkin en uygun araştırma yöntem ve teknikleri kullanırlar.   X 
4. Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanırlar.   X 
5. Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayını takip ederler.    X
6. Müziği çok boyutlu algılayabilme, çözümleyebilme ve yorumlama becerisi kazanırlar.    X
7. Kuramsal ve uygulamalı çalışmalardan edindiği bilgileri ve belgeleri, görsel, işitsel ve yazılı medyada üst düzeyde sorumluluk anlayışıyla toplumla paylaşırlar.  X  
8. Alanında gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel becerilerini ve yaratıcı gücünü sergiler. X   
9. Uzmanlaştığı alanda edindiği bilgi ve becerilerini, belirlenen hedef kitleye göre biçimleyip etkin bir biçimde sunarlar.   X  
10. Alanında gerçekleştirilecek etkinlikleri planlar ve yönetir. X   
11. Ulusal ve uluslararası projelerde sanatçı ve bilim insanı olarak etkin olabilecek donanımı kazanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek