HDK703 - KADIN SAĞLIĞI ve ETİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KADIN SAĞLIĞI ve ETİK | HDK703 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 4 | 4 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rol Oynama/Dramatize Etme Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Gösteri Örnek Olay İncelemesi Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Gülten Koç, Doç. Dr. Çiğdem Yücel Özçırpan, Dr. Öğr. Üyesi Fatma Uslu Şahan | |||||
Dersin amacı | Bu derste öğrenciye, etik kurallar ışığında kadın sağlığına yönelik etik sorun alanlarını fark ederek, bu sorunlara yönelik hemşirelik bakım sürecinin kullanılmasına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmıştır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Etik ile ilgili temel kavramlar 2. Ulusal ve uluslararası hemşirelik etik kodları 3. Kadın sağlığı ile ilgili etik konular (prenatal tanı ve tedavi yöntemleri, cinsiyet seçimi, abortus, aile planlaması, yardımcı üreme teknikleri, kızlık zarı muayenesi, genital mutilasyon, şiddet, farklı cinsel tercihler ve gebelik, taşıyıcı annelik, sezaryen, proflaktik histerektomi/ooferektomi, organ transplantasyonu vb.) 4. Örnek vaka incelemeleri | |||||
Kaynaklar | 1. Dave R., Introducing Ethics for Everyday Life : Practical Guide, Icon Books, 2012, USA. 2. Mclean SAM., Elliston S., Regulating Pre-Implantation Genetic Diagnosis: A Comparative and Theoretical Analysis (Biomedical Law & Ethics Library), 2012, USA. 3. Lövy I., Preventive Strikes: Women, Precancer and Prophylactic Surgery, John Hopkins University Hospital Press, 2010, Baltimore 4. Çobanoğlu N., Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi, 2009, İstanbul. 5. Çobanoğlu N., Tıp Etiği, İlke Yayınevi, 2007, Ankara. 6. Mahowald MB., Bioetics and Women: Across the life span, Oxford University Press, 2006, UK. 7. Dünya Hekimler Birliği Tıp Etiği Kitabı, Türk Tabipler Birliği Yayını, 2005, Ankara. 8. Parkinson G.H., Ethics, Oxford University Press, 2000, UK. 9. Ford NM., The Prenatal Person: Ethics from Conception to Birth |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Etik ile ilgili temel kavramlar |
2. Hafta | Ulusal ve uluslararası etik kodlar |
3. Hafta | Kadın sağlığı ve etik |
4. Hafta | Prenatal tanı/tedavi yöntemleri, cinsiyet seçimi ve etik, örnek vaka sunumları |
5. Hafta | Abortus ve etik, örnek vaka sunumları |
6. Hafta | Aile planlaması ve etik, örnek vaka sunumları |
7. Hafta | ARA SINAV |
8. Hafta | Yardımcı üreme teknikleri ve etik, örnek vaka sunumları |
9. Hafta | Genital mutilasyon ve etik, örnek vaka sunumları |
10. Hafta | Kadına yönelik şiddet ve etik, örnek vaka sunumları |
11. Hafta | Kızlık zarı muayenesi ve etik, örnek vaka sunumları |
12. Hafta | Cinselliğe yönelik norm dışı davranışlar, gebelik ve etik |
13. Hafta | Kadın sağlığında diğer etik konular (Proflaktik cerrahi, sezaryen, organ transplantasyonu vb), örnek vaka sunumları |
14. Hafta | Kadın sağlığında diğer etik konular (Proflaktik cerrahi, sezaryen, organ transplantasyonu vb), örnek vaka sunumları |
15. Hafta | Genel Sınav Hazırlığı |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 14 | 25 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 3 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 3 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 14 | 8 | 112 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 6 | 4 | 24 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 2 | 2 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 | 21 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kadın sağlığı alanındaki gelişmeleri takip ederek problem alanlarını tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
2. Kadının yaşamı boyunca sağlığını etkileyen faktörleri tanımlayarak birbirleri ile ilişkisini değerlendirir ve sentez eder. | X | ||||
3. Kadının sağlığı alanına özgü etik ve yasal konuların farkındadır, bu sorunlarla karşılaşıldığında ekip ile işbirliği kurarak etik ilkelere ve mevzuata uygun hareket eder. | X | ||||
4. Kadın sağlığı ile ilgili problem gördüğü alanlara yönelik araştırmaları bağımsız olarak planlar, uygular, değerlendirir, ulusal/uluslararası bilimsel aktivitelerde sunar ve bilimsel dergilerde yayınlar. | X | ||||
5. Kadın sağlığına yönelik makaleleri eleştirel bakış açısı ile yorumlar, değerlendirir, yaratıcı ve yenilikçi çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
6. Uygulama alanlarında problem çözerek, değişim yaratarak, ekiple işbirliği yaparak ve etkili iletişim kurarak rol modeli olur. | X | ||||
7. Kadın sağlığı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve liderlik eder. | X | ||||
8. Profesyonel bir meslek üyesi olarak ilgili mevzuata ve mesleki etik değerlere uygun hareket ederek kadının savunuculuğu yapar. | X | ||||
9. Kadının sağlığı ile ilgili konularda karar verme mekanizmalarında aktif rol alır. | X | ||||
10. Toplumsal cinsiyet bakış açısının kadın sağlığına yansımalarını analiz ederek, toplumsal cinsiyet ayrımcılığının önlenmesine yönelik tüm aktivitelerde etkin rol alır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek