EFG704 - DOĞAL BİLEŞİKLERDE İZGESEL ÇÖZÜMLEMELER-I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DOĞAL BİLEŞİKLERDE İZGESEL ÇÖZÜMLEMELER-I | EFG704 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ayşe UZ, Doç. Dr. Dilek ERCİL, Dr. Öğr. Üyesi V. Murat KUTLUAY | |||||
Dersin amacı | Doğal bileşiklerin yapılarının UV, IR, NMR (1D- ve 2D-), X-ışınları kırılımı ve kütle izgeleri yardımıyla aydınlatılması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İzgesel ÇözümlemelerdeTemel Bilgiler , Fenolik (Basit fenol, flavonoit, ksanton,kumarin, lignan, naftalen, antranoit vs.) yapı gösteren doğal bileşiklerin izgesel (UV, IR, MS, NMR) çözümlemeleri | |||||
Kaynaklar | 1-Silverstein,R.M., Clayton, G.B., Terence, C.M., Spectrometric Identification of Organic Compounds, John Wiley & Sons Inc., New York, 1974 2-Agrawal,P.K., Carbon-13 NMR of Flavonoids, Elsevier, Amsterdam, 1989 3-Harborne, J.B., Mabry, T.J., The Flavonoids: Advances in Research, Chapman and Hall, New York, 1982 4-Harborne, J.B., The Flavonoids: Advances in Research Since 1986, Chapman and Hall, New York, 1993 5-Becconsall, J.K., Basic One- and Two-Dimensional NMR Spectroscopy, VCH Verlagsgesellschaft mbH, Weinheim, 1993 6-Trease and Evans: Pharmacognosy Wiley & Sons 1996 7-Richter, G., Biochemie der Pflanzen, Georg Thieme Verlag Stuttgart, 1996. 8-Colegate, S.M., Molyneux, R.J., Bioactive Natural Products: Detection, Isolation, and Structural Determination, CRC Press, Londra, 1993. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Doğal bileşiklerin yapı tayinin de izgesel çözümlemelerin rolü: UV, IR, NMR, Kütle Sp. X-ışınları ile yapı tayini |
2. Hafta | 1H ve 13C NMR'ın temel prensipleri |
3. Hafta | 2D-NMR?ın (Homo-, Heterocosy NMR) temel prensipleri |
4. Hafta | Glusitler:Ozlar-monoozlar, oligoholozitler |
5. Hafta | Poliholozitler |
6. Hafta | Fenilpropanoitler-Basit fenoller ve glikozitleri |
7. Hafta | Fenilpropanoitler-Feniletanoit glikozitleri |
8. Hafta | Fenilpropanoitler- kumarinler |
9. Hafta | Fenilpropanoitler-Lignanlar |
10. Hafta | Flavonoitler |
11. Hafta | Ksantonlar |
12. Hafta | Naftalen ve antranoitler |
13. Hafta | Tanenler |
14. Hafta | Sunum |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 42 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 4 | 20 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 13 | 13 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 9 | 36 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 39 | 80 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bitkisel, hayvansal, mikroorganizma, deniz canlıları ile hücre ve doku kültürleri gibi doğal kaynaklardan elde edilen drog, ilaç hammadde ve yardımcı maddelerinin tanınması, analizleri ve muhtemel biyolojik etkileri konusunda bilgi sahibi olma | X | ||||
2. Farmakognozi konusunda güncel ve bilimsel olan bilgiye ulaşmada yeterli bir düzeye erişebilme, edinmiş olduğu bilgileri bir araya getirebilme, aktarabilme, yazılı ve sözlü olarak sunabilme, tartışabilme, fikir üretebilme yetilerine sahip olabilme ve Farmakognozi alanında araştırma felsefesi kazandırma | X | ||||
3. Doğal kaynaklardaki primer ve sekonder metabolizma ürünlerinin oluşum yolakları, kimyasal yapıları, sınıflandırılması, kimyasal ve biyolojik özellikleri, teşhisleri ve miktar tayinlerine hakim olabilme | X | ||||
4. Doğal kaynaklar ve bunlardan elde edilen doğal bileşikler üzerinde, makroskobik, mikroskobik, kimyasal, kromatografik ve spektroskopik analizleri teorik ve pratik olarak yapabilme ve sonuçları yorumlayabilme | X | ||||
5. Doğal kaynaklardan ilaç etken maddesi olabilecek veya ilaç geliştirmede model oluşturabilecek yeni ve/veya bilinen bileşiklerin ekstraksiyonunu, saflaştırılmasını ve yapı tayinlerini yapabilme | X | ||||
6. Doğal kaynaklı ekstre ve bileşiklerin muhtemel biyolojik etkilerini tayin edebilme ve bu etkileri kimyasal yapıları ile ilişkilendirebilme | X | ||||
7. Doğal kaynaklara doğaya zarar vermeden ulaşabilme yetisi ve çevre bilincine sahip olabilme | X | ||||
8. Toplum sağlığı için hasta ve diğer sağlık çalışanlarına, sağlık kurumlarına, ilaç ve zehir danışma merkezlerine danışmanlık yapabilme ve gerektiğinde doğal ürünler ile ilgili eğitim verebilme | X | ||||
9. Geçerli mevzuat ve yasalar doğrultusunda farmakognozi ile ilgili etik ve deontolojik çalışma yapabilme, bulguları yorumlayabilme | X | ||||
10. Farmakope ve Monograflar gibi başvuru kitaplarındaki bilgileri kullanabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme | X | ||||
11. Doğal ürünler ile ilgili sivil toplum örgütleri, yazılı ve görsel basın kuruluşları aracılığıyla halkı bilgilendirme | X | ||||
12. Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme | X | ||||
13. Doğal ürünler konusunda edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme | X | ||||
14. Farmakognozi alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme, çözümlenemeyen durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | X | ||||
15. Doğal ürün üreticilerine, ilaç endüstrisine ve ilgili resmi kuruluşlara doğal ürünler ile ilgili bilimsel danışmanlık yapabilme | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek