TDE735 - KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA ŞERH ve TERCÜME I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA ŞERH ve TERCÜME I TDE735 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri  
Dersin amacıKlasik Türk edebiyatında şerh ve tercüme kavramlarının anlamlarını öğretmek ve metin örneklerini tanıtmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Klasik Türk edebiyatında şerh ve tercüme kavramlarını tanımlar.
  2. Klasik Türk edebiyatında şerh edilen metinlerin adlarını sıralayabilir.
  3. Klasik Türk edebiyatında tercüme edilen metinlerin adlarını sıralayabilir.
  4. Klasik Türk edebiyatına ait şerh metin örneklerini açıklar.
  5. Klasik Türk edebiyatına ait tercüme metin örneklerini açıklar.
Dersin içeriğiŞerh ve şârih kavramları
Tercüme ve mütercim kavramları
Manzum metin şerhleri
Mensur metin şerhleri
16. yy mesnevi şerhleri ve tercümeleri
16.yy Hafız divanı şerhleri ve tercümeleri
 
KaynaklarŞENTÜRK, Ahmet Atilla-Kartal, Ahmet. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah yayınları, 2012.
KARTAL, Ahmet. Sadi-i Şirazinin Gülistan İsimli Eserinin Türkçe Tercümeleri, bilig, S. 16, 2001, s. 109-118.
KARTAL, Ahmet. Sadi-i Şirazinin Bostan İsimli Eserinin Türkçe Tercüme ve Şerhleri, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, S. 5, 2001, s. 115-119.
ÖZTÜRK, Şeyda. Şeminin Mesnevi Şerhi. Doktora tezi. Marmara Üni. 2003.
ÇELİK, Ahmet Faruk. Sürurinin Hafız Divanı Şerhinin İncelenmesi, Y.Lisans Tezi. Selçuk Üni.
ÖZ, Yusuf. Tuhfe-i Şahidi şerhleri. Konya, 1999.
HORATA, Osman. Esrar Dedenin Lugat-i Talyan Tercümesi. Türkbilig, S. 1, 2000, s. 73-80.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta?Şerh? ve ?şarih? kavramları
2. Hafta?Şerh? ve ?şarih? kavramları
3. HaftaTercüme ve mütercim kavramları
4. HaftaTercüme ve mütercim kavramları
5. HaftaManzum metin şerhleri
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaManzum metin şerhleri
8. HaftaManzum metin şerhleri
9. HaftaManzum metin şerhleri
10. HaftaManzum metin şerhleri
11. HaftaAra sınav
12. Hafta16. yy mesnevi şerhleri ve tercümeleri
13. Hafta16. yy mesnevi şerhleri ve tercümeleri
14. Hafta16. yy mesnevi şerhleri ve tercümeleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler515
Sunum515
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama5735
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi12323
Toplam İş Yükü3971300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Eski Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, üst düzey değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine ileri düzeyde hakimdir.    X
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.    X
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
10. Eski Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne hakimdir.     X
12. Alanıyla ilgili temel kavramlara, edebiyat tarihine ve bunları oluşturan tarihî, sosyal ve kültürel bağlama hâkim olur.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek