SBT642 - SPOR SOSYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPOR SOSYOLOJİSİ SBT642 1. Yarıyıl 4 0 4 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Alan Gezisi
Takım/Grup Çalışması
Gösteri
Örnek Olay İncelemesi
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Nefise Bulgu 
Dersin amacıBu dersin amacı; sosyolojik açıdan sporun eleştirel analizini yapmak ve sosyoloji teorilerinin yapısını ve alanını incelemek, spor çalışmalarına teorinin nasıl uygulandığını araştırmak  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilgi ve kavramları, çeşitli spor konuları, sorunları ve etkileşimlerine uygular
  2. Sporun egemen ideoloji ve kültürel değerler tarafından nasıl biçimlendiğini tartışır
  3. Toplumdaki çeşitli eşitsizlikleri anlayıp, sporla ilişkisini kurar
  4. Sporun kültürel, sosyal, ekonomik yönünü araştırır
  5. Spordaki güncel olayları sosyolojik açıdan değerlendirir
Dersin içeriğiSosyoloji kuramları; sporun ekonomik ve politik boyutu; sporda şiddet ve erkeklik; sporda etnik ve ırk ayrımı; medya ve spor, din ve spor.  
Kaynaklar1Giddens, Anthony. (2001). Sociology. Cambridge Polıty Press.
2.Young, T. (1996). The Sociology of Sport Structural and Cultural Approaches Sociological Perspectives. pp. 3-28 V.1
3.Hargreaves, J. (1982). Sport, Culture and Ideology. London Routledge.
4Hoberman, John. (1984). Sport and Political İdeology USA. Heinemann Educational Books Ltd.
5.Maguire, Joseph, K. Young (2002) Theory, Sport and Society Elsevier Science UK
6. Horne, J., D. Jarry, A. Tomlinson (1987) Sport, Leisure and Social Relations, Routledge, London
7. Elias, N., E. Dunning (1986) Quest for Excitement Sport and Leisure in The Civilizing Process, Basic Blackwell Great Britain
8.Giulianotti, R. (2005) Sport a critical sociology, Polity Press, London
9.Makaleler
10.Film/belgesel 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSpor çalışmalarında sosyoloji teorileri
2. HaftaKarşılaştırmalı spor kültürleri
3. Haftaİnanç sistemleri ve spor
4. HaftaSporda güç ve iktidar
5. HaftaEtnisite ve ırk ayrımı ve stereo tipler
6. HaftaSporda küreselleşme, medya
7. HaftaTartışma: Örnek bir olay
8. HaftaKimlik/topluluk inşasında spor
9. HaftaVatandaşlık ve spora katılım hakları
10. HaftaSunum: Grup çalışması
11. HaftaSporda şiddet, yaralanma ve erkeklik
12. HaftaSeminer: Makale
13. HaftaFilm/belgesel analizi
14. HaftaSunum: Kitap tanıtımı
15. HaftaFinal hazırlık (Proje hazırlık)
16. HaftaFinal (Proje)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması115
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum35
Projeler115
Seminer35
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı850
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması13636
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama61590
Proje13030
Ödevler11616
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü38134300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.  X  
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir.X    
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.   X 
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanırX    
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.  X  
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.    X
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer.  X  
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. X   
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.X    
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.   X 
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.X    
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.  X  
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.   X 
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek