TAE633 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI ve KÜLTÜR TAR. YAZICILIĞI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI ve KÜLTÜR TAR. YAZICILIĞI I TAE633 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Nagehan ÜSTÜNDAĞ ÖZDEMİR 
Dersin amacı-Türkiyat alanında yapılmış araştırmalar hakkında bilgi sahibi olmak ve kültür tarihi yazıcılığını kavratmak, -Dünyada Türkiyat araştırmaları ve kültür tarihi alanında yapılmış çalışmaların yöntemlerini öğretmek, kıyaslama yaparak metodolojik kazanım sağlamak, -Kültür tarihi araştırmalarına yön veren sosyal ve tarihsel süreç hakkında bilgi vermek, -Kültürde süreklilik ve değişim kavramlarını öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci;
  2. -Türkiyat alanında yapılmış çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur ve kültür tarihi yazıcılığına ilişkin genel tarih yazıcılığı hakkında bilgi edinir.
  3. -Türkoloji ve kültür tarihçiliği arasında ilişki kurabilir.
  4. -Kültür tarihi araştırmalarının genel yöntemlerini tanır.
  5. -Orta Asya ve Türkiye sahasındaki kültürde süreklilik ve değişime ilişkin bilgi sahibi olur.
Dersin içeriğiBu derste Türkoloji'nin bir bilim olarak ortaya çıkışı ve kültür tarihçiliği arasındaki ilişki ele alınır. Kültür araştırmalarının yöntemleri tanıtılır ve genel teoriler tartışılır. Orta Asya ve Anadolu sahalarındaki çalışmalar karşılaştırılarak kültürel süreklilik ve değişim unsurları üzerinde durulur. 
KaynaklarDuerr, Hans Peter (1999). Çıplaklık ve Utanç, Dost Kitabevi, Ankara.
Huizinga, Johan (2019). Ortaçağın Sonbaharı, Alfa Yayınları, İstanbul.
Huizinga, Johan (2021). Homo Ludens, Ayrıntı yayınları, İstanbul.
Togan, Z. V. (1969). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul.
Togan, Z. V. (1969). Tarihte Usul. İstanbul.
Kafesoğlu, İ. (1976). Türk Milli Kültürü. İstanbul.
Radloff, W. A. (1949). Sibirya 1-6. İstanbul.
Elliot, T. S. (1976). Kültür Üzerine. Ankara.
Burke, P. (2001). Yeniçağ Başlarından Avrupa'da Halk Kültürü. Ankara. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKültür: Kavramlar ve Kuramlar
2. HaftaKültür: Kavramlar ve Kuramlar
3. Hafta19. Yüzyılda Kültür Tarihi Araştırmalarının Yükseliş Sebepleri
4. HaftaKültür ve Milliyetçilik arasındaki ilişkiler
5. HaftaUlusal Kültürlerin inşası ve kültür tarihçiliği
6. HaftaTürkoloji biliminin doğuşu
7. HaftaAra sınav
8. HaftaTürkolojinin Şafağı :19. Yüzyıl
9. HaftaAvrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : Alman Ekolü
10. HaftaAvrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : Fransız Ekolü
11. HaftaAvrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : Rus Ekolü
12. HaftaAvrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : SSCB Döneminde Türkoloji
13. HaftaTürkiyat ve Sömürgecilik : Orta Asya Örneği
14. HaftaTürkiyat ve Misyonerlik : Orta Asya Örneği
15. HaftaGenel Değerlendirme
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)15
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.  X  
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.   X 
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.  X  
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. X   
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. X   
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. X   
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.X    
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.  X  
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.    X
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek