TAE633 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI ve KÜLTÜR TAR. YAZICILIĞI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI ve KÜLTÜR TAR. YAZICILIĞI I | TAE633 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Nagehan ÜSTÜNDAĞ ÖZDEMİR | |||||
Dersin amacı | -Türkiyat alanında yapılmış araştırmalar hakkında bilgi sahibi olmak ve kültür tarihi yazıcılığını kavratmak, -Dünyada Türkiyat araştırmaları ve kültür tarihi alanında yapılmış çalışmaların yöntemlerini öğretmek, kıyaslama yaparak metodolojik kazanım sağlamak, -Kültür tarihi araştırmalarına yön veren sosyal ve tarihsel süreç hakkında bilgi vermek, -Kültürde süreklilik ve değişim kavramlarını öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu derste Türkoloji'nin bir bilim olarak ortaya çıkışı ve kültür tarihçiliği arasındaki ilişki ele alınır. Kültür araştırmalarının yöntemleri tanıtılır ve genel teoriler tartışılır. Orta Asya ve Anadolu sahalarındaki çalışmalar karşılaştırılarak kültürel süreklilik ve değişim unsurları üzerinde durulur. | |||||
Kaynaklar | Duerr, Hans Peter (1999). Çıplaklık ve Utanç, Dost Kitabevi, Ankara. Huizinga, Johan (2019). Ortaçağın Sonbaharı, Alfa Yayınları, İstanbul. Huizinga, Johan (2021). Homo Ludens, Ayrıntı yayınları, İstanbul. Togan, Z. V. (1969). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul. Togan, Z. V. (1969). Tarihte Usul. İstanbul. Kafesoğlu, İ. (1976). Türk Milli Kültürü. İstanbul. Radloff, W. A. (1949). Sibirya 1-6. İstanbul. Elliot, T. S. (1976). Kültür Üzerine. Ankara. Burke, P. (2001). Yeniçağ Başlarından Avrupa'da Halk Kültürü. Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kültür: Kavramlar ve Kuramlar |
2. Hafta | Kültür: Kavramlar ve Kuramlar |
3. Hafta | 19. Yüzyılda Kültür Tarihi Araştırmalarının Yükseliş Sebepleri |
4. Hafta | Kültür ve Milliyetçilik arasındaki ilişkiler |
5. Hafta | Ulusal Kültürlerin inşası ve kültür tarihçiliği |
6. Hafta | Türkoloji biliminin doğuşu |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Türkolojinin Şafağı :19. Yüzyıl |
9. Hafta | Avrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : Alman Ekolü |
10. Hafta | Avrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : Fransız Ekolü |
11. Hafta | Avrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : Rus Ekolü |
12. Hafta | Avrupa'daki Türkoloji Çalışmalarına Genel Bakış : SSCB Döneminde Türkoloji |
13. Hafta | Türkiyat ve Sömürgecilik : Orta Asya Örneği |
14. Hafta | Türkiyat ve Misyonerlik : Orta Asya Örneği |
15. Hafta | Genel Değerlendirme |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek