KBİ701 - TEMEL ONKOLOJİDE LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TEMEL ONKOLOJİDE LABORATUVAR TEKNİKLERİ | KBİ701 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Güneş Esendağlı, Doç. Dr. Hande Canpınar, Doç.Dr. Gürcan Günaydın, Doç.Dr. Begüm Kocatürk | |||||
Dersin amacı | Temel onkoloji alanında yürütülen araştırma faaliyetlerinde kullanılan laboratuvar tekniklerinin kavranması ve uygulanması amaçlanmaktadır. Kanser araştırmalarında kullanılan in vivo ve in vitro modeller, ve bu çalışmalarda kullanılan immünolojik ve moleküler tekniklerin prensipleri anlatılır. Laboratuvar güvenlik kuralları vurgulanır. Dersler ağırlıklı olarak teoriktir; ancak, temel laboratuvar tekniklerinin öğretilmesi pratik saatleri ile desteklenir. Öğrenciler her derse önerilen kaynağı okumak, bir seminer sunumu hazırlamak ve seminer raporlarını yazmakla yükümlüdür. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Laboratuvar güvenliği, aseptik teknik ve hücre kültürü, ilaç dirençliliği analizleri, monoklonal antikor teknolojisi ve immünolojik teknikler, onkolojide ileri düzey moleküler analizler, moleküler klonlama, gen aktarımı ve in vivo kanser modelleri. | |||||
Kaynaklar | 1. Freshney R.I., Freshney M.G. (2002). Culture of specialized cells. Wiley-Liss, Inc., New York. 2. Old, R.W., Primrose, S.B. (1998). Principles of Gene Manipulation, 5. baskı, Blackwell Science Ltd, Oxford. 3. Sambrook, J., Fritsch, E. F., Maniatis, T. (2005). Molecular clonning, A Laboratory Manual, Cold Spring Harbor Laboratory Press, Cold Spring Harbor. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Laboratuvar Güvenliği |
2. Hafta | Çözelti Hazırlama ve Hesaplama |
3. Hafta | Laboratuvar Pratiği (Çözelti Hazırlama ) |
4. Hafta | Hücre Kültürü (I) |
5. Hafta | Hücre Kültürü (II) |
6. Hafta | DNA/RNA İzolasyonu ve Kalite Tayini |
7. Hafta | PCR ve PCR-İlişkili Teknikler |
8. Hafta | Laboratuvar Pratiği (PCR/QPCR) |
9. Hafta | Yüksek Çıktılı Biyolojik Veri Üreten Teknolojiler |
10. Hafta | Moleküler Klonlama |
11. Hafta | DNA Dizi Analizleri |
12. Hafta | Gen Aktarım Teknikleri |
13. Hafta | Mikroskoplar ve İmmünhistokimya |
14. Hafta | Laboratuvar Pratiği (Cytospin/Hücre Boyama) |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 |
Sunum | 1 | 40 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 2 | 6 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 11 | 154 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 11 | 11 |
Proje | 1 | 14 | 14 |
Ödevler | 1 | 35 | 35 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 35 | 105 | 278 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Programı tamamlayan öğrencilerin, yüksek lisans yeterliliklerine ek olarak, temel immünolojik prensip ve metotların yanında, kanserlerin gelişim mekanizmaları ile kanserlere karşı gelişen farklı bağışıklık mekanizmalarını immünolojik, biyokimyasal ve etiyolojik olarak multidisipliner bir yaklaşımla kavramış olmaları beklenir. | X | ||||
2. Programı tamamlayan öğrencilerin, temel ve klinik onkolojik araştırmalarda kullanılan hücre kültürü, moleküler ve immünolojik teknikler gibi laboratuvar tekniklerine ek olarak, deneysel düzeneklerin çalışma prensiplerini kavramış olması ve deney planlaması ve laboratuvar kurallarını da öğrenerek usta düzeyde uygulamaları ve ayrıca bu deneyleri uygun şekilde organize edebilmeleri beklenir. | X | ||||
3. Programı tamamlayan öğrencilerin immünoloji alanına yönelik laboratuvar güvenlik ve akreditasyon kuralları konusunda bilgili olup bunları uyguluyor olması, ilgili akreditasyon ve sertifikaların alınması koşulunu yerine getirmiş olması beklenir. | X | ||||
4. Programı tamamlayan öğrencilerin alanıyla, bilimsel araştırma ve yayınla ilgili etik kavramları bilmesi, hassasiyetle uygulaması, uygulanmasını sağlayarak ekip çalışmasına uyabilmesi ve ekibin bir üyesi olarak görev alması beklenir. | X | ||||
5. Programı tamamlayan öğrencilerin bilimsel çalışmalarına katkıda bulunacak tüm cihazları ve bilgisayar yazılımlarını ustalıkla kullanabilmeleri, bir sorunla karşılaştıklarında çözebilmeleri, bilimsel bir makaleyi okuyup doğru değerlendirebilecek düzeyde hakim olmaları beklenir. | X | ||||
6. Programı tamamlayan öğrencilerin makale, veri ve seminer toplantıları sırasında tartışılan yöntemlere ve yeni bilgilere eleştirel bakış açısı getirerek eksiklikleri belirleyip yeni öneriler getirebilmeleri, yeni fikirler, tasarımlar ve uygulamaları farklı alanlara uygulayabilmeleri beklenir. | X | ||||
7. Programı tamamlayan öğrencilerin bilimsel rapor, poster ve sunum hazırlayacak ve hakemli dergilere makale yazabilecek beceri ve yeterliliğe ulaşması, tez çalışmalarından üretilen verileri en az bir makale olarak Science Citation Index kapsamında indekslenmiş bir dergide yayınlanabilecek hale getirmesi beklenir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek