HYT709 - SAĞLIK POLİTİKALARI ve HEMŞİRELİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI ve HEMŞİRELİK | HYT709 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası Proje Tasarımı/Yönetimi Diğer: video-WEB tabanlı filmler, bireysel çalışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Sergül Duygulu, Dr. Öğretim Üyesi Seher Başaran Açıl | |||||
Dersin amacı | Bu ders öğrenciye sağlık politikalarını incelemede ve birer sağlık profesyonelleri olarak sağlık politikalarını etkilemede teorik bir çerçeve sağlamayı, öğrencinin sağlık bakım sunum sistemlerini, sağlık hizmetlerinin sunumunda değişiklere neden olan sağlık politika ve ilkelerini anlamasına ve bu konulara ilişkin derinlemesine bir görüş kazanmasına yardım etmeyi, ülke genelinde özellikle sağlık bakım hizmetlerine gereksinim duyan ve bu hizmetlere ulaşmada güçlükleri olan gruplar ve bu grupların sağlık sorunlarının çözümüne yönelik geliştirilen politikaları etkileme stratejileri tartışmayı, kurumsal ve ülke düzeyinde politika geliştirme becerileri kazandırmayı amaçlar. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders, sağlık politikaları ve hemşireliğin tarihsel, politik, ekonomik ve kültürel durumu, Türkiye?de sağlık bakım hizmetlerinin sunumu ve Türkiye?nin sağlık durumu, ülkedeki sağlık eşitsizliklerinin politik, ekonomik ve sosyal belirleyicileri, ülkedeki sağlık eşitsizliklerine yönelik politikalar, politika geliştirme ve politika analizi, ülke sağlık politikası ve sağlık güvencesi, uluslararası sağlık politikaları ve sağlık güvence sistemlerinin karşılaştırılması, kurumlarda politikalar, hemşireler için politikal eylem düzeyleri; kurumsal, ülke genelinde, mesleki örgütler, hemşireler için politikaları etkilemede sorumluluklar ve eylem stratejileri; savunuculuk, birlikte hareket etme, lobicilik, medyayı etkileme ve ülke sağlık hizmet politika problemleri ve çözümlerini içerir. | |||||
Kaynaklar | ? Mason D.J., Leavitt J., Chaffee M.W. (2007). Policy&Politics in Nursing and Health Care. Fifth Edition, Saunders: St.Louis, USA. ? Almgren G.R. (2007). Health care politics, policy, and services:a social justice analysis.Springer Publishing Company: NewYork. ? Dickson G., Flynn L. (2008). Nursing Policy Research : Turning Evidence-Based Research into Health Policy. Springer Publishing Company. ? Rafferty A.M. (1996). Politics of Nursing Knoledge. Routledge Publishing. ? Keyder Ç., Üstündağ N. (2007). Avrupa'da ve Türkiye'de Sağlık Politikaları Reformlar, Sorunlar, Tartışmalar. İletişim Yayınları: İstanbul. ? Dergiler: ? Health Policy ? Journal of Health Politics, Policy and Law ? Journal of Public Health Policy ? Health Policy and Planning ? Health Care Policy ? Yale Journal of Health Policy, Law, and Ethics ? Journal of Health Services Research & Policy ? Healthcare Policy |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş ve temel beklentilerin ve hedeflerin paylaşılması, politika geliştirme ve politikaları etkileme felsefesi |
2. Hafta | Sağlık politikaları ve Hemşireliğin tarihsel, politik, ekonomik ve kültürel durumu. |
3. Hafta | Türkiye'de sağlık bakım hizmetlerinin sunumu ve Türkiye'nin sağlık durumu |
4. Hafta | Ülkedeki sağlık eşitsizliklerinin politik, ekonomik ve sosyal belirleyicileri |
5. Hafta | Ülkedeki sağlık eşitsizliklerine yönelik politikalar |
6. Hafta | Siyaset, politika geliştirme ve politika analizi |
7. Hafta | Ülke sağlık politikası ve sağlık güvence sistemi Homework: Ülkedeki sağlık hizmetlerine yönelik politikalar Herkes İçin Sağlık Hedefleri Kalkınma Planları Milenyum Hedefleri 663 Sayılı KHK?.. |
8. Hafta | Uluslararası sağlık politikaları ve sağlık güvence sistemlerinin karşılaştırılması |
9. Hafta | Kurumsal düzeyde politikalar,Hemşireler için kurumsal düzeyde politik eylem |
10. Hafta | Hemşireler için ülke düzeyinde politik eylem |
11. Hafta | Hemşireler için mesleki örgütler düzeyinde politik eylem |
12. Hafta | Hemşireler için politikaları etkilemede sorumluluklar ve eylem stratejileri: Savunuculuk, Birlikte hareket etme |
13. Hafta | Hemşireler için politikaları etkilemede sorumluluklar ve eylem stratejileri: Lobicilik, medyayı etkileme, savunuculuk konuşması |
14. Hafta | Ülke sağlık hizmet politika problemleri ve çözümleri Sunum: Savunuculuk konuşması |
15. Hafta | Dersin genel değerlendirmesi |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 23 | 23 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 31 | 76 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hemşirelik Esasları ve Yönetimi alanına özgü kuram, kavram, ilke ve yöntemleri çağdaş ve eleştirel bakış açısıyla irdeler. | X | ||||
2. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimine ilişkin sistematik bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
3. Diğer disiplinler ile etkileşim içinde kendi alanına ilişkin özgün sonuçlar ortaya koyar. | X | ||||
4. Hemşirelik hizmetleri alanındaki güncel gelişmeleri toplumun gereksinimleri, mesleki değerler ve ilkeler doğrultusunda değerlendirir | X | ||||
5. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarında ortaya çıkabilecek sorunlara özgün çözümler üretir | X | ||||
6. Hasta güvenliği ve kaliteli bakım için, yenilik ve değişimlere öncülük eder. | X | ||||
7. Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik eğitimi, uygulaması ve yönetimi alanına uyarlar | |||||
8. Hemşirelik bakımı ve yönetimine ilişkin etik ilkeler doğrultusunda bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yapar | |||||
9. Alanına özgün sonuçları ulusal ve uluslararası düzeyde kongre, sempozyum vb. bilimsel etkinlerde paylaşır ve yayınlar. | |||||
10. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarına ilişkin faaliyetlerin yasal, bilimsel, etik ilke ve düzenlemelere uygun gerçekleştirilmesinde liderlik eder. | X | ||||
11. Kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık bakım politikaları, finansmanı ve düzenleyici mekanizmaları geliştirmede aktif rol alır. | X | ||||
12. Hemşireliğin mesleki gelişim sürecini eleştirel bakış açısı ile değerlendirerek vizyon geliştirir | |||||
13. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimi konusunda geliştirdiği felsefeyi mesleki etkinliklerine yansıtır. | |||||
14. Hemşirelik mesleğinin geliştirilmesi ve meslek üyelerinin güçlendirilmesi çalışmalarına liderlik eder. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek