VBM685 - İSTATİSTİKSEL SİNYAL İŞLEME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İSTATİSTİKSEL SİNYAL İŞLEME VBM685 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. A. Salim Kayhan 
Dersin amacıDersi basarıyla bitiren öğrencilerden aşağıdaki becerileri kazanmaları beklenir: Sinyal işleme uygulamalarında ortaya çıkan istatistiksel kestirim, süzgeçleme problemlerini algılama, uygun bir matematiksel formasyona sokabilme, ve çeşitli çözüm yöntemlerini öğrenme.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İstatistiksel sinyal işleme problemlerini tanır,
  2. Karşılaştığı bir problemi uygun şekilde modeller,
  3. Kurduğu problemi hangi yöntemle çözebileceğini, değişik yöntemlerin birbirine göre avantaj ve dezavantajlarını bilir,
  4. Derste öğrendiği teknikleri ve algoritmaları tez, proje gibi gerçek hayat uygulamalarında kullanır,
  5. Gelişmiş güncel yöntemleri takip edip anlayabilecek bilgiye sahip olur.
Dersin içeriğiOlasılık ve rasgele süreçlerin gözden geçirilmesi. Periodogram ve Blackman-Tukey izge kestirimi. Özyinelemeli (AR), değişen ortalamalı (MA) ve özyinelemeli-değişen ortalamalı (ARMA) izge kestirimi. En-az sapma izge kestirimi. PHD, MUSIC. İkili ve çoklu izgeler (polyspectrum). 
KaynaklarT. Moon and W. Stirling. Mathematical Methods and Algorithms for Signal Processing, Prentice-Hall.
S.J. Orfanidis, Optimum Signal Processing, McGraww Hill.
S. Kay, Fundamentals of Statistical Signal Processing,Vol.I-II, Prentice Hall.
Ders Notları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMetrik Uzay
2. HaftaNorm, Dik-uzay, İzdüşüm, Rasgele Vektörler
3. HaftaDikey İzdüşüm, Gram_Schmidt Dikleştirme
4. HaftaDikey İzdüşüm, Gram_Schmidt Dikleştirme
5. HaftaRasgele Durum Modelleri
6. HaftaSistem Analizi, İzgel Ayrıştırma, Kesirli Modelleme
7. HaftaBayesci Kestirim, MAP, MLE MSE
8. HaftaDoğrusal Ortalama Kare Kestirim (LMSE)
9. HaftaAra Sınav
10. HaftaWiener Süzgeç
11. HaftaWiener Süzgeç
12. HaftaLevinson Süzgeç
13. HaftaKalman Süzgeç
14. HaftaKalman Süzgeç
15. HaftaGenel Sınav
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler815
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar135
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı950
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler8540
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü3862188

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir.    X
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.    X
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.    X
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.    X
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.   X 
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.   X 
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.  X  
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir. X   
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır. X   
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.  X  
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek