TDE740 - KLASİK TÜRK ŞİİRİNDE KÜLTÜR TARİHİ OKUMALARI II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KLASİK TÜRK ŞİİRİNDE KÜLTÜR TARİHİ OKUMALARI II | TDE740 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Bu ders ile öğrenci, Divan şiirinin derin yapısını çoğul okumaya açık anlam alanları ile değerlendirerek metni odak alan inceleme yöntemleri için kültür tarihi bakımından zengin referanslar sunduğunu görecektir. Özellikle bazı şiirlerin -birer bellek malzemesi olarak- tarihsel ve kültürel arka planlarıyla Osmanlı toplum hayatını hangi yönlerden yansıttığını, yazıldıkları çağın atmosferi doğrultusunda nasıl değerlendirilmeleri gerektiğini doğru göstergelerle okumayı öğrenecektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Divan şiiri ve çokkatmanlı yapısı Disiplinlerarası kültür tarihi araştırmaları Yerleşim merkezlerinden manzaralar Mutfak kültürü, Giyim-kuşam, Eğlence anlayışı Sportif faaliyetler, Müzikal öğeler, Sağlıkla ilgili unsurlar Gelenek&inanış&ritüeller Mimari yapılar ve restorasyonlar | |||||
Kaynaklar | DİLÇİN, Cem. (1999). Türk Kültür Kaynağı Olarak Divan Şiiri, Türk Dili, 571, s. 618-626. LEVEND, Âgah Sırrı. (1984). Hayat ve Edebiyat, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar. İstanbul, s. 259-302. ----------. (1988). Toplum ve Edebiyat, Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara, s. 52-56. MORAN, Berna. (1999). Edebiyat ve Hakikat, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul, s. 273-288. ÖZKAN, Ömer. (2007). Divan Şiiri Penceresinden Osmanlı Toplum Hayatı. İstanbul. ÖZTEKİN, Özge. (2006). XVIII. Yüzyıl Divan Şiirinde Toplumsal Hayatın İzleri: Divanlardan Yansıyan Görüntüler. Ankara. ----------. (2016). XIX. Yüzyılda İstanbul: Kent Mimarisini Şiir Üzerinden Okumak. Ankara. SERDAROĞLU, Vildan. (2006). Sosyal Hayat Işığında Zati Divanı. İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kültür tarihi çözümlemeleri ve kültürel bellek kavramı açısından edebi metinleri çoğul okuma biçimleri Klasik Türk şiirinin çokkatmanlı yapısı |
2. Hafta | Osmanlı kültür tarihi bağlamında, divanlardan yansıyan şiirsel görüntülerin tespiti ve tahlili: İnceleme yöntemi ile alt başlıkların belirlenmesi |
3. Hafta | Kentteki referans noktaları ve mimari göstergeler |
4. Hafta | Yeme-içme alışkanlıkları ve mutfak eşyaları |
5. Hafta | Kumaşlar ve giysiler |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Eğlenceler, şenlikler, saray düğünleri |
8. Hafta | Sportif faaliyetler ve müsabakalar |
9. Hafta | Gelenek, inanış ve ritüeller |
10. Hafta | Şifalı bitkiler, hastalıklar, ilaçlar |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme |
13. Hafta | Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme |
14. Hafta | Uygulama: Toplumsal hayatın izleri sayılabilecek kültür tarihi unsurlarını, seçilen bir divan üzerinde şiirleri tarayarak değerlendirme |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | 5 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 7 | 35 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 8 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 39 | 71 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Eski Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir. | X | ||||
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, üst düzey değerlendirmelerde bulunur. | X | ||||
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine ileri düzeyde hakimdir. | |||||
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | |||||
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | |||||
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır. | X | ||||
10. Eski Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır. | X | ||||
11. Türk kültürüne hakimdir. | |||||
12. Alanıyla ilgili temel kavramlara, edebiyat tarihine ve bunları oluşturan tarihî, sosyal ve kültürel bağlama hâkim olur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek