VBM671 - ANLAMSAL AĞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ANLAMSAL AĞ VBM671 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Hayri Sever 
Dersin amacıDersin amacı öğrencilere anlamsal ağ kavram ve teknolojilerinin öğretilmesini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Temel anlamsal ağ kavramları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
  2. Anlamsal ağ teknolojilerini uygulama geliştirmede etkin bir şekilde kullanabilecektir
  3. Ontoloji, web servisleri ve protokoller hakkında bilgi edinir.
  4. Arama motorları ve akıllı ağda oluşturulan bilgi veritabanlarının sorgulanması hakkında bilgi sahibi olacaktır.
Dersin içeriğiOntoloji, XML, RDF, RDFS, OWL, Akıllı web, Arama motorları, Web servisleri, Sosyal ağlar ve anlamsal ağ. 
Kaynaklar? J. Davies et al. (eds) (2006) Semantic Web technologies Wiley
? C. Walton (2007) Agency and the Semantic Web OUP
? A Semantic Web Primer , 2nd ed, Grigoris Antoniou and Frank van Harmelen, MIT Press, 2008, ISBN: 978-0-262-01210-2
? Semantic Web Programming by J. Hebeler, M. Fisher, R. Blace, A. Perez-Lopez, and M. Dean, Wiley, 2009
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaOntoloji, XML, RDF
3. HaftaOWL ve Web? de Nedenleme
4. HaftaOntoloji: otomatik geliştirme
5. HaftaOntoloji öğrenme ve birleşme
6. HaftaFolksonomiler(Kişisel Konu Etiketlemeleri)
7. HaftaOntoloji Nedenleme ve Yönetimi: Geliştirme Süreci
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaOntoloji Nedenleme ve Yönetimi: Sorgu Dilleri
10. HaftaOntoloji Nedenleme ve Yönetimi: Nedenleme ve Tarif Mantığı
11. HaftaOntoloji Programlama ve Araçlar
12. HaftaSosyal Ağlar ve Anlamsal Ağ
13. HaftaWeb servisleri ve Bilgi Birleştirme
14. HaftaProje Sunumları
15. HaftaProje Sunumları
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1760
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10220
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje14040
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü28115172

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir.   X 
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.  X  
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.  X  
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.    X
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.  X  
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.   X 
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.   X 
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.  X  
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.    X
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.    X
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.  X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek