VBM622 - ESNEK HESAPLAMA YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ESNEK HESAPLAMA YÖNTEMLERİ VBM622 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriDiğer: Yüz yüze öğretim, bilgisayar laboratuvarı çalışması, bireysel çalışma  
Dersin sorumlusu(ları)Öğr.Gör. Dr. Çağdaş Hakan Aladağ 
Dersin amacıÖğrencilere esnek hesaplama yöntemlerini gerçek hayat problemleri için etkili bir biçimde kullanmayı öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Esnek hesaplama tanımını açıklar.
  2. 2. Esnek hesaplama yöntemlerinin doğasını öğrenir.
  3. 3. Esnek hesaplama yöntemlerinin uygulandığı alanları öğrenir.
  4. 4. İstatistikte esnek hesaplama yöntemlerinin kullanımını öğrenir.
  5. 5. Çeşitli esnek hesaplama yöntemlerini anlar ve kullanır.
  6. 6. Melez yaklaşımları öğrenir.
  7. 7. Gerçek hayat problemlerini çözebilecek yaklaşımlar geliştirebilir.
Dersin içeriği1. Esnek hesaplama tanımı
2. Esnek hesaplama yöntemlerinin yapısı
3. Esnek hesaplama yöntemleri kullanım alanları
4. İstatistikte esnek hesaplama yöntemlerinin kullanılması
5. Çeşitli esnek hesaplama yöntemleri
6. Melez yaklaşımlar
7. Gerçek hayat problemleri için esnek hesaplama yaklaşımları üretme
 
KaynaklarÇ.H. Aladağ, Tamsayılı Programlamaya Giriş, Ekin Yayınevi, ISBN 978-605-4301-79-9, 2010.
R.A. Aliev, Soft Computing & Its Applications, World Scientific Publishing Company, 2001.
A. Celikyilmaz, I.B. Turksen, Modeling uncertainty with fuzzy logic, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2009.
G. Süleyman, E. Eğrioğlu ve Ç.H. Aladağ, Tek Değişkenli Zaman Serileri Analizine Giriş, Hacettepe Üniversitesi yayınları, ISBN 978-975-491-242-5, 2007.
D.K. Pratihar, Soft Computing, Alpha Science Intl Ltd, 2007.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1.1 Esnek hesaplama nedir? 1.2 Neden esnek hesaplama?
2. Hafta1.3 Problem çözme sanatı2.1 Sezgisel yöntemlerin temel kavramları
3. Hafta2.2 Tabu arama algoritması
4. Hafta2.3 Tavlama benzetimi
5. Hafta2.4 Genetik algoritmalar
6. HaftaAra sınav
7. Hafta3.1 Yapay sinir ağları
8. Hafta3.2 Modellemede yapay sinir ağları
9. Hafta4.1 Bulanık mantık
10. Hafta4.2 Bulanık sistemler
11. Hafta4.3 İstatistikte bulanık mantık temelli yöntemler
12. HaftaAra sınav
13. Hafta5.1 Melez yaklaşımlar
14. Hafta5.2 Esnek hesaplama algoritmaları
15. Hafta5.3 Gerçek hayat problemleri çözümünde esnek hesaplama yöntemleri
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler815
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar235
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1270
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 13 3 39
Laboratuvar 13 3 39
Uygulama10220
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12672
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler8540
Ara sınavlara hazırlanma süresi21326
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü6156270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Veri ve Bilgi Mühendisliği (VBM) hakkında detaylı bilgi sahibidir.   X 
2. Soyutlama, karmaşıklık, güvenlik, koşut zamanlılık, yazılım süreçleri gibi ortak kavramlara hakimdir ve uzmanlığını bilişim sistemlerinin etkili biçimde tasarlanması, geliştirilmesi ve yönetilmesinde uygular.   X 
3. Teori ve pratiğin etkileşimini ve aralarındaki bağları anlar.   X 
4. Farklı soyutlama ve detay seviyelerinde düşünebilme yetisine sahiptir; dar kapsamlı bir gerçekleştirmenin ötesine geçerek bir bilişim sisteminin farklı bağlamlarda ele alınabileceğini anlar.  X  
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel problemi kendi başına çözümler ve mümkün en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü ve varsayımlarını açıkça anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar. X   
7. VBM alanının hızla geliştiğinin farkındadır. En son gelişmeleri takip eder, kariyeri boyunca öğrenir ve becerilerini geliştirir.  X  
8. VBM uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve mesleki etkinliklerini bunlarla uyumlu şekilde yürütür.   X 
9. Farklı dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak İngilizce ve Türkçe sözlü sunumlar yapabilir.   X 
10. VBM geniş bir uygulama alanına sahip olduğunun ve fırsatların farkındadır.   X 
11. VBM farklı alanlarla etkileşim halinde olduğunun bilincindedir, alan uzmanlarıyla iletişim kurabilir ve onlardan gerekli alan bilgisi öğrenebilir.   X 
12. Araştırma problemi tanımlayabilir ve çözmek için bilimsel yöntemler kullanır.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek