BTÖ709 - BİLİŞ ve BİLGİSAYAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİŞ ve BİLGİSAYAR | BTÖ709 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Proje Tasarımı/Yönetimi Diğer: Simülasyon | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Arif ALTUN | |||||
Dersin amacı | Bu ders, biliş alanında elde edilen bilgi birikimin bilgisayar uygulamalarına yansımalarını irdelemek amacı ile tasarlanmıştır. Bilişsel psikoloji öğrenme süreçlerini anlamamızı sağlayan önemli disiplinlerden birisidir. Dolayısı ile bu ders kapsamında bilişsel öğrenme kapsamındaki süreçleri ve kuramları irdeleyerek, bilgisayarların öğretim ortamlarında kullanılmasına yönelik yansımalarının nasıl olduğunu ve bu süreçlerin biliş kapsamında öğrenme kavramını nasıl etkilediği kapsamlı biçimde ele alınacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu dersin içeriğinde, bilişsel psikolojinin temelleri, bilişsel açıdan bireysel farklıklar: bilişsel stiller, düşünme stilleri ve öğrenme stilleri, algı ve duyum, dikkat, bellek, zihinsel imgeleme, dil ve dil yapısı, örüntü tanıma, zeka, çalışma belleği ve bilginin temsili konularına yer verilecektir. Bu konuların bilgisayar ortamlarındaki uygulama sonuçları alanyazınla birlikte incelenecektir. | |||||
Kaynaklar | Ayçiçeği, A. (2007). Bilişsel Psikoloji. İstanbul: Kitapevi. Engines for Education, by R. Schank. http://www.engines4ed.org/hyperbook/ How people learn: Brain, mind, experiences and school: http://newton.nap.edu/html/howpeople1/index.html ?Ontolab: E-Öğrenme İçin Ontoloji ve Bilişsel Profil Uygulama laboratuarı??na aşağıdaki adresten ulaşabilirsiniz. http://www.ontolab.hacettepe.edu.tr/ |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ayçiçeği-Dinn (2007), Bölüm 1 Bilişsel Psikolojiye Giriş |
2. Hafta | Bilişsel Açıdan Bireysel Farklıklar : Bilişsel Stiller, Düşünme Stilleri ve Öğrenme Stilleri |
3. Hafta | Algı ve Duyum |
4. Hafta | Dikkat ve dikkat modelleri |
5. Hafta | Dikkat ve dikkat modelleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Bellek ve Bellek Modelleri |
8. Hafta | Bellek ve Bellek Modelleri |
9. Hafta | Zihinsel İmgeleme |
10. Hafta | Dil ve Dil Yapısı- Dil: Sözcükler ve Okuma |
11. Hafta | Örüntü Tanıma |
12. Hafta | Zeka ve Zeki sistemler |
13. Hafta | Bilginin Temsili ve Ontolojiler |
14. Hafta | Sunular |
15. Hafta | |
16. Hafta | Dönem sonu sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 5 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 40 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Genel sınav | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 80 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 20 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 4 | 48 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 5 | 12 | 60 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 40 | 139 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. . Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara bilimsel ve üst düzey düşünme becerileriyle katkıda bulunma. | X | ||||
2. BÖTE alanında alan yazına ve uygulamaya katkı için bilimsel araştırmalar yapma | X | ||||
3. BÖTE alanına ilişkin ölçme araçları geliştirme ve bunları kullanarak verilere ulaşma ve verileri değerlendirme | X | ||||
4. Toplumsal ya da alana özgü sorunların çözümüne yönelik işbirlikli ulusal ya da uluslararası projeler geliştirme ve yürütme. | X | ||||
5. Öğrenme-öğretme kuramları temelinde e-öğrenme ortamları tasarlama, geliştirme ve yayılımını sağlamak için araştırmalar gerçekleştirme | X | ||||
6. Kurumların çevrim içi ya da karma öğrenme ortamlarındaki gereksinimlerine yönelik öğretim tasarımları geliştirme, uygulama, yayılımını sağlama ve değerlendirme. | X | ||||
7. Alana özgü kuram ya da uygulama temelli yüz yüze/çevrimiçi/karma disiplinler arası çalışmalar gerçekleştirme | X | ||||
8. Türkiye?nin BİT vizyonu, stratejik hedef ve eylem planları temelinde araştırmalar planlama, yürütme ve değerlendirme | X | ||||
9. Teknolojinin insan yaşamına etkileriyle ilgili sosyal/psikolojik/ eğitsel/bilişsel değişkenleri temel alan kuram/model geliştirme | X | ||||
10. Bilimsel araştırmalar konusunda güncel araştırma yöntemlerini takip etme ve bunları işe koşma. | X | ||||
11. Meslek etiğini tüm çalışmalarında temele alma | X | ||||
12. Sosyal medya ve oyunla ilgili araştırmalar/uygulamalar tasarlama, geliştirme ve etkilerini değerlendirme | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek