BTÖ709 - BİLİŞ ve BİLGİSAYAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİŞ ve BİLGİSAYAR BTÖ709 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Proje Tasarımı/Yönetimi
Diğer: Simülasyon  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Arif ALTUN 
Dersin amacıBu ders, biliş alanında elde edilen bilgi birikimin bilgisayar uygulamalarına yansımalarını irdelemek amacı ile tasarlanmıştır. Bilişsel psikoloji öğrenme süreçlerini anlamamızı sağlayan önemli disiplinlerden birisidir. Dolayısı ile bu ders kapsamında bilişsel öğrenme kapsamındaki süreçleri ve kuramları irdeleyerek, bilgisayarların öğretim ortamlarında kullanılmasına yönelik yansımalarının nasıl olduğunu ve bu süreçlerin biliş kapsamında öğrenme kavramını nasıl etkilediği kapsamlı biçimde ele alınacaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi alarak, aşağıdaki konularda kendinizi geliştirmeniz ve çalışmalarınızda uygulayabilmeniz beklenmektedir: Bilişsel psikolojinin temelleri; Bilişsel öğrenme ile ilgili temel kuram ve uygulamalar; Bilgisayar ve bilişsel öğrenme ortamları; Bilgisayarların biliş ile ilgili var olan bilgi birikimimize getirmiş olduğu açılımlar ve, Kendi çalışma alanınıza uygun olacak şekilde alan yazının irdelenmesi.
  2. Bu ders kapsamında elde edeceğiniz kazanımların e-öğrenme ortamları için öğretim tasarımı modellerine entegrasyonu ve öğrenme süreçlerine olan katkılarını belirleyerek, yeni araçlar ve öğrenme ortamlarının geliştirilmesi beklenmektedir. Bu açıdan aşağıdaki soruları düşününüz: Bilişsel süreçler ve bilgisayarlar konusunda yapılan araştırmalar bize ne söylüyor?, E-öğrenme ortamları için içerik bir değişken midir? Bir başka ifade ile hangi içerik e-öğrenme ortamlarında daha iyi verilebilir?
  3. Öğrenme için web kullanımı nasıl maksimize edilebilir? Bu ders sonunda, her öğrencinin kendi kuramsal anlayışı çerçevesinde ?insanları ya da okul sistemlerini akıllı ve zeki? yapan şeyin ne/neler olduğunu ve bilgisayarların bu süreçteki yeri konusunda söyleyecek bir şeylerinizin olması/ oluşması beklenmektedir.
Dersin içeriğiBu dersin içeriğinde, bilişsel psikolojinin temelleri, bilişsel açıdan bireysel farklıklar: bilişsel stiller, düşünme stilleri ve öğrenme stilleri, algı ve duyum, dikkat, bellek, zihinsel imgeleme, dil ve dil yapısı, örüntü tanıma, zeka, çalışma belleği ve bilginin temsili konularına yer verilecektir. Bu konuların bilgisayar ortamlarındaki uygulama sonuçları alanyazınla birlikte incelenecektir. 
KaynaklarAyçiçeği, A. (2007). Bilişsel Psikoloji. İstanbul: Kitapevi.
Engines for Education, by R. Schank. http://www.engines4ed.org/hyperbook/
How people learn: Brain, mind, experiences and school:
http://newton.nap.edu/html/howpeople1/index.html
?Ontolab: E-Öğrenme İçin Ontoloji ve Bilişsel Profil Uygulama laboratuarı??na aşağıdaki adresten ulaşabilirsiniz.
http://www.ontolab.hacettepe.edu.tr/
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAyçiçeği-Dinn (2007), Bölüm 1 Bilişsel Psikolojiye Giriş
2. HaftaBilişsel Açıdan Bireysel Farklıklar : Bilişsel Stiller, Düşünme Stilleri ve Öğrenme Stilleri
3. HaftaAlgı ve Duyum
4. HaftaDikkat ve dikkat modelleri
5. HaftaDikkat ve dikkat modelleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaBellek ve Bellek Modelleri
8. HaftaBellek ve Bellek Modelleri
9. HaftaZihinsel İmgeleme
10. HaftaDil ve Dil Yapısı- Dil: Sözcükler ve Okuma
11. HaftaÖrüntü Tanıma
12. HaftaZeka ve Zeki sistemler
13. HaftaBilginin Temsili ve Ontolojiler
14. HaftaSunular
15. Hafta
16. HaftaDönem sonu sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)105
Laboratuar00
Uygulama1210
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler45
Sunum110
Projeler140
Seminer00
Ara Sınavlar110
Genel sınav120
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1780
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı120
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama12448
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması12020
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)51260
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje14040
Ödevler41040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü40139300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. . Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara bilimsel ve üst düzey düşünme becerileriyle katkıda bulunma.    X
2. BÖTE alanında alan yazına ve uygulamaya katkı için bilimsel araştırmalar yapma    X
3. BÖTE alanına ilişkin ölçme araçları geliştirme ve bunları kullanarak verilere ulaşma ve verileri değerlendirme    X
4. Toplumsal ya da alana özgü sorunların çözümüne yönelik işbirlikli ulusal ya da uluslararası projeler geliştirme ve yürütme.    X
5. Öğrenme-öğretme kuramları temelinde e-öğrenme ortamları tasarlama, geliştirme ve yayılımını sağlamak için araştırmalar gerçekleştirmeX    
6. Kurumların çevrim içi ya da karma öğrenme ortamlarındaki gereksinimlerine yönelik öğretim tasarımları geliştirme, uygulama, yayılımını sağlama ve değerlendirme.X    
7. Alana özgü kuram ya da uygulama temelli yüz yüze/çevrimiçi/karma disiplinler arası çalışmalar gerçekleştirme    X
8. Türkiye?nin BİT vizyonu, stratejik hedef ve eylem planları temelinde araştırmalar planlama, yürütme ve değerlendirmeX    
9. Teknolojinin insan yaşamına etkileriyle ilgili sosyal/psikolojik/ eğitsel/bilişsel değişkenleri temel alan kuram/model geliştirme    X
10. Bilimsel araştırmalar konusunda güncel araştırma yöntemlerini takip etme ve bunları işe koşma.    X
11. Meslek etiğini tüm çalışmalarında temele almaX    
12. Sosyal medya ve oyunla ilgili araştırmalar/uygulamalar tasarlama, geliştirme ve etkilerini değerlendirmeX    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek