ELE637 - BİLİŞİM KURAMININ TEMELLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİŞİM KURAMININ TEMELLERİ ELE637 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri 
Dersin amacıDersin amacı aşağıdakileri öğrenciye tanıtmaktır: ? Bilgi entropisi ve bilgi kavramları ? Bilgi sıkıştırmanın temel sınırları ? Bilgi ileten sistemlerin temel sınırları.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilgiyi niceleyen ve ilişkilendiren bilgi kuramının matematiksel araçlarını anlamak ve kullanmak
  2. Veri depolayan ve sıkıştıran sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek
  3. Kaynak kodlamasında temel yöntemleri öğrenmek
  4. Veri ileten sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek
  5. Bilgi kuramını, bilgiyi depolayan, işleyen, veya ileten herhangi bir sistemi anlamlandırabilmek veya tasarlamak için kullanmak
Dersin içeriğiGiris, olasılık kuramının üzerinden geçis
Entropi, relatif entropi, karsılıklı bilgi, esitsizlikler
Sonuşurda eşitbölme özelliği (AEP)
Veri sıkıştırması
Kanal kapasitesi
Farksal entropi, Gauss kanalı
Ağ bilgi kuramı
 
KaynaklarCover and Thomas, Elements of Information Theory, Wiley Interscience
Gallager, "Claude E. Shannon: A Retrospective on His Life, Work, and Impact", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.47, no.7, Nov. 2001
Wyner, "Fundamental Limits in Information Theory", Proc. of the IEEE, vol.69, no.2, Feb. 1981
Verdu , "Fifty Years of Shannon Theory", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.44, no.6,
Oct. 1998
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOlasılık kuramının üstünden geçiş, entropi
2. HaftaBağıl entropi ve karşılıklı bilgi
3. HaftaJensen eşitsizliği ve sonuçları
4. HaftaSonuşurda eşitbölme özelliği
5. HaftaBilgi sıkıştırma ve Kraft eşitsizliği
6. HaftaEniyi kodlar, Huffman kodları
7. HaftaShannon-Fano-Elias kodları
8. HaftaAra sınav
9. HaftaKanal kapasitesi örnekleri
10. HaftaKanal kapasitesi teoremi
11. HaftaFano?s eşitsizliği ve kodlama teoreminin tersi
12. HaftaFarksal entropi
13. HaftaGauss kanalı
14. HaftaAğ bilişim kuramı
15. HaftaGenel Sınav
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer15
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje12525
Ödevler155
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü3166209

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir.   X 
2. Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer.    X
3. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır  X  
4. Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.   X 
5. Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir.  X  
6. Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir.   X 
7. Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir.    X
8. Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar. X   
9. Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır.X    
10. Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek