FİZ622 - YÜKSEK BASINÇ FİZİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YÜKSEK BASINÇ FİZİĞİ FİZ622 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: ödev, sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Fizik Mühendisliği Bölümü tarafından belirlenecektir.  
Dersin amacıBu ders, öğrenciyi malzemenin aşırı koşullarda ki temel kavramları ile tanıştırmayı amaçlamaktadır. Dersin amacı, öğrencinin deneysel fizik becerilerini artırmak amacı ile aşırı koşullarda malzeme konusundaki bilgi birikimini genişletmek ve malzemelerin yapıya bağımlı olan fiziksel özelliklerini yüksek sıcaklık ve basınç kullanarak değiştirmek konusunda cesaretlendirmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. termodinamik şartların sınırlarında deneysel sistemlerin nasil oluşturulduğu ve bazı malzemelerin fiziksel, yapısal ve termodinamik özelliklerinin nasıl değiştiği,
  2. yüksek basınç aygıtları, basınç ölçümü ve deneysel ortamlar, yüksek basınçta ölçümler,
  3. serbest enerji ve yüksek basınç faz geçişleri, üstüniletken elementler ve basınç altında elektron-fonon etkileşimi,
  4. karbonun faz diagramı, elmas ve yüksek sertlikteki malzemelerin sentezi,
  5. silica sistemi ve basınç altında amorflaşma, yüksek basınç altında ikiatomlu ve üçatomlu moleküller,
  6. katı azot moleküler biyolojide yüksek basıncın etkileri konularında bilgi sahibi olacak ve yeni deneysel süreçlerin tasarımında bu bilgi birikimini kullanacaktır.
Dersin içeriğiSınır koşullarda termodinamik nicelikler: P ve T. Yüksek basınç aygıtları. Basıç Ölçümü ve Deneysel Ortamlar. Yüksek basınçta ölçümler. Serbest enerji ve yüksek basınç faz geçişleri. Üstüniletken elementler ve basınç altında elektron-fonon etkileşimi. Karbonun faz diagramı, elmas ve yüksek sertlikteki malzemelerin sentezi. Silica sistemi ve basınç altında amorflaşma. Yüksek basınç altında ikiatomlu ve üçatomlu moleküller. Katı azot. Moleküler biyolojide yüksek basıncın etkisi. 
KaynaklarM. Eremets, High Pressure Experimental Methods, Oxford Science Publications,New York, 2002, ISBN 0 19 856269 1
D.C. Rubie, et al,? New Developments in High-Pressure Mineral Physics and Applications to the Earth's Interior?, 1st Ed, Elsevier, 2005, ISBN 0 444 51692 1
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSınır koşullarda termodinamik nicelikler: P ve T
2. HaftaYüksek basınç aygıtları
3. HaftaBasıç Ölçümü ve Deneysel Ortamlar
4. HaftaYüksek basınçta ölçümler
5. HaftaSerbest enerji ve yüksek basınç faz geçişleri
6. HaftaÜstüniletken elementler ve basınç altında elektron-fonon etkileşimi
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaKarbonun faz diagramı, elmas ve yüksek sertlikteki malzemelerin sentezi
9. HaftaSilica sistemi ve basınç altında amorflaşma
10. HaftaYüksek basınç altında ikiatomlu ve üçatomlu moleküller
11. HaftaKatı azot
12. HaftaMoleküler biyolojide yüksek basıncın etkisi
13. HaftaDönem projesi
14. HaftaDönem projesi
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler120
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı00
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam0

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler21326
Ara sınavlara hazırlanma süresi23060
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü3359180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini disiplinler arası çerçevede özümser, güncel teknolojik ve bilimsel ileri araştırmada kullanılır.    X
2. Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır bilgiyi değerlendirir ve uygular.   X 
3. Problemleri çözebilecek özgün model geliştirir, yöntem tasarlar, çözümler için gerekli yazılım, donanım ve modern ölçüm araçlarını kullanır.   X 
4. Alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgi ve fikirlerini bir takım içinde paylaşır ve çok disiplinli takımlarda liderlik yapar.    X
5. Modelleme ve deneysel araştırmaları uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler.    X
6. Mesleğinde yeni gelişmeleri bilir, takip eder, teknoloji problemlerini ve karmaşık durumları çözmek için yeni bilgileri kullanır. Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir, planlar ve çözümlerle yenilikçi yöntemleri uygular.     X
7. Alanında yapılan çalışmaları takip eder, çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.    X
8. Alanında yapılan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, sözlü ve yazılı sunum için gerekli üst seviyede Türkçe ve en az bir yabancı dile hakimdir.    X
9. Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile ilgili bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanır.    X
10. Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek