FİZ622 - YÜKSEK BASINÇ FİZİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YÜKSEK BASINÇ FİZİĞİ | FİZ622 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: ödev, sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Fizik Mühendisliği Bölümü tarafından belirlenecektir. | |||||
Dersin amacı | Bu ders, öğrenciyi malzemenin aşırı koşullarda ki temel kavramları ile tanıştırmayı amaçlamaktadır. Dersin amacı, öğrencinin deneysel fizik becerilerini artırmak amacı ile aşırı koşullarda malzeme konusundaki bilgi birikimini genişletmek ve malzemelerin yapıya bağımlı olan fiziksel özelliklerini yüksek sıcaklık ve basınç kullanarak değiştirmek konusunda cesaretlendirmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Sınır koşullarda termodinamik nicelikler: P ve T. Yüksek basınç aygıtları. Basıç Ölçümü ve Deneysel Ortamlar. Yüksek basınçta ölçümler. Serbest enerji ve yüksek basınç faz geçişleri. Üstüniletken elementler ve basınç altında elektron-fonon etkileşimi. Karbonun faz diagramı, elmas ve yüksek sertlikteki malzemelerin sentezi. Silica sistemi ve basınç altında amorflaşma. Yüksek basınç altında ikiatomlu ve üçatomlu moleküller. Katı azot. Moleküler biyolojide yüksek basıncın etkisi. | |||||
Kaynaklar | M. Eremets, High Pressure Experimental Methods, Oxford Science Publications,New York, 2002, ISBN 0 19 856269 1 D.C. Rubie, et al,? New Developments in High-Pressure Mineral Physics and Applications to the Earth's Interior?, 1st Ed, Elsevier, 2005, ISBN 0 444 51692 1 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sınır koşullarda termodinamik nicelikler: P ve T |
2. Hafta | Yüksek basınç aygıtları |
3. Hafta | Basıç Ölçümü ve Deneysel Ortamlar |
4. Hafta | Yüksek basınçta ölçümler |
5. Hafta | Serbest enerji ve yüksek basınç faz geçişleri |
6. Hafta | Üstüniletken elementler ve basınç altında elektron-fonon etkileşimi |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Karbonun faz diagramı, elmas ve yüksek sertlikteki malzemelerin sentezi |
9. Hafta | Silica sistemi ve basınç altında amorflaşma |
10. Hafta | Yüksek basınç altında ikiatomlu ve üçatomlu moleküller |
11. Hafta | Katı azot |
12. Hafta | Moleküler biyolojide yüksek basıncın etkisi |
13. Hafta | Dönem projesi |
14. Hafta | Dönem projesi |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 13 | 26 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 30 | 60 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 33 | 59 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini disiplinler arası çerçevede özümser, güncel teknolojik ve bilimsel ileri araştırmada kullanılır. | X | ||||
2. Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır bilgiyi değerlendirir ve uygular. | X | ||||
3. Problemleri çözebilecek özgün model geliştirir, yöntem tasarlar, çözümler için gerekli yazılım, donanım ve modern ölçüm araçlarını kullanır. | X | ||||
4. Alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgi ve fikirlerini bir takım içinde paylaşır ve çok disiplinli takımlarda liderlik yapar. | X | ||||
5. Modelleme ve deneysel araştırmaları uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler. | X | ||||
6. Mesleğinde yeni gelişmeleri bilir, takip eder, teknoloji problemlerini ve karmaşık durumları çözmek için yeni bilgileri kullanır. Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir, planlar ve çözümlerle yenilikçi yöntemleri uygular. | X | ||||
7. Alanında yapılan çalışmaları takip eder, çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | X | ||||
8. Alanında yapılan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, sözlü ve yazılı sunum için gerekli üst seviyede Türkçe ve en az bir yabancı dile hakimdir. | X | ||||
9. Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile ilgili bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
10. Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek