FİZ609 - FAZ GEÇİŞLERİ ve KRİTİK OLAYLAR I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FAZ GEÇİŞLERİ ve KRİTİK OLAYLAR I FİZ609 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Fizik Mühendisliği Bölümü tarafından belirlenecektir. 
Dersin amacıFaz geçişlerinin doğası, sınıflandırılması veolası kritik olaylar kavramını öğretmek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci: Kritik olaylar kavramı, Akışkanlar ve magnetik sistemlerin incelenmesinde kullanışlı olan termodinamik nicelikleri ve ilişkileri, I. ve II. derece faz geçişlerini, kritik üsler ve eşitsizlikleri kritik üslerin evrensellik kavramını, Sıvı-gaz faz geçişinlerinin Van der Waals kuramı ve magnetik faz geçişlerinin ortalama alan kuramını öğrenebilecektir.
Dersin içeriğiTermodinamik bağıntılar
Kritik olaylar
Kritik üsler ve ilişkileri
Üs eşitsizlikleri
Van Der Waals kuramı
Magnetik faz geçişlerinin ortalama alan kuramı 
KaynaklarH. E. Stanley, (1987), Introduction to Phase Transitions and Critical Phenomena ( Oxford University Press, New York)

N. Goldenfeld (1992), Lectures on Phase Transitions and Ther Renormalization Group (Addison-Wesley Publishing Company, New York)

C. J. Thompson, (1988), Classical Equilibrium Statistical Mechanics (Clarendoron Press, Oxford) 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaFaz geçişleri ve Kritik olaylar: Giriş
2. HaftaTermodinamik bağıntılar
3. HaftaKritik olaylar
4. HaftaKritik olaylar
5. HaftaKritik üsler ve ilişkileri
6. HaftaKritik üsler ve ilişkileri
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaÜs eşitsizlikleri
9. HaftaÜs eşitsizlikleri
10. HaftaVan Der Waals kuramı
11. HaftaMagnetik faz geçişlerinin ortalama alan kuramı
12. HaftaAra sınav
13. HaftaGenel sınava hazırlık
14. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler21326
Ara sınavlara hazırlanma süresi23060
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü3359180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini disiplinler arası çerçevede özümser, güncel teknolojik ve bilimsel ileri araştırmada kullanılır.    X
2. Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır bilgiyi değerlendirir ve uygular.  X  
3. Problemleri çözebilecek özgün model geliştirir, yöntem tasarlar, çözümler için gerekli yazılım, donanım ve modern ölçüm araçlarını kullanır.   X 
4. Alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgi ve fikirlerini bir takım içinde paylaşır ve çok disiplinli takımlarda liderlik yapar.   X 
5. Modelleme ve deneysel araştırmaları uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler.     
6. Mesleğinde yeni gelişmeleri bilir, takip eder, teknoloji problemlerini ve karmaşık durumları çözmek için yeni bilgileri kullanır. Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir, planlar ve çözümlerle yenilikçi yöntemleri uygular.      
7. Alanında yapılan çalışmaları takip eder, çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.  X  
8. Alanında yapılan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, sözlü ve yazılı sunum için gerekli üst seviyede Türkçe ve en az bir yabancı dile hakimdir.     
9. Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile ilgili bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanır.  X  
10. Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek