FİZ606 - RÖLATİVİSTİK KUANTUM MEKANİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
RÖLATİVİSTİK KUANTUM MEKANİĞİ | FİZ606 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Fizik Mühendisliği Bölümü tarafından belirlenecektir. | |||||
Dersin amacı | Mikroevrende fiziksel süreçler Newton Fiziği kapsamındakilere kıyasla çok yüksek hızlar içermektedir . Dolayısıyla iki ayrı rejim için (kısa mesafe- yüksek hız)geliştirilmiş olan Kuantum Mekaniği ve relativite teorisinin birleştirilmesi gerekmektedir. Özellikle fiziğin bazı alanlarında araştırma yapacak olan lisansüstü ogrencilerine bu önemli donanımı aktarmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Özel Relativite Teorisinin Gözden Geçirilmesi, Lorentz Grubu Relativistik Kuantum Mekaniğine Giriş Q.M: Olasılığın Korunumu, Klein Gordon equation, the denklemi,Klein Gordon denkleminin olasılık yorumu ile tutarsızlığı Dirac denkleminin inşa edilmei ve özellikleri:, klasik limit, yüklü Dirac sistemi için klasik relativistik kuvvet denklemlerinin Heisenberg resmi (veya Ehrenfest teorem) kullanılarak derivasyonu. Dış elektromanyetik alan içindeki yüklü parçacık için relativistik olmayan limit: Saf Magnetik Alan (g=2), Hidrojenin İnce Yapısı: Dirac Denkleminin Coulomb potansiyeli için çözümü(saf Coulomb alan). Dirac Denkleminin Kovaryansı ve simetri özellikleri: Dirac denkleminin kovaryant formu, gamma matrisleri cebiri, bilineer covaryantlar, uzay yansıması. Dirac denkleminin serbest-parçacık çözümleri, enerji ve spin için projeksiyon operatörleri: Dirac spinorlerinin boosting yoluyla inşa edilmesi Serbest-parçacık çözümlerinin fiziksel yorumu: Klein Paradoksu | |||||
Kaynaklar | Relativistic Quantum Mechanics, J. D. Bjorken and S.Drell Relativistic Quantum Mechanics, W.Greiner and D.A. Bromley |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Özel Relativite Teorisinin Gözden Geçirilmesi, Lorentz Grubu |
2. Hafta | Relativistik Kuantum Mekaniğine Giriş Q.M: Olasılığın Korunumu, Klein Gordon equation, the denklemi,Klein.Gordon denkleminin olasılık yorumu ile tutarsızlığı |
3. Hafta | Dirac denkleminin inşa edilmesi ve özellikleri:, klasik limit, yüklü Dirac sistemi için klasik relativistik kuvvet denklemlerinin Heisenberg resmi (veya Ehrenfest teorem) kullanılarak derivasyonu |
4. Hafta | Dış elektromanyetik alan içindeki yüklü parçacık için relativistik olmayan limit: Saf Magnetik Alan (g=2), |
5. Hafta | Hidrojenin İnce Yapısı: Dirac Denkleminin Coulomb potansiyeli için çözümü(saf Coulomb alan). |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Dirac Denkleminin Kovaryansı ve simetri özellikleri: Dirac denkleminin kovaryant formu, gamma matrisleri cebiri, bilineer covaryantlar, uzay yansıması |
8. Hafta | Dirac denkleminin serbest-parçacık çözümleri, enerji ve spin için projeksiyon operatörleri: Dirac spinorlerinin boosting yoluyla inşa edilmesi |
9. Hafta | Serbest-parçacık çözümlerinin fiziksel yorumu: Klein Paradoksu |
10. Hafta | Zitterbewung and Negative Energy Solutions, Hole Theory, Charge Conjugation Antiparticles |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Hole Theory, Charge Conjugation Antiparticles |
13. Hafta | Foldy Wouthysen Dönüşümü |
14. Hafta | Feynman Propagator Theory |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 13 | 26 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 30 | 60 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 33 | 59 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini disiplinler arası çerçevede özümser, güncel teknolojik ve bilimsel ileri araştırmada kullanılır. | X | ||||
2. Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır bilgiyi değerlendirir ve uygular. | X | ||||
3. Problemleri çözebilecek özgün model geliştirir, yöntem tasarlar, çözümler için gerekli yazılım, donanım ve modern ölçüm araçlarını kullanır. | X | ||||
4. Alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgi ve fikirlerini bir takım içinde paylaşır ve çok disiplinli takımlarda liderlik yapar. | X | ||||
5. Modelleme ve deneysel araştırmaları uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler. | |||||
6. Mesleğinde yeni gelişmeleri bilir, takip eder, teknoloji problemlerini ve karmaşık durumları çözmek için yeni bilgileri kullanır. Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir, planlar ve çözümlerle yenilikçi yöntemleri uygular. | |||||
7. Alanında yapılan çalışmaları takip eder, çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | X | ||||
8. Alanında yapılan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, sözlü ve yazılı sunum için gerekli üst seviyede Türkçe ve en az bir yabancı dile hakimdir. | |||||
9. Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile ilgili bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
10. Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek